2015-2016 1. * Het onderwijs, de overheid, het bedrijfsleven is sterk gericht op het stimuleren van ondernemerschap (start up, innovatie, disruptie, crowd.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Advertisements

Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Tangena & Van kan,© 2009 Plan van aanpak Dr. Ir. Ton Tangena (Europees octrooigemachtigde) Ir. Joep Van kan (Europees octrooigemachtigde) Drs. Ferdi Beuting.
Ondernemen in de praktijk
Marketingplanning en -strategie
Minor Financieel advies en ondersteuning Verzekeringen, week 2 Risicoanalyse W.H. Korthouwer
Hoofdstuk 17 Persoonlijke verkoop en sales promotion
KICK-OFF PROJECT HVA APPS B.V.
Financiering/export? De overheid helpt
Financieel economische crisis, faillissementen, weinig start-ups, sociale bloedbaden, … Dagelijkse actualiteit!
Workshop intrapreneurschap Ondernemerschap binnen de bedrijfsmuren.
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
Les 1 M&O.
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Wat is een communicatieplan?
Product/marktmatrix Producten en markten waarop we actief zijn
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Van Kroon naar ViP.
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Strategische samenwerking
Doelen Soorten vormgeving.
Plan van aanpak Dr. Ir. Ton Tangena (Europees octrooigemachtigde)
Minor Digital Marketing Niels Knoop & Marijn van Reeuwijk
Ondernemerschap? Iets voor mij!
Het nut van Business Planning
Fase I Fase II Fase IIIFase IVFull Service Brainstorm Brainstorm huidige situatie, ambities, opties, haalbaarheid Businessplan & franchiseconcept DocumentenscreeningExlpoitatie-begrotingCommunicatieplan.
6 e jaar 1. 1) Accountancy 2) Fiscaliteit 3) Strategie, management en organisatie 4) Varia: HRM, zakelijke communicatie, … 5) Europese en internationale.
Communicatie en Instumenten
Presentatie ZZP-Club Huizen 13 maart 2015 Rabobank Noord Gooiland.
Naar een optimaal HR - beleid
Business Coaching 24, 25 September 2014 Xxx Oktober 2014 Pim van der Horst, Adviseur Resultaat op maat voor ondernemers © 2014 MeerMKB VERTROUWELIJK.
Jacqueline Zuidweg 5 november Mijn ondernemerscarrière
Missie van Qredits Begeleiding vóór de start Microkrediet MKB-krediet
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Social work Week 2.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
50.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
ESF Vlaanderen OP Sociale Economie Karel Vanderpoorten
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart
Master in de economie, het recht en de bedrijfskunde Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen i.s.m. Faculteit Rechtsgeleerdheid Februari 2016.
Platform 31 Conferentie Ruimte voor Ondernemerschap Workshop Aanbesteden 28 november 2014 MKB-vriendelijk aanbesteden en Social Return Petra Oden, Lector.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
>> Als het gaat om innovatie Agentschap NL Robert van Haaften Innovatieadviseur Masterclass High Growth Forum 10 juni 2013 Willem-Jeroen Stevens CEO Transparent.
Bedrijfsstijlen in de Multifunctionele Landbouw. Multifunctionele landbouw Afbouwstrategie? Toekomst van de Nederlandse landbouw? Leuk voor erbij? Uitlaatklep.
Ondernemerschap VECON 14 juni Welkom Even voorstellen Gerard Aaftink.
Titel van uw ondernemingsplan Qui volore imagnihillit que la nimolora vellorendemporaecab imperit harum que dolor mint faccabori inveles et fugitibus dioris.
AANBOD STARTERSLABO FASE 4
Integraal sociaal werk
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Les 2: Van productie tot verkoop
What will you do to change the
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Internationale handel
Les 2: Van productie tot verkoop
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Transcript van de presentatie:

* Het onderwijs, de overheid, het bedrijfsleven is sterk gericht op het stimuleren van ondernemerschap (start up, innovatie, disruptie, crowd funding, etc.) * Qredits maar ook andere belangrijke financiële instellingen zijn hierbij van doorslaggevende betekenis. * Het ondersteunen van beginnende ondernemers qua financiering en advies is een nieuw werkveld en dat hier zal veel vraag naar zijn. Verder is het reuze spannend om bij te dragen aan het ontstaan van een nieuw bedrijf. 2

