/ \ S t a a r t d e l i n g e n * Level 1

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
- Hoe noem je uitkomsten?
Advertisements

Een getal met een komma noemen we een decimaalgetal.
Klik 2x op om internet te openen.. Vul de website meldjeaan.antwerpen.be in en klik op.
Aflezen van analoge en digitale meetinstrumenten
Loading... START.  Overleef door op de weg te blijven: probeer naar het donkergroene vak te gaan met je muis.  Als je het groene vak hebt gehaald dan.
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
We zijn toch allemaal gelijk…
Ouderportaal Een nieuwe manier van ouderbetrokkenheid. Korte informatie wat u van ons ouderportaal mag verwachten.
Les voor groep 6 Geen instructietafel, want deze les is voor iedereen die niet precies meer weet hoe de staartdeling ook al weer ging en/of er meer van.
Hoog Leer noten lezen! Deel 1 Laag A - B - C - D - E - F - G
Rekenen met machten met hetzelfde grondtal
Sommige mensen houden van bomen, maar dan wel in stukjes.
Presentatie Machten,Wortels & Ontbinden Deel 1
Voorzetsels.
In de juiste volgorde Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie
Les voor groep 8 Voor de overige kinderen: Ronde 1 pak een kaart.
Presentatie vergelijkingen oplossen Deel 2
Optellen en aftrekken tot 100 TE + E = TE mb
Wat gaan we leren in groep 5
Voorbereiding post 3 Blij met hei Groep 1-2. Welkom bij IVN Valkenswaard-Waalre Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Blij met hei, voor.
Hoe ik paddenstoel word
Lesplanning Binnenkomst Intro Vragen huiswerk
Goedemorgen.
Les voor groep 7 Geen instructietafel, want deze les is voor iedereen die niet precies meer weet hoe de staartdeling ook al weer ging en/of er meer van.
Les 2 groep 8 leerdoel: Je kunt werken met een verhoudingstabel.
Les voor groep 6 Pak je schrift en potlood en kom naar de instructietafel
SPAM SPAM. Heeft u veel SPAM? Kan uw provider het niet tegenhouden?
Klik ergens op het witte deel van deze pagina om verder te gaan
Voorrangsregels bij rekenen (1)
Hoofdstuk 9 havo KWADRATEN EN LETTERS
Grote getallen.
Hoofdstuk 4: Statistiek
Heel kleine getallen.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Andere voorbeeld STAP – 87=? STAP 3 STAP STAP 2 STAP 3 STAP
MINECRAFT PLAATJES TUTORIAL #2 CRAFT YOUR BACKGROUND.
MINECRAFT PLAATJES TUTORIAL #4 EEN GRIEZELIG VOORBEELD.
Koningin Beatrixschool Schoolkrant enquête 2014
Magister voor ouders.
Rekenen.
Gecijferdheid les 1.4 Grootst gemene deler Kleinst gemene veelvoud
Rekenen met getallen : = x Delen door een breuk is hetzelfde als vermenigvuldigen met het omgekeerde van die breuk. Maak je zelf zo min mogelijk.
Workshop hele getallen 1
Invullen van de tevredenheidspeiling door ouders via het Ouderportaal.
Significante cijfers Wetenschappelijke notatie a • 10b
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
rekenen Basisvaardigheden toegepast rekenen
John Keijsers 1.ICT-lessen 2.Applicatiebeheer Rekenblokken Toa-toetsen 3.Rekenlessen.
Inhoud Optellen en aftrekken. Vermenigvuldigen en delen.
Inhoud Breuken (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen).
Significante cijfers Wetenschappelijke notatie
Deze les hoofdrekenen les 1 vervolg
Bedankt voor het downloaden! Gebruikersvoorwaarden
Wat is algebra? Rekenen is het werken met getallen. Er zijn vier hoofdbewerkingen: optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen. Verder ken je de bewerkingen.
Thema 1 Wie ben ik?.
Deze les Nabespreken toets Vervolg Verbanden
Cijferen 5de leerjaar.
Les 3: Negatieve getallen Les4: Optellen en aftrekken
Rekenen Les 5: vermenigvuldigen en delen Les 6: Afronden met breuken en kommagetallen.
Significante cijfers © Johan Driesse © 2013 – Johan Driesse.
Bewerkingen 5de leerjaar.
Hoofdstuk 7: Handelsrekenen
Rekenen Les 5: vermenigvuldigen en delen Les 6: Afronden met breuken en kommagetallen.
Les 3: Negatieve getallen Les4: Optellen en aftrekken
Wiskunde Blok 5 les 17.
Breuken delen Breuken delen Breuken delen © André Snijers.
Kommagetallen vermenigvuldigen en delen
Kwadrateren ..is een getal vermenigvuldigen met zichzelf. Dus ⨯ zichzelf. Je kunt en mag ook zeggen: een getal tot de tweede macht. Of : tot de macht.
Soms handig om priemgetallen te gebruiken.
Verder rekenen met kommagetallen
Transcript van de presentatie:

