Netwerkmiddag VO-WO 12 november 2015 Peter Coopmans Faculteit Geesteswetenschappen & Graduate School of Teaching.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mei 2013 GOED VERKORT? over (ver)korte opleidingen in het HBO.
Advertisements

Wiskunde in de Tweede fase
Tbv DAIR-seminar op 7 en 8 november Onderwijs in cijfers (een grafische presentatie) Piet Vingerling, Ad Verkleij ( Vrije Universiteit, Onderwijscentrum.
Reflectievaardigheden en instrumenten
De heer R. Schouten Mevrouw M. Dingemans
Voorlichting sectorkeuze Mavo en Mavo/HAVO Klas 2
Voorlichting sectorkeuze Mavo en Mavo/HAVO Klas 2
Open dag TU Lerarenopleiding
 16 november : herfstfeest  Lessenserie ‘Homo in de klas’: ter inzage.  Facebookpagina: ouders derde klassen (contact:collega Hugo Scherff)  Gebedsgroep:
Hoofdstuk 3 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 1 t/m 4
Huidige pagina.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Eric Holtman Hoofd Xchange, Centrum voor Nieuwe Media.
Reflectievaardigheden en instrumenten
Engelse Taal en Cultuur
Cursusinschrijving 2e jaar CKI Voorlichtingsbijeenkomst voor eerstejaars CKI Maartje Vermeulen, studieadviseur CKI.
Eerst je Bachelor, dan een baan,... en dan pas een Master Jan Bransen Onderwijsdag 2007.
Centrale voorlichtingsdag RuG,
Voorlichting Bewegingstechnologie Vul hier de datum in.
Onderwijsmiddag Geesteswetenschappen. Een eerste aanzet tot een facultaire onderwijsvisie Wim van den Doel.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1992 Universal Songs 1/4 LEID MIJ NAAR UW HEILIGDOM (Peter van Essen) 1. Leid mij naar.
VRB Kennis in ICT 1 Kennis in ICT Richard Benjamins SWI Universiteit van Amsterdam.
Veronique van de Reijt Teamleider masteropleidingen FLOT 5 April 2017
Voortgangsgesprek fase 1
Honours Programme Delft
Honours Programme Delft Aandacht voor talent
Honoursonderwijs aan Nederlandse universiteiten
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 VOORLICHTING B3 KEUZERUIMTE februari 2015 Gert Brinkman
De appel valt niet ver van de boom.
Selectie, Instroom en Overstap voor de Masteropleidingen Biomedische Wetenschappen BioMedisch Studenten Overleg.
LMSO Congres “Ba-Ma mobiliteit” BMSO Historie BMSO Ba-Ma mobiliteit Resultaten NVMO discussie Enquête master voorlichting.
Startbijeenkomst Welkom Master Science Education and Communication Master Leraar VHO Maatschappijleer en maatschappijwetenschappen Minor Leren Lesgeven.
Honours Programme Delft
Mijn opleidingsbeeld.
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
Bachelor/Master-stelsel Een faculteit op weg naar morgen.
Lerarenopleiding Master Science Education and Communication 3TU Master, track scheikunde Fer Coenders, vakdidacticus scheikunde.
Informatiekunde “Ik wil ‘iets’ (relevants) met computers…” Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica.
In vijf stappen naar het accepteren van en werken met de uitkomsten van de Nationale Studentenenquête 5 November 2015.
Onderzoeksmaster Rechten 5 november Wat is de onderzoeksmaster? Uniek programma in Vlaanderen Samenwerking met Universiteit Tilburg Afzonderlijke.
Communicatie & Educatie Samen! Werkgroep Communicatie & Educatie.
LOB 4 Atheneum Schooljaar Entree Insight LOB-methode Digitaal systeem LOB = Loopbaanoriëntatie en begeleiding.
VOORLICHTING B3 Keuzeruimte / Minor Gert Brinkman Mark Tempelman November 2015.
Praktijkbegeleiders bijeenkomst verkenning van de mogelijkheden voor een samenwerking 18 november 2015 Filmpje..\..\Algemeen\Herziening mbo_ Wat levert.
Master of Science Education Leraar Natuurkunde 13 januari 2016 Lesley de Putter –
Voorlichtingsavond ILO 16 februari 2016 Interfacultaire Lerarenopleidingen (POWL)
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
ANNE-MARIE VAN MEERVELD, MA VOORLICHTING B3. PROGRAMMA 13:00-13:30 uur Genes, Brain and Behaviour 13:30-14:00 uur Individuen, Relaties en Organisaties.
Master Oost-Europese talen en culturen Kiezen na de bachelor.
Kiezen na de eerste bachelor Pools + Duits? Tsjechisch + Klassieke traditie? Sloveens + filosofie? Of toch Bulgaars + Centraal Europa?! Taalkunde en?!
Teacher Academy ECENT-conferentie Utrecht, 21mei 2014.
Kiezen na de eerste bachelor Pools + Duits? Tsjechisch + klassieke traditie? Sloveens + filosofie? Of toch Bulgaars + Centraal- Europa?! Taalkunde en?!
Kiezen na de eerste bachelor Pools + Duits? Tsjechisch + Klassieke traditie? Sloveens + filosofie? Of toch Bulgaars + Centraal Europa?! Taalkunde en?!
Nederlandse taal en cultuur Voorlichting eerstejaars studenten Afdeling Neerlandistiek.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Opleiding Kunst-, Muziek en Theaterwetenschappen Informatie Minors & Majors in het opleidingsprogramma Kunstwetenschappen Bachelor II & III Prof. dr. Linda.
Bevraging mediawijsheid Overzicht reacties. Lager onderwijs.
VOV integratiehulp Over de mate van integratie van de verwerving van onderzoekend vermogen in het curriculum Leerwerkgroep Versterken Onderzoekend Vermogen,
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
Herziening kwalificatiestructuur mbo Jouke Dijkstra, Lidy van Oers en Laura Punt| 21 januari 2016.
Je hebt iets te kiezen op het mbo!
Uitwisselingsdag Meer goed opgeleide leraren in de schooltalen
HBO MVT ~ WO MVT Utrecht,
Schooltalenprojecten UU
U-Talent Academy Uitdagend bèta onderwijs in 5 en 6 vwo op school én op de universiteit.
INFOAVOND VWO-5 Welkom op het.
Het functioneren van een OC, nu en na de wetswijziging
Leer- en ontwikkelingslijnen 4-7 jaar
Transcript van de presentatie:

