50 % VAN THUIS UIT Best of both worlds Maggie Deckmyn voor Vocvo, 20 mei 2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatica Gecombineerd leren. Vereiste voorkennis: • Vlotte PC-basisvaardigheden • Basis werken met internet • Nodige zelfdiscipline voor uitvoeren.
Advertisements

Waarom Edu-gaming? Presentatie over Edu-gaming door MAD multimedia.
Klik op de app om de e-learningapplicatie te starten.
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Les 1 Wat is “ Kook met mij mee!”?. Een dag zonder vlees
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Wereldkaart met oudercontacten wereldwijd
Fast Lane English.
Dé Vlaamse Virtuele School Leerplatform - Auteurstool
Innovatief leren met behulp van ICT
Kennismakingsavond 24 september 2013 Even voorstellen ! Welkom in de groep.
Welkom!.
Audio-feedback. Audacity + Lame –Audacity –Lame Opdracht 1 –Installeer Audacity + LAME op je usb-stick –Geef vervolgens audio- feedback op de slechte.
Pilootproject ZorgTV Ervaringen en conclusies Landsbond van de Onafhankelijke Ziekenfondsen 29 juni 2010.
Collectief portfolio groep 3
Leswijzer Nieuwsbegrip
Taal en woordenschat Landbouw woorden en Contaminaties
Street dans is een helle leuke sport om te doen je leert heel veel
Huisregels Op tijd binnen Eten en drinken (m.u.v. H2O) in de kantine
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
1212 /b Ontwerpen en Presenteren met ICT dr.ir. Jos van Leeuwen Faculteit Bouwkunde cap.groep Ontwerp Systemen.
Workshop Open Leercentrum
Begeleiden, hoe doe je dat?
HELPWIJZER Have a break, Have a LightBite Have a break, have a LightBite Dit project kwam tot stand.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Welkom in het eerste leerjaar!
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Tip 7: wissel je werkvormen af
Welkom op de informatieavond van groep 6a. Wat komt aan de orde? Voorstellen Praktische zaken Werken in de klas Kennismakingsgesprekken en spreekuur Sociaal-emotionele.
Reclame Masters | Ik en reclame!
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
PRAKTIJKERVARING EN REFLECTIE HAFIDA EL GHARBAOUI KAMER L
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
Ontwerpen van E-modules. Inleiding Video en audio Deze e-module maakt gebruik van audio en video. Test hier je geluid en stel het juiste volume in. Als.
Bijeenkomst 3. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Huiswerk  Hoe is het huiswerk gegaan?
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Welkom!. Een voorstellen: Een voorstellen: Even voorstellen.
1 INFORMATIE AVOND Overstap Primair Onderwijs naar Voortgezet Onderwijs Havo-Vwo-Gymnasium.
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
Wat is de bedoeling van Frans leren in de 3e graad? Kinderen in staat stellen op een eenvoudige manier in een aantal herkenbare situaties in het Frans.
Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.
Leer-en ontwikkelgroepen voor ouders. “ Ik heb meegedaan met het begeleiden van crea- activiteiten met de kleuters en heb hierdoor ontdekt dat ik eigenlijk.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Samenwerken en communicatie Hoofdstuk 4 21e-eeuwse vaardigheden.
Mondzorg - persoonsgericht
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Draagvlak vergroten bij collega’s
Kenmerken van een goed team
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Bram De Bie Initiatie Webquests.
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Online solliciteren…doen?!
Het online opzetten, afnemen, beoordelen en verwerken van toetsen
Blended learning Italiaans
Samenwerken en communicatie
BOM-model PV 25/03/2014.
Fietsproject Op weg naar het VO
Onderzoek water!! WaterLab www. onderzoekwater.nl Kijkje terug
Bol.com-aanbod voor kwetsbare ouders
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Kenmerken van een goed team
Transcript van de presentatie:

50 % VAN THUIS UIT Best of both worlds Maggie Deckmyn voor Vocvo, 20 mei 2016

50 % van thuis uit, best of both worlds, 20 mei 2016 Digitaal leerplatform + Weinig lokalen/parking + Extra middelen  12 modules  800 lesuren: 400 contact 400 afstand  Elke week 1 contactles + 1 afstandsles

50 % van thuis uit, best of both worlds, 20 mei 2016 OVERZICHT 1 Blenden, hoe doe je dat? 2 Kritische bedenkingen van collega’s 3 1 jaar combi, wat hebben we geleerd? 4 Chamilo & Xerte 5 Vragen & bemerkingen

50 % van thuis uit, best of both worlds, 20 mei 2016 COMBI? POPULAIR & VERWARREND Wildgroei! 1 afstandsopdracht 1 contactmoment losse opdracht digitaal leerpad 50/ 50