* In Nederland moet er een nieuwe ondernemende houding ontstaan om alle toekomstige uitdagingen (‘’VUCA world’’) met vertrouwen tegemoet te kunnen treden. * En jullie kunnen daar deel van uitmaken!! 3

* Ondernemersadvisering is voor studenten van financieel-economische opleidingen om zich te bekwamen in de financiële adviespraktijk en een springplank voor een carrière in de financiële dienstverlening. * Theorie + praktijk * 4

5

* Wel plannen, geen geld * Documentatie niet compleet * Geïsoleerd en solitair, typische ondernemer * Qredits: * Micro- of MKB krediet * Starters ondersteunen * De coaches ondersteunen op strategisch, commercieel, fiscaal en juridisch gebied. 6

Jos Pouw Marielle Wiegmans Serge GautierX Bart Ruitenbeek X Daniëlle De Lange Agnes Tay Aad Berkel nr.8 nnb Nieuwe Media/E-Commerce 7

* 10 vakken * 2 trajecten 8

1. De financiële vakken: 2 TT’s blok 1 * Financiering * Fiscaal * Bedrijfsadministratie * Kosten en kostprijs 2. De overige vakken: 1 TT over blok 1+2 * Strategische oriëntatie * Algemeen ondernemingsklimaat B2 * Markanalyse, marketing en sales * E-Business/commerce B2 * Adviesvaardigheden * Presentatievaardigheden B2 9

3. De opdracht/presentatie OP: blok 1+2, * Ondernemersplan, B1+2, * Ondernemingscase Qredits, * Eisen aan de coach tbv Ond.Plan B1 * Casus begeleiding B2 10

* Ondersteunend materiaal vanuit de docent * Geen boekenaanschaf 11

* Les 1: Introductie Bedrijfsfinanciering * Les 2: Welke aspecten zijn van belang voor een financieringsaanvraag * Les 3: Het proces van een financieringsaanvraag * Les 4: Waar let een bank op bij een financieringsaanvraag * Les 5: Juridische aspecten voor bankfinanciering (zekerheden en garantstellingen) * Les 6: Alternative financiering (crowd funding, business angels, Qredits, etc) * Les 7: Financieringsondersteuning vanuit de overheid (subsidies en fondsen) 12

* Les 1: Introductie in strategie bepaling – waarom moet er een strategie worden opgesteld * Les 2: Wat is de rol van een strategie binnen een organisatie * Les 3: Mogelijkheden en kansen voor een organisatie * Les 4: Analyse van de interne structuren van de organisatie * Les 5: Analyse van de externe omgeving van de onderneming * Les 6: Strategie formulering (business model, groeistrategie, etc.) * Les 7: Implementatie van een strategie 13

* Les 1: Introductie en uitleg over het verzamelen van de juiste data * Les 2: Marktomvang en marktgrootte * Les 3: Concurrentieanalyse * Les 4: Marktdynamieken detecteren * Les 5: Marketingplan afstemmen op markt en doelgroep * Les 6: Marketingstrategie (analyse, programma, implementatie en evaluatie) * Les 7: Salesmanagement (visie op sales, zelfanalyse, coaching en inspireren en motiveren) 14

* Les 1: Introductie * Les 2: Juridische entiteiten (B.V., N.V., VOF, etc.) * Les 3: Omzetbelasting en formeel belastingrecht * Les 4: Loonbelasting * Les 5: Inkomensbelasting en vennootschapsbelasting * Les 6: Dividendbelasting en internationale belastingen * Les 7: Erf- en schenkingbelasting 15

* Les 1: Introductie in bedrijfsadministratie * Les 2: Indeling Balans * Les 3: Journaalposten * Les 4: Winst- en verliesrekening * Les 5: Cashflow * Les 6: Jaarrekening * Les 7: Begroting 16

