Er was eens…
Sprookjes … anders bekeken 2 sprookjesvertellers Focus vandaag ligt NIET op verhaallijn of opvoedende waarde. WEL op een bepaald aspect uit een bepaald sprookje waaraan STEM (= Science, Technology(Technics),Engineering, Mathematics) verbonden kan worden.
Wat heb je nodig? Sprookje waaruit je een bepaald probleem (= vraag, behoefte) haalt. Aangepast materiaal om een oplossing te vinden.
Aan de slag! Sneeuwwitje: ‘Spiegeltje, spiegeltje aan de wand’ Rapunzel: ‘Rapunzel, Rapunzel, gooi je haren naar beneden’ Roodkapje: ‘Ik ga grootmoeder koekjes brengen in het bos’ Klein Duimpje: ‘Wie klein is, moet slim zijn’ Assepoester: ‘Bij wie dit glazen muiltje past, wordt de koningin’ Meisje met de zwavelstokjes: ‘Oma, ben je een vallend sterretje?’
Wat neem je mee? STEM is … durven, blijvend nieuwsgierig zijn, verwonderd zijn over, (zelf)vertrouwen, kijken door de ogen van een kind, … ontwerpen, uitvoeren, analyseren, evalueren, … ervaringsgericht, in thema’s/projecten een multidisciplinaire manier van werken ……
Vragen? Interessante links: stem voor de basis stem voor de basis Dank je wel en tot ziens! Nathalie Helsen Jan Tilley