Er was eens…. Sprookjes … anders bekeken 2 sprookjesvertellers Focus vandaag ligt  NIET op verhaallijn of opvoedende waarde.  WEL op een bepaald aspect.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Modern sprookje Kikkerkoning.
Advertisements

Mondeling Nederlands Cursus 1 – de school.
Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
thema kunst verhaal groep 1
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Het kleine meisje op dit plaatje is natuurlijk Roodkapje
Bang om te gaan slapen Therapieboek voor kinderen die niet naar bed durven.
De historie & de toekomst
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Man  vrouw ( een kort verhaal, verteld door een ? )
Methodisch werken met creatief-agogische middelen
Wat zeggen leestoetsen over het leesproces?
T.g.v. de Introductie van de RepCoaches 1 maart 2013
Scouting Academy in je groep: Waar begin je??. Opbouw A.Wat is belangrijk B.Stappenplan C.Vervolg en vragen.
Bekende heksen.
Listige minnaars in de liefde
Een romantisch sprookje
START DIA.
Ine Berkelmans Conferentie Kennispoort 12 december 2006
Agentmevrouw 1 Agentmevrouw Hoe zit dat nou? Waarom kijk jij zo kwaad?
Het sprookje Roodkapje.
Beeldend werk van het 2 e en 3 e jaar. Het 2 e jaar – Eerste helft Thema: Physical self (Het lichamelijke) Wij kregen alle vrijheid in wat we daar mee.
Preek: Jaap de Schipper.
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Observeren en rapporteren
Media en creativiteit module 2 Identiteit
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Boekbespreking van León.
Reflectie gesprek Vandaag als voorbereiding op Nieuw examineren.
Kinderen en hun sociale talenten
Sneeuwwitje en de zeven dwergen
Vreemd. Theo, een nog vitale al wat op leeftijd gekomen heer loopt een stukje over het naaktstrand. Een vrouw spreekt hem aan. Mijnheer, mag ik U een wat.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Heb je vandaag een slechte dag?
Waaruit bestaat jouw eigen glazen plafond? Waaruit bestaat jouw glazen ondernemersplafond? 1.
De eerste weken in groep 5. Even wennen; nieuw gebouw, nieuwe plek om je fiets te stallen.
Het herkennen van ego-toestanden
SIM GOES HEROES !!! Met medewerking van: Thai, Jolien, Jelke, Laura, Manon, Ines & Baziel.
De zoektocht van de identiteitspolitie. “Ik herinner me vooral de liefde van mijn moeder.” “Hoe ouder ik word, hoe meer ik op mijn moeder begin te lijken.”
Ken je kracht…Deel je kracht…
De Maya’s zeggen over Blanche :Blanche belichaamt de spirituele essentie en het leidend licht van gezin en huis.
Als de haan niet kraait voor het avondrood dan gaat het regenen of de haan is dood ZAND EN STEEN.
REFLECTIE OP EIGEN HANDELEN PRESENTATIE GEZONDHEIDSKUNDE Gezondheidszorg technologie Periode 2.3 Roel Geerts Studentennr
de vragen over de winter.
CHEFKE DESIGNS Presents PET-SHOP Dierenwinkel Ga maar snel kijken.
Het Bloemenmeisje Powerpoint: Desmet Pierre.
Sprookjes.
Sergimage De venster Sergimage Een jong koppel komt pas wonen in een nieuwe buurt. Een jong koppel komt pas wonen in een nieuwe buurt. De volgende ochtend,
Cultuur in de klas. Les 1.  Stromae => maestro Nathalia => Nathalie Axelle red => Fabienne Demal Bruno Mars => Peter Gene Hernandez Wie ben jij?
Er was eens… een klas vol techniek.  Eeuwenoud  Mondeling overgedragen  Nadien neergeschreven  Traditie  Bij ons maar ook wereldwijd  Elk land heeft.
Uitje kinderfysio. Jan Ik heb geleerd dat wiebelen goed is voor je benen.
Afstuderen: na je pva DieCW L Wat als ik niet aanwezig ben?
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Gemaakt door Roos de Boer ylia lijkt een gewoon meisje. Maar eigenlijk niet want ze woont bij een heel heksenvolk. Maar ylia is nog geen heks. Maar dat.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Wat zegt Roodkapje niet tegen haar grootmoeder? Wat heeft U grote oren Wat heeft U grote ogen Wat heeft U grote handen Wat heeft U een grote mond.
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
BRENGEN IN PLAATS VAN HALEN Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere stip focus en strategie.
COMPUTERLES 3 Werken met PowerPoint. Inhoud ■Hoe maak je een goede presentatie? ■Voorbeeld van een presentatie ■Ik ga voor doen hoe je het zelf kan maken.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Symbolische laag van sprookjes. Aanpassingen Einde? Roodkapje gered? Door wie? Slechterik in verhaal?
Mondzorg - persoonsgericht
Op een kasteel wonen vier broers, wie is de oudste broer?
Avonturen-quiz Woensdag 25 mei 2016.
De ontwerpprincipes van Tamira Oosting
Architectuur.
Transcript van de presentatie:

Er was eens…

Sprookjes … anders bekeken 2 sprookjesvertellers Focus vandaag ligt  NIET op verhaallijn of opvoedende waarde.  WEL op een bepaald aspect uit een bepaald sprookje waaraan STEM (= Science, Technology(Technics),Engineering, Mathematics) verbonden kan worden.

Wat heb je nodig?  Sprookje waaruit je een bepaald probleem (= vraag, behoefte) haalt.  Aangepast materiaal om een oplossing te vinden.

Aan de slag!  Sneeuwwitje: ‘Spiegeltje, spiegeltje aan de wand’  Rapunzel: ‘Rapunzel, Rapunzel, gooi je haren naar beneden’  Roodkapje: ‘Ik ga grootmoeder koekjes brengen in het bos’  Klein Duimpje: ‘Wie klein is, moet slim zijn’  Assepoester: ‘Bij wie dit glazen muiltje past, wordt de koningin’  Meisje met de zwavelstokjes: ‘Oma, ben je een vallend sterretje?’

Wat neem je mee? STEM is …  durven, blijvend nieuwsgierig zijn, verwonderd zijn over, (zelf)vertrouwen, kijken door de ogen van een kind, …  ontwerpen, uitvoeren, analyseren, evalueren, …  ervaringsgericht, in thema’s/projecten  een multidisciplinaire manier van werken ……

Vragen? Interessante links:        stem voor de basis stem voor de basis Dank je wel en tot ziens! Nathalie Helsen Jan Tilley