* Les 1: Introductie en definiëring kosten en opbrengsten * Les 2: Vaste en variabele kosten * Les 3: Directe en indirecte kosten * Les 4: Opzetten en uitvoeren kostencalculaties * Les 5: Break-evenanalyse * Les 6: Operationele kostenhefboom * Les 7: Bepaling verkoopprijs 17

* WC 1: Introductie en persoonlijke eigenschappen * WC 2: Haalbaarheid van een idee * WC 3: Eigen organisatie * WC 4: Markt en concurrenten * WC 5: Risico’s en verplichtingen * WC 6: Financiële paragraaf 18

* Tijdens deze lessen zal het ondernemers- klimaat in Nederland en de rest van de wereld worden besproken aan de hand van de actualiteiten. * Tevens komen er sprekers vanuit de praktijk hun verhaal vertellen over financiële advisering. 19

* Les 1: Introductie – wat is de plaats en rol binnen de huidige samenleving * Les 2: Nieuwe vs. oude media * Les 3: Social Media 1 * Les 4: Social Media 2 * Les 5: Gastcollege van iemand die actief is met nieuwe media * Les 6: Trends * Les 7: Toepassen binnen onderneming 20

* Les 1: Introductie * Les 2: E-business strategie en impact * Les 3: Vindbaarheid en Bricks and Clicks * Les 4: Online shop (Omnichannel en Multichannel) * Les 5: Marketing en CRM * Les 6: Analyse resultaten en verwerking * Les 7: Bespreken van de opdracht en/of gastcollege 21

* Het is belangrijk om in een korte en bondige presentatie de missie, visie en doelstellingen van een onderneming pakkend over te brengen. Vaak worden ondernemers door potentiele financiers uitgenodigd om hun initiatief kort en bondig nader te komen toelichten door middel van een pitch. Bij dit vak krijgt de student training in het geven van presentaties en speciaal in het pitchen. 22

* Als adviseur is het heel belangrijk om goed advies te geven en dit op de juiste manier te doen. Tijdens dit vak worden je adviesvaardigheden en omgangsvaardigheden getraind. De student leert om op een goede wijze mensen van advies en ondersteuning te voorzien. 23

* Het doel van het Qredits is studenten kennis te geven van de praktijk van het adviseren van ondernemers. * Een onderneming kent verschillende levensfases. Grofweg kunnen we 4 fases onderscheiden: (I) Idee/ planfase (II) Startfase (III) Vroege groeifase (IV) Volwassenheidsfase. Daarnaast kunnen ondernemingen ook in zwaar weer komen. Voor het gemak noemen we dit de (V) crisisfase. * De fase van vroege groei en volwassenheid worden gecombineerd – dit zijn bij Qredits aanvragen van bestaande bedrijven en vallen daardoor in 1 categorie. * Het is de bedoeling dat de studenten in het Qredits deel van de minor met de praktijk van deze 5 fases in aanraking komen. 24

* Naast deze verschillende fases kennen we ook verschillende typen ondernemers. Daar kunnen we een heel palet aan categoriseringen op los laten. Een van de meest bekende is die van: (I) necessity driven, (II) growth oriented en (III) lifestyle. * Daarnaast kan ook gekeken worden naar de grote van de ondernemingen: micro (tot 10 werknemers), klein (tot 50 werknemers), midden (tot 250 werknemers) en groot bedrijf (meer dan 250 werknemers). * Het midden- en grootbedrijf zal in het Qredits deel van deze minor niet behandeld worden. 25

Qredits theorie over de praktijk 26

Casus begeleiding 27

Casus begeleiding 28

* Op verzoek: sprekers voor de groep OAD schema Activiteit 12 nov Corp.Governance (actualiteit) 19 nov spreker Adviseur Wilfred Korthouwer 26 nov spreker Coach bij Qredits Rob Croonenberg 3 dec spreker Adviseur ING grootzakelijk, Groenfinanciering, Niels Jimmink 10 dec Truckendoos, winstmanipulatie 17 dec wordt 16 dec spreker H icm Breed en Diep Risk management Martin van Staveren 7 jan sprekerAdviseur ING zakelijke ondernemingen Lars van der Wel 29