Structuur onderwijs. Uitgangspunten algemeen Keuzes worden gemaakt binnen het kader van loopbaan oriëntatie Concept lessentabel lijkt goedgekeurd te worden.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorlichting sectorkeuze Mavo en Mavo/HAVO Klas 2
Advertisements

Voorlichting sectorkeuze Mavo en Mavo/HAVO Klas 2
SG De Triade “Bouwen op Prestaties”.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
3 Basisberoepsgerichte leerweg 3 Kaderberoepsgerichte leerweg
Keuzes 7 vakken (+ maatschappijleer), na examen mag een leerling 1 vak onder voorwaarden laten vallen NE – EN – WI – TNL verplicht om te volgen 1.
Jacqueline Kerkhoffs Regiobijeenkomsten januari 2014 Jacqueline Kerkhoffs
De toekomst van het vmbo
VMBO OP DE RGO RGO Middelharnis.
Voorlichtingsavond TK2
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond mavo Dinsdag 4 maart 2014 Klas 2 mavo.
Instroom klas 3 vmbo.
Voorlichtingsavond 2 Mavo
Welkom op de tweede informatie-avond voor vmbo2-g/t.
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
Dare to discover, … de wereld om je heen! Dare to be you, … durf jezelf te zijn! Dare to be a winner, … zet je talenten in! 1.
. Ouderavond 2e klas schooljaar
WELKOM.
ERVARINGEN VAN EEN PILOTSCHOOL
. Ouderavond klas 2 1 februari  Algemene informatie  Voorlichting 1  Pauze  Voorlichting 2  Einde.
Welkom!. Ouderavond klas 2 ondersteuningsgroepen Keuzevoorlichting. Vmbo en havo. Ruben Meijer
Informatieavond keuze leerjaar 2 naar leerjaar 3 Februari 2016.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo. Waarom vernieuwing? Adviezen uit het veld (Vmbo herkend) Ruim 10 jaar vmbo: context is veranderd Vervolgonderwijs.
Welkom op de Open Dag Het Hooghuis Stadion WelkomWelkom.
Vernieuwing VMBO Kans of strop?. Inhoud Aanloop Verschillen en veranderingen De vakken LOB Examen en Diploma Kansen Brainstorm Evaluatie.
Profielkeuze Mavo 3 naar 4.  Bevorderingsnorm  Profielkeuze mavo 4  Examen  Wanneer keuze maken? Programma.
Jacqueline Kerkhoffs Juni We liggen op koers Wetgevingstraject: –Concept wet –Internetconsultatie –Advies onderwijsraad –Bijstelling wetstekst –Ministerraad.
Alle leerlingen zijn D&P leerlingen Via keuzevakken leggen ze hun eigen accent V A L K U I L “Alles blijft zoals het is…”
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Handreiking bij het aanbieden van keuzevakken Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
OUDERAVOND KEUZEBEGELEIDING 3 MAVO 11 januari 2016 WELKOM!
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
Maandag 14 november 2016 Titel presentatie ondertitel.
VOORLICHTING LEERJAAR 3 Programma:  Informatie vernieuwing vmbo door teamleider  Kennismaking met de mentor.
Vorm en Ambacht in relatie tot Dienstverlening en Producten
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Wat moet (school)? Keuze maken voor aanbod van profielen
INFORMATIEAVOND LEERJAAR 3
Wat kan ik allemaal kiezen in de Bovenbouw?
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Volop keus, durf te kiezen
Bovenbouw 27 november 2017.
Volop keus, durf te kiezen
WELKOM Graag ouders en hun kinderen bij elkaar zitten.
DIENSTVERLENING & PRODUCTEN
Informatieavond keuze leerjaar 2 naar leerjaar 3
WELKOM OP DE VOORLICHTINGSAVOND VAN 2BBa !
December ’18 Jacqueline Kerkhoffs.
WELKOM OP DE VOORLICHTINGSAVOND !
Welkom op het Saenredam College
Keuzedelen Voorlichting 6 maart 2018 C. Schopman J. Hooi
Doorlopende leerlijn VMBO - MBO
Volop keus, durf te kiezen
Welkom op het Saenredam College
De Frissel Veenwouden Ouderavond 3 april Keuzes klas 2.
Ouderavond 19 september 2018 Linda
WELKOM OP DE ALGEMENE OUDERAVOND KLAS 2 VMBO-B/K/GT
Voorlichtingsavond klas 2 PROFIELKEUZE VOOR KLAS 3
PENTA College CSG Hoogvliet
Informatieavond profielkeuze 9 januari 2019
Op de Praktische ouderavond PROFIELKEUZE
Wat kan ik allemaal kiezen in de Bovenbouw?
Op weg naar je eigen talent
Ouderavond VMBO 2: Keuzemogelijkheden VMBO 3 Leerlingen nemen zo veel mogelijk plaats bij ouder(s)/verzorger(s) Dinsdag 26 februari
Voorlichting vmbo-tl bovenbouw
Keuzemoment 2e klas BWI (Bouwen, Wonen & Interieur)
De Frissel Veenwouden Ouderavond 26 maart Keuzes klas 2.
Profielkeuze-avond leerjaar 2
INFO-AVOND VMBO2 Basis en Kaderberoepsgerichte leerweg.
Transcript van de presentatie:

