Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT 16-5-2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Advertisements

ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Logical Framework Approach
Mascil – NL National Advisory Board 26 juni 2013 Michiel Doorman, Vincent Jonker Freudenthal Instituut.
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Wat denken leerlingen nu ècht? Fokke Hoeksema, Petra Hendrikse en Nellie Verhoef.
Het Rekennet Een project van het Freudenthal Instituut met als doel het ondersteunen van leraren basisonderwijs bij rekenen-wiskunde Sociale Netwerk Rekenweb.
Als ik jou een reddingsboei toewerp, kun jij jezelf dan redden?
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Hoe blijf JIJ fris als docent? Het DOT als manier om didactisch en vakinhoudelijk fris te blijven Arjen Nawijn (STOAS/ betasteunpunt) Annemieke Gemmink.
Onderzoekend leren en beroepscontexten
Les 4 – Kan ik meer met media?. Inhoud van de les Invullen werkblad Wedstrijd: de ‘Media challenge’ Presentatie plannen Beoordeling Invullen van de mediacompetenties.
Met de Kennisbasis in zee!
Welkom aan boord van de Ark van Onderzoek Kennismakingsbijeenkomst met het platform 19 oktober 2015 Author´s name and/or Institution.
Praktijkervaring en reflectie
Bètapartners, 26 oktober 2015, Damstede.  Global Learning and Observations to Benefit the Environment (GLOBE)  Opgericht in 1994 door de Amerikaanse.
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Onderzoekend leren in beroepscontexten Ad Mooldijk.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Onderzoekend leren Michiel Doorman & Ad Mooldijk Fisme | Universiteit Utrecht Ecent conferentie 12 mei 2011.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
‘ Weg met de student ‘ Weg met de student Rene F.W. Diekstra.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
CLIL-didactiek voor Duits
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Kenmerken NLT Interdisciplinair keuzevak Tweede Fase
Tool IC-2 Toetsen en beoordelen van onderzoekend leren
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
Tool IH-1: Het verkennen van ideeën van docenten
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool IF-1: Onderzoekend leren plannen bij wiskunde
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Tool WE-1: Beroepscontext in wiskunde
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Leren binnen en buiten de school
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Product van TU Delft, SEC
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Tool IG-2: Onderzoekend leren en waarden in wiskundeonderwijs
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
Product van TU Delft, SEC
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren (OL)?
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT

IBL? In vier groepjes 4 minuten Hoeveel tandartsen zijn er in Nederland? Hoe ben je op je antwoord gekomen? In hoeverre was aanpak vertrouwd?

Onderzoekend leren In Europa aandacht voor Inquiry based learning vanwege:  PISA  European Reference Framework KEY COMPETENCES FOR LIFELONG LEARNING, 2006 (literacy, learning to learn, creativity, …)

Aanleiding Rocard-Report (2007) Onderscheid tussen (1) teacher-centered, transmission approach en (2) inductive, student-centered, collaborative approach, referred to as inquiry-based education Problemen:  De dagelijkse lespraktijk (teacher centered) verandert nauwelijks en is vooral gericht op basiskennis en -vaardigheden  Het aantal beta-studenten daalt Gevolg: EU programma in Science in Society (fp7)

PRIMAS PRomoting Inquiry in Mathematics and Science education Doel: Een wijdverbreid gebruik van IBL in de dagelijks lespraktijk bij wiskunde en science in primair en secundair onderwijs Life time: 01/2010 – 12/2013

28 key players from 14 institutions

Onderzoekend leren Perspectieven:  Doelen van het onderwijs (curriculum)  Rol van docent en leerlingen (klascultuur; attitude)  Leeromgeving (lesmateriaal; …)

Primas Zeven modules voor (na)scholing van docenten: 1.Student-led Inquiry 2.Tackling Unstructured Problems 3.Learning Concepts Through IBL 4.Asking Questions that Promote Reasoning 5.Students Working Collaboratively 6.Building on what students already know 7.Self and peer assesment 1.Leerling-gestuurd onderzoek 2.Ongestructureerde problemen 3.Begrippen leren 4.Vragen stellen die nadenken bevorderen 5.Samenwerking tussen leerlingen 6.Verder gaan met wat leerlingen al weten 7.Eigen en onderlinge beoordeling

Iedere module Handleiding met concrete opdrachten voor bijeenkomsten en een huiswerkopdracht ( geef een les waarin... ) Handouts voor (student-)docenten Video, software, lesbrieven, …

Primas, FI en uitvoering Nascholing –4 modules op Lek&Linge gedaan –Komend jaar diverse scholen in het land… –Grote rekendag (en voorbereidingsbijeenkomst?) –Alympiade, B-dag, … ? –W&T academie en vindplaatsen? –Bèta excellent? –Bètasteunpunten? Scholing –Leraaropleidingen (HU en FI)

benzinekosten Hoe kun je leerlingen laten onderzoeken? VB: benzinekosten Blzd 7 handout 4: check de 2 methoden en bediscussieer welke je het beste vindt. Observeer (deel van) de les hierover project.eu/artikel/nl/1362/PD+Module+4%3A+Asking+questions+that+promote+reasoning/view.do?lang=nlhttp:// project.eu/artikel/nl/1362/PD+Module+4%3A+Asking+questions+that+promote+reasoning/view.do?lang=nl Hoe is geprobeerd de leerlingen te laten denken?

Vragen stellen 1.Plan vragen stellen die redeneren en denken stimuleren 2.Stel vragen zo dat iedereen betrokken wordt 3.Geef leerlingen tijd om na te denken 4.Vermijd geven van een waardeoordeel 5.Ga in op reacties van leerlingen (vraag door)

2. Tackling Unstructured Problems

2. Tackling unstructured problems 2

5. Students Working Collaboratively

Primas, FI en materialen Praktisch onderzoek: Vallen, modellen en slim zijn (JCU) Hand-out 5 en 6: Het plannen van goede vragen Bekijk de lesplanning Hoe bevordert deze een onderzoekende houding? Pas de lesplanning aan (bovenbouw basisonderwijs, onderbouw vo, bovenbouw h/v) Waar zou je welke vragen kunnen stellen om het denken bij de leerlingen (nog) sterker te bevorderen?

Taak voor FI Aanpassen aan situatie in Nederland Meer science voorbeelden Uitvoeren [ met gebruik van bestaande netwerken, projecten, eigen wensen, … ]

Primas, FI en materialen Appelles JCU opdracht Problem posing Alympiade, B-dag Grote Rekendag … Ideeën ?