Welkom Producent, markt en consument Keimpe van der Heide, NAV Nederlandse Akkerbouw Vakbond 1
Missie en visie NAV Missie NAV: kostendekkende prijzen uit de markt Faire prijs voor de producent Faire prijs voor de consument Productie is duurzaam Er zijn geen EU-subsidies meer nodig om het inkomen van de boer te ondersteunen! Nederlandse Akkerbouw Vakbond 2
Producent, markt en consument In een vrije markt bepaalt de relatie tussen vraag en aanbod de prijs Door grote aantallen individuele producenten regelmatig overaanbod >>>> lage prijzen Voor de producent is het beheersen van het aanbod het instrument voor redelijke prijzen Nederlandse Akkerbouw Vakbond 3
Producent, markt en consument Problemen bij aanbodbeheersing Geringe prijselasticiteit Heel veel aanbieders (soms miljoenen) Producten soms lang te bewaren Concurrentiewetgeving (mededingingsrecht) Gevolgen Overproductie en daardoor lage prijzen Zwakke positie van de teler in de markt Nederlandse Akkerbouw Vakbond 4
Politiek in NL en EU Begrip voor zwakke positie boer in de keten (Nog) geen bereidheid om werkelijke probleem (overaanbod) aan te pakken Gekozen oplossing: vrijwillige Gedragscode Eerlijke Handel Nederlandse Akkerbouw Vakbond 5
(On)eerlijke handelspraktijken Tweejarige Pilot met Gedragscode Eerlijke Handel Vrijwillig systeem, waarin bedrijven uitspreken zich aan de code te houden (maar tussenhandel heeft niet getekend) Meldpunt voor oneerlijke handelspraktijken Uitkomst ledenpeiling NAV: 75% in afgelopen 10 jaar ervaring met oneerlijke handel Pilot en meldpunt nauwelijks bekend Vertrouwen dat er iets met klacht gebeurd belangrijk En vertrouwen dat het geen gevolgen voor eigen bedrijf heeft NAV pleit voor onafhankelijke Autoriteit Producent en Markt (APM) Nederlandse Akkerbouw Vakbond 6
Oplossingen volgens NAV Voedsel is te belangrijk om aan vrije markt over te laten! Niet globaliseren, maar regionaliseren. Niet liberaliseren, maar reguleren (liberalisering is politieke keuze, geen natuurverschijnsel!) Stapelbare producten: zo nodig marktbescherming Vrije producten: meer ruimte in concurrentie-wetgeving Nederlandse Akkerbouw Vakbond 7
Conclusies NAV is blij met aandacht voor zwakke positie van teler in de markt NAV blijft lobbyen voor een ander landbouwbeleid Een APM kan positie producent iets versterken Een meer direct contact tussen producent en consument biedt mogelijkheden Nederlandse Akkerbouw Vakbond 8
Bedankt voor uw aandacht! Nederlandse Akkerbouw Vakbond 9