Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Uitwerken van een Wiskundige In- en UitStapToets en een Individuele Leerlijn bij toekomstige leerkrachten lager onderwijs uniform voor al de lerarenopleidingen.
Bevindingen Proefvisitatie Onderwijswetenschappen OU 29 Feb Alexander Udink ten Cate Rob Koper Diana Dolmans.
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Feedback • Wat – Feedback betekent "terugkoppelen" en is onlosmakelijk verbonden aan leerprocessen: het is bedoeld om cursisten inzicht in hun eigen leerproces.
Veranderingen bij ICT afdelingen, cultuur en processen Rosemarijn de Groot 18 januari 2012.
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Handen uit de mouwen met Action Learning in
Blackboard als digitale toetsomgeving Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Onderwijsmiddag OWI LAW, 24 mei 2005.
Het Werving & Selectiebureau voor het onderwijs!
Portfoliosysteem bij Wiskunde P. Wilders Faculteit Electrotechniek, Wiskunde en Informatica.
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Standard Business Reporting Een schets 17 april 2012.
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
Den Haag 30 oktober 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Videodossier ICLON,I.Steen. Opbouw -Introductie -Vraaggesprek -Resultaat.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Titelpagina.
LUNCHSEMINAR Grassroots bij de TU Delft Sofia Dopper Projectleider Grassrootsproject TU Delft 10 mei 2007.
Exchange learning results & assesments Henk Nijstad – May 2012.
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Expertiseteam Toetsenbank WorkshopSchoolexamenbank vmbo Groen.
Presentatie UKB Digitale Toets informatievaardigheden Marjolein Drent en Bert Boxem Bibliotheek & Archief, Universiteit Twente.
moderniseren van het curriculum.
Duurzaamheid van projectresultaten Michiel van Geloven, januari 2008.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Feedback Wat Soorten Door wie
Naar een nieuw digitaal toetssysteem
Training digitale didactiek
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Een gezamenlijke uitdaging
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 2 Thema 3 – Logistiek 6 Business IT & Management
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
De repetitie is nagekeken… Hoe analyseer je de resultaten en zet je die om in actie? Utrecht,16 februari 2016 J.C. van der Net.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
Karin van Bakel; Projectleider digitaal toetsen Judith Schep; Functioneel coördinator toetsbureau Digitaal toetsen op de HHs.
Van papieren naar digitale tentamens Angela Peters, stafmedewerker toetsing, IOO 16 oktober 2014.
Digitaal nakijken met Turnitin
Projectdomein Digitale Leeromgeving Meerjarenplan Upgrade Toledo (juli) Course-copy (augustus) Concrete projecten in het onderwijs: – Adaptieve opdrachten.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
Tijdsindeling – Start, de inleider – Sensire – Trias Jeugdhulp – Vragen en stellingen – Afronding.
1 Toetsontwikkeling en kwaliteit AOC-raad presentatie Silvester Draaijer (Onderwijscentrum VU)
Kenmerk: 24 juni Kenmerk: 24 juni Marian Kat-de Jong Kenmerk: 24 juni Spelling op bestelling Gebruik van Hogeschooltaal in de Helpdesk.
Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei De meerwaarde van de iPad in de les
Ondersteuning bij contextopgaven met een intelligent kladblaadje.
BUSINESS INFORMATIEMANAGEMENT/ FUNCTIONEEL BEHEER MIDDAG GEBRUIKERSONDERSTEUNING VOOR FB BESTELAANVRAGEN.
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
Maandag 14 november 2016 Titel presentatie ondertitel.
Snel en eenvoudig nakijken en feedback geven met Turnitin
Dienstverlener & werkgever
Aanbesteding HHs Collegeweb.
Interactief oefenen, formatief toetsen
ETUDE Toetsservicesysteem
Interactief oefenen, formatief toetsen
Lesgeven zonder cijfer?
Computers in examenzalen
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
xxxxxxxxxxxxxxx Hannah Wielenga Judith Kortas 28 mei 2018
Geschiedenis 2011 Masterplan ICT
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
SURF-Tender 2010 : Toetsing en toetsgestuurd leren
VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
The Future Teacher 3.0.
Programma Digitale Leeromgeving
TELT TEAM Functioneel beheerdag 2019.
Transcript van de presentatie:

Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven

Programma opening en kennismaking, inventariseren ervaringen en verwachtingen overview van digitaal toetsen: wat kun je ermee en wat betekent dat voor je onderwijs? wat heb je nodig in je eigen opleiding om je eigen doelen te bereiken? aan de hand van het maturity-model dat we hebben ontwikkeld over het programma digitaal toetsen afronding: welke behoefte aan vervolg? opening en kennismaking, inventariseren ervaringen en verwachtingen overview van digitaal toetsen: wat kun je ermee en wat betekent dat voor je onderwijs? wat heb je nodig in je eigen opleiding om je eigen doelen te bereiken? aan de hand van het maturity-model dat we hebben ontwikkeld over het programma digitaal toetsen afronding: welke behoefte aan vervolg?

Ervaringen en verwachtingen Welke ervaring heb je met digitaal toetsen? Wat is je goed bevallen, waar is verbetering nodig? Wat verwacht je van digitaal toetsen? Welke doelen wil je ermee bereiken? Hoe past digitaal toetsen in je onderwijsbeleid? Welke ervaring heb je met digitaal toetsen? Wat is je goed bevallen, waar is verbetering nodig? Wat verwacht je van digitaal toetsen? Welke doelen wil je ermee bereiken? Hoe past digitaal toetsen in je onderwijsbeleid? 3

Een definitie van digitaal toetsen Digitaal toetsen gaat over de inzet van ICT in het proces van toetsen en beoordelen Digitaal toetsen gaat over de inzet van ICT in het proces van toetsen en beoordelen 4

Het toetsproces ontwerpen construeren afnemen nakijken analyseren rapporteren evalueren beheren

Waarom digitaal toetsen (1) onderwijskundig: snelle terugkoppeling is effectiever maakt snelle herkansing mogelijk betere feedbackmogelijkheden nieuwe toetsvormen mogelijk, passend bij blended learning authentieke toetsvormen studenten geven digitaal betere antwoorden dan handgeschreven onderwijskwaliteit: meer mogelijkheden om toetskwaliteit te verbeteren én transparant te verantwoorden veel minder fouten bij toetscorrectie vermindering kans op fraude onderwijskundig: snelle terugkoppeling is effectiever maakt snelle herkansing mogelijk betere feedbackmogelijkheden nieuwe toetsvormen mogelijk, passend bij blended learning authentieke toetsvormen studenten geven digitaal betere antwoorden dan handgeschreven onderwijskwaliteit: meer mogelijkheden om toetskwaliteit te verbeteren én transparant te verantwoorden veel minder fouten bij toetscorrectie vermindering kans op fraude

Waarom digitaal toetsen (2) studenttevredenheid: snelle terugkoppeling toetsresultaten digitaal toetsen is eigentijds docenttevredenheid: nakijklast neemt af ‘gedoe’ rondom inzage wordt veel kleiner het ontcijferen van handschriften verdwijnt beheer van toetsvragen: liggen niet ‘in de la’ van een docent verdwijnen niet als de docent vertrekt beheer van toetsdossiers geen stapels meer in de kasten studenttevredenheid: snelle terugkoppeling toetsresultaten digitaal toetsen is eigentijds docenttevredenheid: nakijklast neemt af ‘gedoe’ rondom inzage wordt veel kleiner het ontcijferen van handschriften verdwijnt beheer van toetsvragen: liggen niet ‘in de la’ van een docent verdwijnen niet als de docent vertrekt beheer van toetsdossiers geen stapels meer in de kasten

Digitaal toetsen is meer dan meerkeuze (1) Meerkeuzevragen Snel en automatisch nakijken Vragen ontwikkelen is complex en tijdrovend Toepassing vooral voor kennistoetsen Inzet multimedia kan meerwaarde bieden Essayvragen Nakijken wordt gemakkelijker door betere leesbaarheid Gelijkmatiger nakijken door de inzet van rubrics Logistieke voordelen bijv. bij horizontaal nakijken Gemakkelijker om betere feedback te geven On screen nakijken vraagt gewenning Meerkeuzevragen Snel en automatisch nakijken Vragen ontwikkelen is complex en tijdrovend Toepassing vooral voor kennistoetsen Inzet multimedia kan meerwaarde bieden Essayvragen Nakijken wordt gemakkelijker door betere leesbaarheid Gelijkmatiger nakijken door de inzet van rubrics Logistieke voordelen bijv. bij horizontaal nakijken Gemakkelijker om betere feedback te geven On screen nakijken vraagt gewenning

