Structuur onderwijs
Uitgangspunten algemeen Keuzes worden gemaakt binnen het kader van loopbaan oriëntatie Concept lessentabel lijkt goedgekeurd te worden Praktijkvakken BasisKader GKader LMavo GMavo L Klas 16442(?)1 Klas 26442(?)2 Klas Klas
Gemiddeld heeft een lesjaar 38 lesweken Gemiddeld heeft lesjaar 4 28 lesweken excl. CSPE BasisKader GKader LMavo GMavo L Klas Klas Klas Klas Dit geeft een gemiddeld aantal lesuren van: Uitgangspunten algemeen Stage is onderdeel van de lesweken en onderwijsprogramma
Geen locatie overstijgende keuzevakken Duidelijke benaming van sectoren Productie, installatie en energie Bouw, wonen en interieur Zorg en welzijn Dienstverlening en product Uitgangspunten algemeen Overstap tussen locaties mogelijk t/m klas 2 Subtitel Hoofdtitel met officiële naam als ondertitel Alternatieve titel Officiële namen: Afkortingen PIE, BWI, Z&W en D&P
Uitgangspunten algemeen AVO vakken per sector: PIE: Ne, En, Wi en Nask BWI: Ne, En, Wi en Nask Z&W: Ne, En, Bi en Wi of Ma2 D&P: Ne, En en 2 vakken uit Bi, Wi, Ec of Nask
Uitgangspunten Basis en Kader Na CSPE van klas 4 komt het uitstapmoment voor het keuzevak in klas 3. CSPE is eind klas 4 SE start in klas 3 LesurenBasisKader GKader LMavo GMavo L Klas Ongeveer 8 weken: Basis 112 uren Kader 96 uren Buiten deze momenten bepalen profielen zelf hun indeling Tweede helft klas 2 starten leerlingen in gekozen profiel consequenties nog toetsen Door ?
Mogelijk blokkenrooster voor basis in klas 3 en Klas 3: 532 lesurenKlas 4: 448 lesuren
Mogelijk blokkenrooster voor kader Gemert in klas 3 en Klas 3: 456 lesurenKlas 4: 336 lesuren
Uitgangspunten Mavo gemengde leerweg Leerlingen worden niet bijgeschoven bij een basis en/of kader groep. Groep wordt ondersteund door een eigen docent. Gemengde leerweg volgt profieldelen D&P: Organiseren van een activiteit Multimediaal product maken CSPE is eind klas 4
Een D&P leerling kan uiteindelijk: probleemoplossingsvaardigheden hanteren eenvoudige onderzoeksactiviteiten verrichten mediawijs handelen het begrip duurzaamheid (her)kennen, benoemen en toepassen ondernemende vaardigheden tonen: initiatief tonen, innoveren de begrippen maatschappelijk verantwoord en maatschappelijk betrokken ondernemen (her)kennen, benoemen en toepassen verschillen en overeenkomsten benoemen tussen profit en non/profit
Randvoorwaarden: Inhoud keuzedelen geënt op vervolg naar niveau 4 Keuzedelen Mavo gemengde leerweg
Optie 1: alle keuzedelen ook D&P Voors:Volledige clustering van leerlingen Oriëntatie op bredere vaardigheden Tegens:Geen enkele specifieke oriëntatie mogelijk Keuzedelen Mavo gemengde leerweg D&P
Optie 2: vrije keuze binnen clustering Voors:Redelijke clustering van leerlingen Oriëntatie mogelijk ten behoeve van LOB Tegens:Investering nodig in fte D&P PIE Z&W BWI Keuzedelen Mavo gemengde leerweg
Optie 3: vrije keuze binnen sectoren Voors: Geen clustering van leerlingen Oriëntatie mogelijk ten behoeve van LOB Tegens:Investering nodig in fte D&P PIE Z&W BWI Keuzedelen Mavo gemengde leerweg D&P PIE Z&W BWI
Overige keuzes: Beschikbare fte’s per niveau per leerjaar Groepsgrootte van 20 (gewogen) leerlingen Mijlpalen voor: Begroting Aanpassingen gebouwen Methodes ICT Inventaris Leerlingaantallen Scholing Invulling lob Ontwikkeltijd Stuk Henk v/d Broek?
Centraal punt van waaruit informatie beschikbaar wordt gesteld voor PR en communicatie: Overige keuzes: Blokken waarin praktijkuren worden aangeboden Kwaliteit Uniformiteit Benoemen van open vraagstukken Proefrooster maken om deze uitgangspunten op haalbaarheid te toetsen Praktisch werken eventueel in lokaal science Lokalendruk?