Netwerkmiddag VO-WO 12 november 2015 Peter Coopmans Faculteit Geesteswetenschappen & Graduate School of Teaching

Waarom sta ik hier? – Actieplan schoolvaktalen: Ned, Du, En Fr, Sp Wat heb ik u te bieden? Wat hebt u mij te bieden? Laten we dus maar meteen met de deur in huis vallen!

Mijn overwegingen: De universiteiten spelen onvoldoende in op studenten die vakinhoudelijke interesse willen koppelen aan (mogelijke) interesse in het leraarschap. De masteropleiding is nog te ver weg. Weliswaar is er de educatieve minor. Maar is er verder ruimte om cursorisch aanbod specifiek op het gebied van “taal en educatie” of “taleneducatie” te volgen in de Bachelor fase?

Nieuw initiatief: Ontwikkeling van nieuwe minor: “talen en educatie” (4 modulen, samen 30 ec) Die samen met de educatieve minor (ook 30 ec) 1/3 deel beslaat van een talen-BA opleiding Dit kan in het Utrechtse GW bachelor model

Aantrekkelijk perspectief voor die studenten die al weten dat ze “iets met leraarschap” willen. Biedt ruimte voor verdieping op MA niveau. (of juist verbreding.) Vergroot zichtbaarheid educatief traject in BA fase. Optioneel, student kan ook andere combinaties kiezen, in lijn met BA filosofie

ei van Columbus? Ei des Kolumbus? Columbus’ egg? oeuf de Colomb? huevo de Colón?