Digitaal toetsen is meer dan meerkeuze (2) Toetsen van WRS-vragen: Gebruik van formules (wiskunde, rekenen, statistiek) Vragen parametriseren Toetsen met productivity tools: Studenten werken vragen uit met SPSS, Autocad, Excel, etc. Via digitale inleverbox (in voorbereiding) Toetsen van WRS-vragen: Gebruik van formules (wiskunde, rekenen, statistiek) Vragen parametriseren Toetsen met productivity tools: Studenten werken vragen uit met SPSS, Autocad, Excel, etc. Via digitale inleverbox (in voorbereiding)

Kosten-batenanalyse Kosten implementatie professionalisering inrichting organisatie pilots en evaluatie etc. voorzieningen software ondersteuning zalen etc. Kosten implementatie professionalisering inrichting organisatie pilots en evaluatie etc. voorzieningen software ondersteuning zalen etc. Baten toetskwaliteit feedbackmogelijkheden besparing nakijktijd studenttevredenheid logistiek en archivering 10

Welke middelen zijn beschikbaar? Algemene toetssoftware: Remindo en QMP (voorlopig) Software voor WRS: MapleTA en Sowiso Software voor essay-vragen: Turnitin Drie zalen voor summatieve toetsafname: REC: 150 plekken IWO: 2x300 plekken Ondersteuning: Programmateam: strategisch/tactisch Functioneel beheer en contactpersoon DT: operationeel Algemene toetssoftware: Remindo en QMP (voorlopig) Software voor WRS: MapleTA en Sowiso Software voor essay-vragen: Turnitin Drie zalen voor summatieve toetsafname: REC: 150 plekken IWO: 2x300 plekken Ondersteuning: Programmateam: strategisch/tactisch Functioneel beheer en contactpersoon DT: operationeel 11

Wat is er nodig in de opleiding? 12

Het programma digitaal toetsen Werkt in opdracht van het onderwijs van UvA en HvA Hoe stimuleren we het onderwijs in juist gebruik van de beschikbare faciliteiten? Hoe begeleiden we het onderwijs in de transitie naar digitaal toetsen? Projecten: professionalisering regelgeving en archivering implementatie processen, organisatie en infrastructuur Werkt in opdracht van het onderwijs van UvA en HvA Hoe stimuleren we het onderwijs in juist gebruik van de beschikbare faciliteiten? Hoe begeleiden we het onderwijs in de transitie naar digitaal toetsen? Projecten: professionalisering regelgeving en archivering implementatie processen, organisatie en infrastructuur 13

Afronding Welke behoefte aan ondersteuning? Vervolgstappen? Meer weten? Roger Deimann Michiel van Geloven Welke behoefte aan ondersteuning? Vervolgstappen? Meer weten? Roger Deimann Michiel van Geloven 14

Stellingen 15 1.“het is niet de vraag of we digitaal gaan toetsen, maar wanneer” 2.“er zijn teveel technische risico’s bij digitaal toetsen” 3.“studenten hebben helemaal geen behoefte aan digitaal toetsen” 4.“digitaal toetsen is een essentieel onderdeel van modern onderwijs” 5.“als we digitaal toetsen slim inzetten, zal het een flinke bijdrage leveren aan onze onderwijskwaliteit” 1.“het is niet de vraag of we digitaal gaan toetsen, maar wanneer” 2.“er zijn teveel technische risico’s bij digitaal toetsen” 3.“studenten hebben helemaal geen behoefte aan digitaal toetsen” 4.“digitaal toetsen is een essentieel onderdeel van modern onderwijs” 5.“als we digitaal toetsen slim inzetten, zal het een flinke bijdrage leveren aan onze onderwijskwaliteit”