Welkom Producent, markt en consument Keimpe van der Heide, NAV Nederlandse Akkerbouw Vakbond 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 5: Arbeidsmarkt in de EU
Advertisements

1 Basis doelstellingen voor een toekomstig Gemeenschappelijke Landbouw Beleid (GLB) Boerenbond – VODO werkgroep Landbouw.
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
3.3 Nigeria in de wereldeconomie
20 jaar eerlijke handel Duurzame economie begint met Solidaridad.
De economische positie van EU-landen Crisis in de EU.
Risdilbeek.be Dilbeek FairTradeGemeente. risdilbeek.be Miljoenen boeren in de wereld leven in armoede. Er is een dubbele verklaring voor deze armoede:
1 Starterslening gemeente Veenendaal. 2  Verkoop van grote projecten steeds lastiger  Perfecte woning en goede balans in aantallen  Van start tot 70%
SEEN “Sponsor Eens Een Notebook”. Wat? Notebook Probleem: voor studenten moeilijk te bekostigen Oplossing: verkoop van de vrije oppervlakte van de achterkant.
Gehaktballen met slagroom
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Havo 3 Paragraaf 4.1 t/m 4.3.
College 5 Ethiek en business.
10.1 Functies factor prijs (p. 164)
P2.2 Landbouw en platteland in Europa
Economie en de politiek-ruimtelijke organisatie
§1.2 – Euroboeren in de kou.
Vraag en aanbod: evenwichtsvorming in een experimentele marktsituatie.
Productiefactor Arbeid
Waarom doen wij wat we doen ! Toekomst visie Observatie systeem AchterAchter KantKant Uw Adviseur Dienstverlening Aan u als consument Uw Adviseur Back-office.
Hoofdstuk 3: Beleid van de EU
Euroboeren in de kou..
In samenwerking met de wereldwinkel informeert de werkgroep DUURZAAMHEID van pkn de weide u over fairtrade handel.
Boeren op schaal.
§1.5 – De kille wind van de wereldmarkt in Oostenrijk en Zwitserland
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
Hoe en waarom veranderde het GLB aan het einde van de 20 e eeuw?
Naar een duurzame delta Praktijkcase De Groene Hub
Terra Tweede Fase havo © Wolters-Noordhoff bv
Overheidsinterventie 3
coördinator gezondheidsrecht KNMG
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Bemiddelen voor landbouwbedrijven overname en samenwerken
HET GROTE AGROBEDAT Nederland, het productieland voorbij?
Visie op Duurzaamheid  .
Slide 1 Visie op GLB Luc Rogge 24 maart slide 2 Eerste reactie evenwichtige tekst compleet  nood aan 5-tal krachtlijnen om draagvlak te creëren.
Ev = - 1,2Elastische vraag +10% prijs verhoging-12% vraag (10 x -1,2) -5% prijs+6% vraag (-5 x - 1,2) Ev = - 0,5inelastische vraag +10% prijs verhoging-5%
Online kansen in de Automotive Aftersales markt
HAVO/VWO Het prijsmechanisme
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
3/4 vmbo 1 Arm en Rijk §
Het geheel van vraag en aanbod
Fairtrade Eerlijke handel. Wat is Fairtrade? Geschiedenis Hoe werkt Fairtrade? Criteria Belangrijke thema’s Fairtrade vandaag in de wereld Verkoopkanalen.
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen.
De competitieve markt Vraag- en aanbodschema StartSein pagina
Evaluatieverslag coördinator ouderensteunpunten gemeente Landerd.
Lokaal voedsel VVSG, Gent, 30/9/ Lokaal voedsel Trends Hoe en waar? Waarom doen landbouwers mee? Wat kunnen steden en gemeenten doen?
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen
Welkom Havo 5..
Ingrijpen in de prijs minimum- en maximumprijzen
Welkom havo 3..
Lesbrief Vervoer H 4.
Welkom Havo 5..
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Voorbeeld Weging Indexcijfers 2011 Weging x indexcijfer Voeding
Welkom Havo 5..
Samenvatting Lesbrief Vraag en aanbod
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
Groei van ‘de onderneming’ …
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Welkom VWO 5..
Agri-food in Noord-Nederland
Verantwoordelijkheid van Organisaties
Overheidsinterventie
Hoofdstuk 3 Eerlijke handel
Marktgedrag.
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 2 People.
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Welkom Producent, markt en consument Keimpe van der Heide, NAV Nederlandse Akkerbouw Vakbond 1

Missie en visie NAV Missie NAV: kostendekkende prijzen uit de markt Faire prijs voor de producent Faire prijs voor de consument Productie is duurzaam Er zijn geen EU-subsidies meer nodig om het inkomen van de boer te ondersteunen! Nederlandse Akkerbouw Vakbond 2

Producent, markt en consument In een vrije markt bepaalt de relatie tussen vraag en aanbod de prijs Door grote aantallen individuele producenten regelmatig overaanbod >>>> lage prijzen Voor de producent is het beheersen van het aanbod het instrument voor redelijke prijzen Nederlandse Akkerbouw Vakbond 3

Producent, markt en consument Problemen bij aanbodbeheersing Geringe prijselasticiteit Heel veel aanbieders (soms miljoenen) Producten soms lang te bewaren Concurrentiewetgeving (mededingingsrecht) Gevolgen Overproductie en daardoor lage prijzen Zwakke positie van de teler in de markt Nederlandse Akkerbouw Vakbond 4

Politiek in NL en EU Begrip voor zwakke positie boer in de keten (Nog) geen bereidheid om werkelijke probleem (overaanbod) aan te pakken Gekozen oplossing: vrijwillige Gedragscode Eerlijke Handel Nederlandse Akkerbouw Vakbond 5

(On)eerlijke handelspraktijken Tweejarige Pilot met Gedragscode Eerlijke Handel Vrijwillig systeem, waarin bedrijven uitspreken zich aan de code te houden (maar tussenhandel heeft niet getekend) Meldpunt voor oneerlijke handelspraktijken Uitkomst ledenpeiling NAV: 75% in afgelopen 10 jaar ervaring met oneerlijke handel Pilot en meldpunt nauwelijks bekend Vertrouwen dat er iets met klacht gebeurd belangrijk En vertrouwen dat het geen gevolgen voor eigen bedrijf heeft NAV pleit voor onafhankelijke Autoriteit Producent en Markt (APM) Nederlandse Akkerbouw Vakbond 6

Oplossingen volgens NAV Voedsel is te belangrijk om aan vrije markt over te laten! Niet globaliseren, maar regionaliseren. Niet liberaliseren, maar reguleren (liberalisering is politieke keuze, geen natuurverschijnsel!) Stapelbare producten: zo nodig marktbescherming Vrije producten: meer ruimte in concurrentie-wetgeving Nederlandse Akkerbouw Vakbond 7

Conclusies NAV is blij met aandacht voor zwakke positie van teler in de markt NAV blijft lobbyen voor een ander landbouwbeleid Een APM kan positie producent iets versterken Een meer direct contact tussen producent en consument biedt mogelijkheden Nederlandse Akkerbouw Vakbond 8

Bedankt voor uw aandacht! Nederlandse Akkerbouw Vakbond 9