KLASSIEKE CONTACTLES persoonlijk contact inspelen op vragen, extra inoefening, groepsgevoel, debat  tijdverlies door verplaatsing  dode lesmomenten  huiswerk  laatkomers en afwezigen zieke kinderen, te veel werk, overslapen…

AFSTANDSLES flexibiliteit tijdswinst  minder feedback/aanmoediging  zelfdiscipline is uitdaging

50 % van thuis uit, best of both worlds, 20 mei 2016 BLENDEN, HOE DOE JE DAT? smoothie van persoonlijk contact & flexibiliteit syllabus & leerpaden

50 % van thuis uit, best of both worlds, 20 mei 2016 ONZE BLENDED ZIET ER ZO UIT…  Contactlessen en afstandslessen wisselen elkaar af  Pittig tempo: elke week 1 contactles + 1 afstandsles  Module van 40 uren  6 contact + 5 afstand  Module van 60 uren  9 contact + 8 afstand  Module van 80 uren  12 contact + 11 afstand  Beroepsopleiding op 2 jaar, 2 namiddagen per week  Evaluatie: minstens 1 x tijdens contact deel van punten op opdrachten in leerpaden

50 % van thuis uit, best of both worlds, 20 mei 2016 OVERZICHT 1 Blenden, hoe doe je dat? 2 Kritische bedenkingen van collega’s 3 1 jaar combi, wat hebben we geleerd? 4Chamilo & Xerte 5Vragen & bedenkingen

50 % van thuis uit, best of both worlds, 20 mei 2016 Heb je als leerkracht nog genoeg contact? Want cursisten komen naar de les voor contact. Want cursisten moeten opgevolgd worden. Ja, inoefenen, opzoeken kan cursist zelf online interactie is ook communicatie , forum, interactieve oefeningen Big Brother Leerplatform weet veel!

50 % van thuis uit, best of both worlds, 20 mei 2016  Module: Inleiding toeristische sector  20 lesuren verdeeld over 6 leerpaden  Leerpaden volgen de syllabus  Volgende leerpad verschijnt als vorige 100 % is afgewerkt

50 % van thuis uit, best of both worlds, 20 mei 2016

Gaan die cursisten die leerpaden wel maken? Ja, zorg voor korte, prettige oefeningen punten op die oefeningen

50 % van thuis uit, best of both worlds, 20 mei 2016  Leerplatform Chamilo  Oefening met gesloten vragen (multiple choice, waar/niet waar, woord invullen)  Meerdere pogingen mogelijk  90 % = 1 punt Module Onthaal & Informatie Leerpad Verkopen is een kunst Oefening Verkooptechnieken

50 % van thuis uit, best of both worlds, 20 mei 2016 Module: Business English 2 Leerpad: My company, your company

50 % van thuis uit, best of both worlds, 20 mei 2016 OVERZICHT 1 Blenden, hoe doe je dat? 2 Kritische bedenkingen van collega’s 3 1 jaar combi, wat hebben we geleerd? 4Chamilo & Xerte 5Vragen & bedenkingen

50 % van thuis uit, best of both worlds, 20 mei 2016 HET VERHAAL VAN TE Hobbels & valkuilen Omschakeling naar blended met bestaande cursisten door leerkrachten beslist TE veel (open) oefeningen veel nadruk op ≠ programma’s weinig begeleiding

50 % van thuis uit, best of both worlds, 20 mei 2016 HET VERHAAL VAN JA verwachte effecten & enkele extra’s  Inschrijvingen  Absenteïsme   Contactlessen aangenamer, dynamischer, pittiger  Cursisten geven lesmateriaal overwegend ++  Cursisten waarderen sneller tempo gespreide werk/toetsdruk

50 % van thuis uit, best of both worlds, 20 mei 2016 OVERZICHT 1 Blended, wat moet ik me daarbij voorstellen? 2 Hoe reageren cursisten? Hoe reageren leerkrachten? 3 Bedoelde en onbedoelde effecten van combi-onderwijs 4 Chamilo & Xerte 5 Vragen & bemerkingen

CHAMILO & XERTE Chamilo (=ELO) Ontwikkelen gaat snel Overzicht tijd & scores  Beperkte mogelijkheden  Afhankelijk van leerplatform Bij omschakeling alles weg Xerte Mooi, creatief, veel mogelijkheden Onafhankelijk van leerplatform  Ontwikkelen duurt langer  Minder scores & overzicht  Xerte leer je niet op 123 Risicospreiding: gebruik beiden…

50 % van thuis uit, best of both worlds, 20 mei 2016

SAMENGEVAT 50 % van thuis uit Best of both worlds Maggie Deckmyn: Geïnteresseerd in Xerte?: Neem een kijkje bij Tollnet