Begrippen Belang van aandacht voor mediawijsheid op school Leerkrachtcompetenties Hoe kunnen we mediawijsheid integreren in het taalonderwijs?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat moeten we verder doen?
Advertisements

De leesstrategie voor begrijpend lezen
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Van Twitter tot Longread Willem Hendrikx De nieuwe webschrijver.
Zakelijk Schrijven II college 1, week 1
Kan de pc het remediëren overnemen?
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
Lesgeven en begeleiden
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Weblogs en Wiki’s (in het onderwijs) Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 13 januari 2005.
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8
Digitale talenpractica en web-gebaseerde taalleeromgevingen Sake Jager, Rijksuniversiteit Groningen Alessandra Corda, Universiteit Leiden Studiedag Talencentrum.
Definitie Mediawijsheid
SAMENVATTEN van leerteksten… Tekst verkennen
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Woordenschat en kijk op taal Hoofdstuk 2 en 3
Een leesstrategie: toepassing
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Blok 4 Blz Leesvaardig.
Blz. 98 Blok 4 5. Schrijfvaardig.
Leesmanieren. Leesmanieren Leesmanieren Zoekend lezen Oriënterend lezen Globaal lezen Precies lezen Studerend lezen Kritisch lezen.
MM2 webcommunicatie Mijn gegevens:
Oriënterend Globaal Intensief Zoekend Kritisch Studerend.
Taalontwikkelend lesgeven: hoe doe je dat?
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Hocus Pocus met Alfons Alfrink Regisseur Torill Kove Land Noorwegen Jaartal 2013 Tijd 72 minuten Taal Nederlands gesproken Groep 3/4.
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Lezen: doe het goed voor
Leesbevordering in het VMBO, dat werkt! Samen sterk met.
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
Nieuwsbegrip en Jeugdbieb
Dag Taal Kunst en Cultuur 2016 | 1 Twijfelen mag! Kritisch lezen bij het schoolvak Nederlands Sanne de Vries – Simon Vestdijk Harlingen -
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
John Hanswijk Theater Paars | 29 januari 2015 Mediawijs met Digiveiligheid en Social Media (VO & MBO)
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8. Het belang van begrijpend en studerend lezen Lezen heb je nodig, elke dag weer. Als je niet goed kunt.
Activerende teksten.
Het proces om te komen tot een leerlijn programmeren in het basisonderwijs Programmeren is geen taal, het is materiaal om mee te bouwen Mark Vrolijk, Directeur-Bestuurder.
LEZEN 2.4 INFORMATIEVE TEKSTEN, INTERVIEWVERSLAG, INLEIDING EN SLOT EN FUNCTIES DAARVAN.
Woordenschat Letterlijk en figuurlijk taalgebruik.
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!. Inhoud bijeenkomst 2 Onderzoeksdoel formuleren Onderzoeksvragen (hoofdvraag met deelvragen) formuleren.
LEZEN 5.4 BESCHOUWING. DEZE LES LEER JE: Wat de tekstvorm ‘beschouwing’ is. Welke tekstdoel een beschouwing heeft. Hoe een beschouwing is opgebouwd. Wat.
Leesvaardigheid Lezen en leestoetsen. ▪ 1. Gouden tip voor leestoetsen ▪ 2. Hoe pak je leestoetsen aan? ▪ 3. Wat doe je bij onbekende woorden? ▪ 4. Hoe.
Doelen realiseren met media
Bouw! (van Lexima) Een interventieprogramma waarmee leesproblemen bij risicoleerlingen in gr 2 t/m 4 worden voorkomen.
Cursus Leesvaardigheid
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Groep 2 Begrijpend luisteren
Groep 8 Begrijpend lezen lezen
Dide Breuer.
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
Onderwerp, deelonderwerpen en hoofdgedachte
Enquête netwerkmiddagen
Voortgezet technisch lezen
Vakgroep Frans.
Onderwerp en hoofdgedachte
Door Roos K, Roos V, Lianne, Yosta en Marlijne
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
4 havo Schrijflijn les 2
Informatieve teksten, interviewverslag
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
Plaats hier bijvoorbeeld het onderwerp of activiteit
Gerben Scholman, Davy Westra, Stef kaptein, Matthijs Roozendaal
Van alle markten thuis Perron 1 – les 1.
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Groep 2 Begrijpend luisteren
Taallab 3.0 Online geletterdheid
De crisisstemming rond migratie, asiel en anderstalige nieuwkomers zijn een beetje uit de aandacht verdwenen. Dit neemt niet weg dat de instroom van anderstalige.
Transcript van de presentatie:

Begrippen Belang van aandacht voor mediawijsheid op school Leerkrachtcompetenties Hoe kunnen we mediawijsheid integreren in het taalonderwijs?

Startdocument ‘Meten van Mediawijsheid’  Mediawijzer.net:  competentiemodel ‘Competentieniveaus Mediawijsheidcompetenties’  door SLO erkend competentiemodel Hoe zou je kunnen meten hoe mediawijs iemand is?

Koppel opdrachten met betrekking tot mediawijsheid aan een vakinhoud  o.a. Taal in beeld. Houd zicht op de competenties van leerlingen.

Gebruik hierbij ook proceswerkbladen.

En (mentale) modellen.

Online tekstbegripsvaardigheden: -Online teksten zijn multimediaal en multimodaal (niet alleen letters,  schema’s, animaties, video’s en soms zelfs gesproken informatie). -Opbouw: een cluster van teksten of tekstdelen d.m.v. hyperlinks.

Online tekstbegripsvaardigheden: -Opbouw: in interactie met lezers  Je leest aanvullingen van lezers op een ‘hoofdtekst’, interpretatie? -Één tekst met meerdere en wisselende auteurs.  ‘Wat bedoelt de auteur?’ …  ‘Wat is de hoofdgedachte van deze tekst?’ …

Online tekstbegripsvaardigheden: -Nieuwe tekstsoorten en tekstvormen: websites, blogs en tweets. -Zoektermen  Een pagina met zoekresultaten (nieuwe tekstsoort). -Leesstrategieën: zoekend lezen, doelgericht lezen en kritisch lezen.