1 Module Waarnemen, observeren en rapporteren les 5. week 6 Dorien `t Hart.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ROZEN EN SPREUKEN.
Advertisements

Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Alleen voor de flinke nadenkers onder ons
Kindermoment.
Ja hoor Power Po(i)ntje Is weer bezig geweest.
Hallo! De dia’s die volgen zijn gemaakt als advertentie-campagne door een kerk in Singapore. Vertaling: GKv Pijnacker-Nootdorp /
‘Zijn alle godsdiensten gelijk?’. Jezus zegt: Bij Mij moet je zijn! Een andere weg is er niet. Alleen door Mij kom je bij God.
Een wetenschappelijke houding in groep 4 ?
Observeren en rapporteren
Voorbereid op Stage Bijeenkomst 2
Een lessenserie van drie lessen
Les 5: orde en klassenmanagement
Glijbanen Een les onderzoekend leren voor
Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Frankie Schram 1 Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Werken met een webstek Fr. Schram 26/02/2000.
Jaar 1 les 5 Het creatieve proces
Mijn buurman uit België kwam om ca uur op de koffie.
Vereiste in leerplan VZ zie AD AD 4 en AD 5…
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Introductie gastvrijheid
Stagebegeleiding Bijeenkomst 5 Blok 2.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
DE MAN IN DE KOFFIE Kun je binnen de 3 seconden de man op de foto vinden? PROBEER HET ! De tijd loopt van zodra de foto verschijnt … KLIK Vertaald uit.
Pittige antwoorden van assertieve vrouwen  
Het begint zoals een sprookje, maar het is er geen .....
CEREBRALE PARESE Spreekbeurt van Luuk Cloosterman.
Thema: Thuis of tehuis? Bejaardenzorg.
Pittige antwoorden van assertieve vrouwen
BEJAARDENZORG Thema: Thuis of tehuis?. Lesverloop Vers van de pers Woordenschat bejaardenzorg De plusquamperfectum: oefeningen + schrijven Verrassingsgesprek.
‘n Kleine jongen rijdt met zijn vader langs het ’’ hete ‘’ kwartier van de stad en vraagt aan zijn papa.
Madeleine Meurs Med.hr.nl/meurm Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 1.
Kijken naar Kinderen Week 4
Pedagogisch werken in de wijk
Pascal van Schajik Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 1.
Module Waarnemen, observeren en rapporteren les 6. week 7
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 2 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
onderzoeksvraag Soorten onderzoeksvragen Exploratieve onderzoeksvraag
Praktijkervaring en reflectie
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 3 + 4
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 9 Hafida El- gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek7 Hafida El- Gharbaoui.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Les 7 Verantwoorden, legitimeren en professionaliseren.
Kijken naar Kinderen Week 4
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege 2 kwartaal 2.
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
REKENEN T.E.M. 5. IK BEN TIP! TEL MET ME MEE... MET 1 DRUK OP DE KNOP WEET JE OF JOUW ANTWOORD JUIST IS! VEEL SUCCES...
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
SVP op dezelfde plaats zitten als vorige keer s.v.p. Wat gaan wij doen? -De vorige les (ca. 5 min.) -Huiswerk bespreken (ca. 5 min.) -Meegebracht voorwerp.
Moleculen Mo eculen Les 5 Zoek het uit! deel 1.
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Les 2: gegevens samenvatten
Methodiek Observeren.
Observeren rapporteren
Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test
Observeren, rapporteren
Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test
Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test
Transcript van de presentatie:

1 Module Waarnemen, observeren en rapporteren les 5. week 6 Dorien `t Hart

2 Vandaag 1. Stand van zaken 2. Feedbackafspraken 3. Oefenen begrippen 4. Interpreteren 5. Oefenen interpreteren 6. Consultatie

3 Observatieonderzoek Wat zou je willen weten? Welke observatievragen kun je formuleren? Wat zegt jouw observatie? = interpreteren. GTS stillface experiment

4 Stand van zaken? Hoe staat het met de uitvoering van je observatieplan?

5 Oefening begrippen 1. Welke 4 – 5 categorieen kun je onderscheiden? 2. Schrijf alle begrippen onder deze categorieën en leg uit. 3. Vul de lijst aan als je begrippen mist.

6 Analyseren & interpreteren Wat heb je van tevoren afgesproken hoe je gaat interpreteren? Causale verbanden benoemen: de relatie leggen tussen de literatuur die je hebt gevonden en je observaties. Wat valt er op als je je observaties bestudeert? Wat voor conclusies kun je trekken? Vragen beantwoorden.

7 Analyseren & Interpreteren Referentiekaders Psychodynamisch Leertheoretisch Cognitief gedragstherapeutisch Systeemtheoretisch Clientgericht Eclectisch Jouw eigen….  Wat hanteren ze voor referentiekader op jouw stageadres?

8 Oefening interpreteren Observatielijst interactie Tycho tijdens middageten (30 min.). Ingevuld door: Sylke. 12 december '13 Aantal boterhammen Interactie met wieScheldenVraag stellen Antwoord geven Niet reagerenOverige observaties 2SybIIIIIII Zit naast hem Carlo III KatinkaIIIII I EliseIII IIIIIDoet net of hij niet hoort wat ze vraagt. AysegülIIIII IIIII IIIII I IIGooit haar drinken per ongeluk om en daar reageert Tycho heftig op. DennisII III BertoIIIII LechII II Mij IIIIIIIII Zit naast hem Totaal

9 Volgende keer Rapporteren!