Informatica Welkom! maandag 16 November 2015 1 Les B-1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
PSD Basisstructuren programmeren.
Advertisements

Databases via internet
Hoofdstuk 1 Programmeren.
1/1/ / faculty of Computer Science eindhoven university of technology 2IC20:Computersystemen Week 1: inleiding.
Hardware (1) NSG Informatica.
Inleiding programmeren in C++ Life Science & Technology 19 januari Universiteit Leiden.
OOP met Java Sessie 1.
JAVA1 H 1. KENNISMAKING MET JAVA EN DE ONTWIKKELOMGEVINGEN 1. ONTSTAANSGESCHIEDENIS VAN JAVA Java: ontworpen in 1990 door Sun Microsystems voor de programmering.
Het ontwerpen van een klasse
Klassen en objecten.
Inleiding Informatica
Hoofdstuk 1 Programmeren.
Hoofdstuk 2 Hallo, C# !.
De koektrommel of de grabbelton
De processor.
Frank Stalpers en Ad Baars
Visual Basic .NET voor studenten
Informatica in de Tweede fase Havo en VWO. De uitgangspunten Informatica is een vak in de vrije ruimte voor de havo 240 slu (voor het vwo 280 slu) het.
JAVA -- H51 CONSTRUCTOR –- COPY-CONSTRUCTOR 1Constructor: Dezelfde naam als de klasse Wordt uitgevoerd d.m.v. new Initialisatie van de (private) attributen.
Webapplicaties: de clientkant in het universitaire onderwijs Sylvia Stuurman – Herman Koppelman Faculteit Informatica.
JAVA1 H 1. KENNISMAKING MET JAVA EN DE ONTWIKKELOMGEVINGEN 1. ONTSTAANSGESCHIEDENIS VAN JAVA Java: ontworpen in 1990 door Sun Microsystems voor de programmering.
LauwersCollege Buitenpost Java Applet programma dat op een website zichtbaar is Java Application programma dat zelfstandig werkt Javascript Scripttaal.
Opgave 1a: void nvoid staat in de header van een methode die geen resultaatwaarde heeft nde aanroep van een void-methode is dan een opdracht i.p.v. een.
Hoofdstuk 2 Java. Soorten Java-programma’s nJava Applet programma “leeft” op een WWW-pagina nJava Application programma heeft een eigen window nJavascript.
Informatica Flash gevorderden. Vereiste voorkennis: Geslaagd zijn voor de cursus Flash beginners OF Beschikken over de volgende voorkennis: Kennis hebben.
MICROCONTROLLERS.
PHP & MYSQL LES 01 PHP BASICS. PHP & MYSQL 01 PHP BASICS 02 PHP & FORMULIEREN 03 PHP & DATABASES 04 CMS: BEST PRACTICE.
Relationele Databases
Programma Structuur Diagrammen (PSD’s)
Les 2: Interactie in je space door middel van klikbare objecten en actionscript. Wat is actionscript en programmeren?
Analoog/Digitaal Analoog Digitaal
1 Introductie next MCT - Programmeren 2 © S. Walcarius Waarom java? programma machinetaal (.exe) compilen platformspecifiek Een exe programma.
Tircms03-p les 4 Klassen. Abstracte datatypes in C struct stack { char info[100]; int top; }; void reset(stack *s) { s->top = -1; } void push(stack *s,
JAVA: een platformonafhankelijke taal
Polymorphisme en Interfaces: inleiding
Programmeren.
BEWERKEN VAN GEGEVENS Programmeertalen.  Machinecode  Assembleertalen  Hogere programmeertalen  Vierde-generatietalen  Objectgeoriënteerde talen.
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ Hoofdstuk 7 Polymorfie en overerving © 2014, Gertjan Laan, versie 2.
Imperatief programmeren nJeroen Fokker. Wat heb je nodig? nCollegediktaat ukopen bij A-Eskwadraat (BBG-238) uof zelf downloaden en uitprinten nSolis-id.
Studiehouding Ergens verstand van krijgen kost tijd… Uren die je alleen in je boeken doorbrengt maken het verschil. Er is niets mis met onafhankelijkheid.
Mobiel programmeren Jeroen Fokker.
Agenda  Lesuur minuten  Wat kun je met programmeren?  Wat is code en hoe werkt het?  Code schrijven: de basis  Lesuur minuten  Zelf.
Welkom! maandag 16 November 2015 Les B-2.
OOP en.NET. Objecten Is geen ‘nieuw’ mysterieus woord Overal om ons heen zien we objecten: – TV – Computer – Auto – Wasmachine – ….
1 K. Werschkull Programmeren in Delphi 7 De ontwikkeling van de computer Programmeertalen Compilers Hoofdstuk 1 Hoofdstuk 1: De ontwikkeling van de computer.
7 Databases Gebruikersdag Enigma / Informatica Actief 2016 – Valk Welding Alblasserdam.
Webwinkel in het D-cluster van de opleiding Logistiek Ad van Kooten – docent ERP toepassingen  Pract. 1.
Informatica Welkom! maandag 16 November Les B-5.
Java voor beginners Doel: Een spel maken in LWJGL Door: Jim van Leeuwen.
Programmeren. Wat is programmeren? Het schrijven van opdrachten voor de processor De processor “spreekt” machinetaal:
Programmeren.
Software Development fundamentals
Imperatief programmeren
Arjan Egges & Paul Bergervoet
Objectgeoriënteerd Programmeren (2)
Objectgeoriënteerd Programmeren
Object georiënteerd programmeren
Gameprogrammeren: Programmastructuur
Programmeren woensdag 4 oktober 2017.
Gameprogrammeren: Abstracte klassen
Programmeren in de Klas
Hardware en Software dr. Boris Rogge 16 oktober 2003.
Software Development fundamentals
Besturingssysteem.
Software Development fundamentals
Java Masterclass Sar Maroof.
Software Development fundamentals
Software Development fundamentals
Software Development fundamentals
Transcript van de presentatie:

