Ondersteuning bij contextopgaven met een intelligent kladblaadje.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
PAL Peer assisted learning Peer support in het onderwijs
Advertisements

Bij een herhaald experiment, met telkens dezelfde kans op succes gebruiken we de binomiale kansverdeling Een binomiale kansverdeling wordt gekenmerkt door.
Positieve en Negatieve getallen
Wie ben ik?. Wie ben ik? Wat is dyslexie? ‘Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie.
Waar letten we op tijdens de het maken van de presentaties?
Effectieve instructie
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis.
Titelpagina.
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
Rekenproblemen en Dyscalculie
10e editie voor de Tweede Fase
Hoofdstuk 9 havo KWADRATEN EN LETTERS
De Digitale Hoofdrekenklas
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
Deltion College Engels A1 Lezen [Edu/002] thema: Headlines can-do : kan het onderwerp vaststellen van korte berichten in een krant © Anne Beeker Alle rechten.
Dr. H. Gardner ‘Het gaat er uiteindelijk niet om hoe intelligent je bent, maar hoe je intelligent bent’ 1.
10e editie voor de Tweede Fase
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
De basis van ADSL: het constructivisme
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Programmeren met kinderen NWT-conferentie basisonderwijs SPANNING & SENSATIE.
Alle lijntje bij elkaar…?
Procenten Cursusjaar Gecijferdheid 4 Les 2 Procenten Cursusjaar
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Praktijkervaring en reflectie
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
7 december  Instructie volgens ‘bekende stappen’ ◦ Wat doet de docent als lln samen aan het leren zijn? ◦ Aan welke sociale vaardigheden aandacht.
Woordjes leren.
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
Voorlichtingsavond groep 8 Schooljaar Welkom Voorstellen Planning.
Hoe maakt u de juiste keuze?. Drie populaire begrippen die bij elke demonstratie genoemd worden…
Differentiëren & klassenmanagement
Dyscalculie uit:
Beleidsplan Rekenen & Wiskunde Edwin Hortensius. Maatwerk in taal, rekenen en wiskunde Uitgangspunt is het LEREN continu afstemmen op de individuele behoefte.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
Quiz kampioen Beantwoord je de vragen goed dan ga je voor goud, maar gaat er één fout dan ben je alles kwijt!!!
SVP op dezelfde plaats zitten als vorige keer s.v.p. Wat gaan wij doen? -De vorige les (ca. 5 min.) -Huiswerk bespreken (ca. 5 min.) -Meegebracht voorwerp.
Significante cijfers Wetenschappelijke notatie
Kinderen effectief helpen met rekenen
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Doelen realiseren met media
Milo van der Zee
Stoornis/beperkingen Laaggeletterdheid Thema 8 les 3
Vandaag: Restant les 3 Verhoudingen
Deze les nieuwe opzet Instructietafel links in de klas
Module 3 Het leven gaat door …
Deze les hfdst 1 verbanden gegevens verwerken
Les 8 meten en meetkunde in huis
Deze les Nabespreken toets Vervolg Verbanden
Deze les Nabespreken toets
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Teambarometer.
Significante cijfers © Johan Driesse © 2013 – Johan Driesse.
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Vwo 6 – literatuur Week
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Rekenen in andere vakken
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Transcript van de presentatie:

Ondersteuning bij contextopgaven met een intelligent kladblaadje

Een digitaal leermiddel Meer dan een boek achter glas persoonlijke leerroutes steun bij het maken van opgaven

Steun bij het maken van opgaven Hoe? Een tip geven wanneer nodig maar niet vaker! Signaleren en feedback geven bij een ‘typische’ fout standaardfouten met procenten, afronden, etc Helpen om het probleem te organiseren en nette berekeningen te schrijven Positief stimuleren laat zien wat al gelukt is

Steun bij het maken van opgaven Na afloop Opgavespecifiek Bij een fout antwoord volgt een tip die past bij de opgave. Antwoordspecifiek Bij een fout antwoord volgt een tip die past bij de fout.

Steun bij het maken van opgaven Tijdens het werk Feedback op tussenstappen in de berekening Hints over een te zetten (vervolg)stap

Het noteren van tussenstappen Oefenen met het uitrekenen van complexe contextopgaven. Een checkblok, een intelligent digitaal kladblaadje, dat snapt wat je aan het doen bent en je helpt als je vastloopt.

Het noteren van (tussen)stappen bij complexe contextopgaven Wat levert het op voor de student? Dat je weet of je op de goede weg zit Je houdt overzicht over je berekeningen Je leert je denkstappen expliciet maken Je kunt de opgave nog herhalen met andere getallen Voorwaarde Zo min mogelijk gedoe Het programma moet begrijpen wat je doet, de student is leidend, het checkblok volgt.

Het noteren van (tussen)stappen bij complexe contextopgaven Wat levert het op voor de docent? Studenten kunnen langer zelfstandig verder Studenten kunnen dezelfde opgave nog een keer oefenen, met andere getallen Snel zicht op de aanpak van een student Preciezer zicht op waar het probleem zit

Goed idee, maar hoe? Digitale intelligentie nodig Een slimme ICT-‘engine’ die rekenen snapt Veelgemaakte fouten herkennen, maar niet rigide! Moet vooral de eigen strategie v/d student herkennen En daar voor student begrijpelijke terugkoppeling op geeft In een herkenbare vorm (kladblaadje) Mét belonen voor goede tussenstappen AlgebraKIT, de wiskunde engine uit Mathplus

Elementen van het digitaal kladblok OpgaveCorrectiemodel Evalueren Hints feedback Rekenregels Standaardfouten

Elementen van het digitaal kladblok Strategie denkstappen Omzetten naar berekening Uitrekenen automatisch evalueer geef hintvoortgang tussenstap

Zelf ervaren Vier examenopgaven 3F

Nabespreking Wat zijn de eerste bevindingen?

Nabespreking Zijn we op de goede weg voor vo en mbo?

Nabespreking Welke kansen en/of beperkingen zijn er voor het basisonderwijs?