Filosoferen met Kinderen Marieke Hopman PhD Kinderrechten Tilburg University (www.kinderrechtenonderzoek.nl)www.kinderrechtenonderzoek.nl

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het basisonderwijs
Advertisements

Ontwikkelingsvoorsprong: waar moet je aan denken?
Welkom op de informatieavond van groep 1-2
Filosofie Op HAVO en VWO.
Informatie & informatiedrager schepping of evolutie ?
“ Let’ s Think Denk aan 5 woorden die je zou gebruiken om aan te geven wat een goed opgeleid jong persoon is.
Wat wil ik eigenlijk met kernreflectie?
Langer zelfstandig thuis VIB bijeenkomst 28 november 2011
1.Stoffen leren herkennen door ze systematisch op geschikte eigenschappen te testen. 2.Door logisch redeneren voor een groep stoffen een geschikte determineersleutel.
Filoleeuwenhorst.wikispaces.com.
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Iris, Twann, Isa en Thomas
Het Debat 1. Het Debat - spelregels Groep zit in kring (zonder tafels) Er volgt een eerste stelling Maak een keuze voor (GROEN) of tegen (ROOD) Ga met.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
Mijn stage bij em-te wijk en aalburg Naam: danny Klas: 4a blauw Jaar: 4 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu.
Als je veel van iemand houdt
Debat Onderwerp Datum:
Zelfstandig werken Groepen 3.
NETWERKBIJEENKOMST MAANDAG 14 NOVEMBER.
Edward de Bono’s Zes denkende hoeden
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Presentatie Bijeenkomst 4
Informatieavond Ouders leerlingen groep 8
De aggregatietoestanden en faseovergangen van een stof
Filosoferen met kinderen in pleegzorg
Kinderopwekking 75: Ik geloof
Corneille Guillaume Beverloo
Kerstproject 2011 Vertel Het Maar
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Identiteit 2.0 Bron afbeelding:
H6 Regenten en vorsten§6.4 De wetenschappelijke Revolutie Wat moet je weten aan het einde van de les? -Wanneer er voor de eerste keer aan wetenschappelijk.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot
Kritisch denken ‘vertaald’
Reflecteren.
Filosoferen in de wetenschapsklas Jelle De Schrijver Eef Cornelissen.
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
1 Welkom,Welkom, ™JNLBos bij de Voorlichting Voorlichting ™JNL.Bos.
5 belangrijke punten EHBO
Spreekbeurt in groep 4.
Inzoomen op de competenties  Beantwoord de volgende vragen: -Wat zijn competenties? -Wat is de norm? -Waarom kijken we naar competenties in een procesgericht.
Welkom Ouderavond: “Filosoferen met ouders”
MEDIATOR INHOUD Wat is een mediator? Hoe kan je mediator worden? Wat moet een mediator kunnen? Wat doet een mediator? Gesprek met de kinderen die een.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
ICC Module Filosoferen met kinderen Gemeenschappelijk nadenken Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
2.5 Zelfs vrienden denken verschillend. Verschillen in opvoeding leidt tot verschil in gedrag/meningen k.
Waarom kritisch denken?. WAAROM KRITISCH DENKEN? Kritisch denken is één van de 21 ste eeuwse vaardigheden nodig om vlot te functioneren in onze samenleving.
Ouders, kinderen en reclame
Filosofie? Filosoferen met kinderen en jongeren is de activiteit waarbij we, op een systematische manier, op zoek gaan naar antwoorden op vragen waar geen.
een raadselliedje met de vormen van de logiblokken
Spreekbeurt in groep 4.
1.
Filosofie Les en voorlichting.
Filosofie.
Wetenschappelijk denken Oudheid Filosofisch denken
Voor wat hoort wat Plaatje.
1 Koningen 8: Dit is wat Salomo bidt als hij een tempel heeft gebouwd voor God. Kunt U wel op aarde wonen, God? U bent zo groot en machtig, de hemel.
Instructie geven en uitvoeren
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Waarom kritisch denken?
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Dit was Piet Mondriaan. Hij is een hele beroemde Nederlandse schilder
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Morele dilemma’s.
Gesprekstechnieken Les 2.
Hoofdstuk 3 Jij staat aan het roer
“Knuffels” kleuren digibordpeuters.
gesprekstechnieken Les 2
Van Maerlantlyceum Invoering laptops leerjaar 1 en leerjaar 4
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
Afrikaanse filosofie Les 2: inleiding.
Transcript van de presentatie:

Filosoferen met Kinderen Marieke Hopman PhD Kinderrechten Tilburg University (

Wat is filosofie? 

Wat is filosofie? Doxa / epistèmè  1. Rood is mooier dan blauw  2. Rood is een kleur  3. God bestaat  4. De docent mag een kind uitschelden

Filosoferen met kinderen? Open houding Kritisch denken (inhoudelijk) Actief luisteren Samenwerken (filosofische) vragen stellen Reflecteren Creatief denken Logisch redeneren (h)erkennen van (voor)oordelen Taalvaardigheden Moreel bewustzijn Onderzoeksvaardigheden Zelfstandig denken

Filosoferen met kinderen? Open houding Kritisch denken (inhoudelijk) Actief luisteren Samenwerken (filosofische) vragen stellen Reflecteren Creatief denken Logisch redeneren (h)erkennen van (voor)oordelen Taalvaardigheden Moreel bewustzijn Onderzoeksvaardigheden Zelfstandig denken

Open houding

Actief luisteren Discussie. Stelling: “Iedereen mag wonen waar zij/hij wil” Let op: géén wedstrijd!

Filosoferen met Kinderen Marieke Hopman PhD Kinderrechten Tilburg University (