Structuur onderwijs

Uitgangspunten algemeen Keuzes worden gemaakt binnen het kader van loopbaan oriëntatie Concept lessentabel lijkt goedgekeurd te worden Praktijkvakken BasisKader GKader LMavo GMavo L Klas 16442(?)1 Klas 26442(?)2 Klas Klas

Gemiddeld heeft een lesjaar 38 lesweken Gemiddeld heeft lesjaar 4 28 lesweken excl. CSPE BasisKader GKader LMavo GMavo L Klas Klas Klas Klas Dit geeft een gemiddeld aantal lesuren van: Uitgangspunten algemeen Stage is onderdeel van de lesweken en onderwijsprogramma

Geen locatie overstijgende keuzevakken Duidelijke benaming van sectoren Productie, installatie en energie Bouw, wonen en interieur Zorg en welzijn Dienstverlening en product Uitgangspunten algemeen Overstap tussen locaties mogelijk t/m klas 2 Subtitel Hoofdtitel met officiële naam als ondertitel Alternatieve titel Officiële namen: Afkortingen PIE, BWI, Z&W en D&P

Uitgangspunten algemeen AVO vakken per sector: PIE: Ne, En, Wi en Nask BWI: Ne, En, Wi en Nask Z&W: Ne, En, Bi en Wi of Ma2 D&P: Ne, En en 2 vakken uit Bi, Wi, Ec of Nask

Uitgangspunten Basis en Kader Na CSPE van klas 4 komt het uitstapmoment voor het keuzevak in klas 3. CSPE is eind klas 4 SE start in klas 3 LesurenBasisKader GKader LMavo GMavo L Klas Ongeveer 8 weken: Basis 112 uren Kader 96 uren Buiten deze momenten bepalen profielen zelf hun indeling Tweede helft klas 2 starten leerlingen in gekozen profiel consequenties nog toetsen  Door ?

Mogelijk blokkenrooster voor basis in klas 3 en Klas 3: 532 lesurenKlas 4: 448 lesuren

Mogelijk blokkenrooster voor kader Gemert in klas 3 en Klas 3: 456 lesurenKlas 4: 336 lesuren

Uitgangspunten Mavo gemengde leerweg Leerlingen worden niet bijgeschoven bij een basis en/of kader groep. Groep wordt ondersteund door een eigen docent. Gemengde leerweg volgt profieldelen D&P: Organiseren van een activiteit Multimediaal product maken CSPE is eind klas 4

Een D&P leerling kan uiteindelijk: probleemoplossingsvaardigheden hanteren eenvoudige onderzoeksactiviteiten verrichten mediawijs handelen het begrip duurzaamheid (her)kennen, benoemen en toepassen ondernemende vaardigheden tonen: initiatief tonen, innoveren de begrippen maatschappelijk verantwoord en maatschappelijk betrokken ondernemen (her)kennen, benoemen en toepassen verschillen en overeenkomsten benoemen tussen profit en non/profit

Randvoorwaarden: Inhoud keuzedelen geënt op vervolg naar niveau 4 Keuzedelen Mavo gemengde leerweg

Optie 1: alle keuzedelen ook D&P Voors:Volledige clustering van leerlingen Oriëntatie op bredere vaardigheden Tegens:Geen enkele specifieke oriëntatie mogelijk Keuzedelen Mavo gemengde leerweg D&P

Optie 2: vrije keuze binnen clustering Voors:Redelijke clustering van leerlingen Oriëntatie mogelijk ten behoeve van LOB Tegens:Investering nodig in fte D&P PIE Z&W BWI Keuzedelen Mavo gemengde leerweg

Optie 3: vrije keuze binnen sectoren Voors: Geen clustering van leerlingen Oriëntatie mogelijk ten behoeve van LOB Tegens:Investering nodig in fte D&P PIE Z&W BWI Keuzedelen Mavo gemengde leerweg D&P PIE Z&W BWI

Overige keuzes: Beschikbare fte’s per niveau per leerjaar Groepsgrootte van 20 (gewogen) leerlingen Mijlpalen voor: Begroting Aanpassingen gebouwen Methodes ICT Inventaris Leerlingaantallen Scholing Invulling lob Ontwikkeltijd  Stuk Henk v/d Broek?

Centraal punt van waaruit informatie beschikbaar wordt gesteld voor PR en communicatie: Overige keuzes: Blokken waarin praktijkuren worden aangeboden Kwaliteit Uniformiteit Benoemen van open vraagstukken Proefrooster maken om deze uitgangspunten op haalbaarheid te toetsen Praktisch werken eventueel in lokaal science Lokalendruk?