/ \ S t a a r t d e l i n g e n 5 2 3 5 4 7 2 0 3 5 3 5 * Level 1 Delen: (35 : 5 = 7) Delen: (23 : 5 = 4) 235 : 5 = Level 1 Kan je 4 stappen onthouden? Dan kan je alle staartdelingen maken!! / \ 5 2 3 5 4 7 We delen (aan het begin van een staartdeling) niet eerst 2 door 5. Dat heeft geen zin. Dus meteen 23 : 5. Vermenigvuldigen (4 x 5 = 20) Vermenigvuldigen (7 x 5 = 35) Onderwerp: 2 0 En dan ga je gewoon weer de 4 stappen doen;-) Hoe werkt een gewone staartdeling? Klik hier 3 5 3 5 Aftrekken (23 - 20 = 3) Aftrekken (35 - 35= 0) * Aanhalen Level 3 Level 4 Level 2 Gebruik Level 1 Rekenen Staartdelingen - afd. Jan Ligthart, Olympus College Arnhem - © T. Berends

S t a a r t d e l i n g e n Gewoon de 4 stappen blijven doen;-) Delen: (49 : 16 = 3) Delen: (14 : 16 = 0) Delen: (144 : 16 = 9) 4944 : 16 = Level 2 16 / 4 9 4 4 \ 3 9 4 8 Vermenigvuldigen: (3 x 16 = 48) Vermenigvuldigen: (0 x 16 = 0) Vermenigvuldigen: (9 x 16 = 144) Onderwerp: Als het 0 keer gaat, dan moet je 0 ook opschrijven en gewoon de 4 stappen verder afwerken;-) 1 4 We delen (aan het begin van een staartdeling) niet eerst 4 door 16. Dat heeft geen zin. Dus meteen 49 : 16. Wat doe je als het “0 keer gaat”? En dan ga je gewoon weer de 4 stappen doen;-) Klik hier 1 4 4 Aftrekken: (144 - 144 = 0) Aftrekken: (14 - 0 = 14) Aftrekken: (49 - 48 = 1) 1 4 4 * Aanhalen Level 3 Level 4 Level 2 Gebruik Level 1 Rekenen Staartdelingen - afd. Jan Ligthart, Olympus College Arnhem - © T. Berends

/ \ S t a a r t d e l i n g e n S t a a r t d e l i n g e n , 2 3,5 5 Delen (35 : 5 = 7) Delen: (23 : 5 = 4) Level 3 23,5 : 5 = / 2 3,5 5 \ 4 , 7 Vermenigvuldigen (7 x 5 = 35) Vermenigvuldigen (4 x 5 = 20) Onderwerp: We delen niet eerst 2 door 5, want dat heeft geen zin. Dus meteen 23 : 5. 2 0 En dan ga je gewoon weer de 4 stappen doen;-) Een komma in het eerste getal. b.v.: 23,5 : 5 Klik hier 3 5 Aftrekken (35 - 35 = 0) Aftrekken (23 - 20 = 3) Als je het cijfer achter de komma gaat “aanhalen”, dan moet je eerst een komma in de uitkomst plaatsen;-) 3 5 * Aanhalen Level 3 Level 4 Level 2 Gebruik Level 1 Rekenen Staartdelingen - afd. Jan Ligthart, Olympus College Arnhem - © T. Berends

S t a a r t d e l i n g e n In het getal voor de 1e streep, mag geen komma staan. Delen: (121 : 53 = 2) Delen: (159 : 53 = 3) 12,19 : 5,3 = Level 4 / \ Lijn er onder en de strepen verlengen. 5,3 12,19 Die moet er dus uit. Dat doe je door beide getallen 10 x of 100 x of 1000 x groter te maken. 53 / \ Vermenigvuldigen (3 x 53 = 159) 121,9 2 , 3 Vermenigvuldigen (2 x 53 = 106) Onderwerp: En dan ga je gewoon weer de 4 stappen doen;-) 106 Klik hier Een komma in het eerste en het tweede getal. b.v.: 12,19 : 5,3 15 9 Dat mag, want Aftrekken (159 – 159 = 0) Aftrekken (121 – 106 = 15) 12 : 4 = 3 Zo, door beide getallen 10 x groter gemaakt zijn, is de komma uit het voorste getal weg. Want dat moest;-) Als je het cijfer achter de komma gaat “aanhalen”, dan moet je eerst een komma in de uitkomst plaatsen;-) 15 9 En 120 : 40 = ook 3! Je mag dus beide getallen x 10 of x 100 doen. De uitkomst blijft toch het zelfde! * Aanhalen Level 3 Level 4 Level 2 Gebruik Level 1 Rekenen Staartdelingen - afd. Jan Ligthart, Olympus College Arnhem - © T. Berends

Eventueel kunt u een kleine donatie doen aan WarChild ;-) Gebruiken? Ouders U mag dit materiaal gebruiken voor uw kind. U mag het verspreiden naar andere ouders & scholen. Eventueel kunt u een kleine donatie doen aan WarChild ;-) Scholen Voor een donatie aan WarChild, mag U dit materiaal gebruiken. U mag het verspreiden naar ouders & andere scholen. (Ik houd bij wat ik voor WarChild “verdien”, wellicht wilt u het gedoneerde bedrag aan mij melden: tomberends@hetnet.nl) Level 3 Level 4 Level 2 Gebruik Level 1 Rekenen Staartdelingen - afd. Jan Ligthart, Olympus College Arnhem - © T. Berends