informatica Welkom! maandag 16 November Les B-1

informatica Module 4.1 Programmeertalen 2 Les B-1

informatica Inhoud van de les Welke lagen in programmeren zijn er? Wat zijn de verschillen in programmeergeneraties? Wat is sourcecode en wat is objectcode? Wat is nodig om een programma te laten draaien? Wat betekent objectgeoriënteerd programmeren? –Wat zijn de begrippen binnen OO en wat betekenen ze? Les B-1 3 Inhoud Intro 1GL 2GL 3GL 4GL 5GL Java OO-techn

informatica Waarom programmeren? De eerste generatie computers werden geprogrammeerd met kabels en schakelaars. (e.g. de ‘Bombe’) Dat vereist specialistische kennis van het apparaat. Les B-1 4 Inhoud Intro 1GL 2GL 3GL 4GL 5GL Java OO-techn

informatica Waarom programmeertalen? Geen kennis van het apparaat nodig. Een bewerking kan meerdere malen gebruikt worden. (= hergebruik) Een bewerking kan op meerdere apparaten gebruikt worden. (= portabel) Er worden minder fouten gemaakt. (= debug-tijd) Les B-1 5 Inhoud Intro 1GL 2GL 3GL 4GL 5GL Java OO-techn

informatica programmeerlagen in computer Les B Drivers apparaten (muis, printer, etc.) Besturingssysteem (OS) (Windows, Linux) Applicaties (Word, Excel) BIOS, firmware (CPU, geheugen, etc.) Inhoud Intro 1GL 2GL 3GL 4GL 5GL Java OO-techn

informatica Programmeertalen Verschillende generatietalen (GL = Generation Language) 1.machinecode 2.assembleertaal 3.procedurele taal ( & object georiënteerd) 4.vierde generatietaal 5.probleemoplossende taal Les B-1 7 Inhoud Intro 1GL 2GL 3GL 4GL 5GL Java OO-techn

informatica Machinecode (1GL) de computer werkt met bits dus opdrachten weergeven in bits en bytes dit heet machinecode de instructieset is de vertaling van een opdracht naar de hardware …. dit is een lagere programmeertaal (dichtbij de computer) Les B-1 8 Inhoud Intro 1GL 2GL 3GL 4GL 5GL Java OO-techn

informatica Assembleertaal (2GL) Waarom? Letterinstructies ‘makkelijker’ te onthouden dan cijferinstructies Vertaalprogramma (assembler) zet letterinstructies om in machine-instructie Les B-1 9 Inhoud Intro 1GL 2GL 3GL 4GL 5GL Java OO-techn

informatica Assembleertaal (2GL) tweede generatie programmeertaal een taal die direct en 1- op-1 naar machinecode wordt vertaalt. dit is een lagere programmeertaal (dichtbij de computer) Les B-1 10 Inhoud Intro 1GL 2GL 3GL 4GL 5GL Java OO-techn

informatica procedurele taal (3GL) een hogere programmeertaal procedurele taal = (stapsgewijs voorschrijven van de handelingen en beslissingen) Sourcecode (= broncode) wat de programmeur wil van de computer machine onafhankelijk Objectcode (= doelcode) Ook wel machinecode of machinetaal wat de hardware moet weten machine afhankelijk Les B-1 11 Inhoud Intro 1GL 2GL 3GL 4GL 5GL Java OO-techn

informatica Middelen bij procedurele taal Debugger Het programma stapsgewijs doorlopen om bugs te vinden Interpreter vertaalt naar doelcode tijdens uitvoering simpel tragere uitvoering weinig geheugenruimte Les B-1 12 Editor hier schrijf je de broncode in (bijv. Notepad of JCreator) Compiler Vertaalt broncode vooraf naar doelcode efficiënt & sneller veel geheugenruimte Inhoud Intro 1GL 2GL 3GL 4GL 5GL Java OO-techn

informatica Java als procedurele taal Les B-1 13 Inhoud Intro 1GL 2GL 3GL 4GL 5GL Java OO-techn

informatica procedurele taal (3GL) Een aantal 3GL talen: COBOL (.. Business.. ; bij banken etc.) FORTRAN (FORmula TRANslation) BASIC (simpel) ALGOL / PASCAL (educatief) C (krachtig en microprocessor georiënteerd) C++ / Java (object georiënteerd) Les B-1 14 Inhoud Intro 1GL 2GL 3GL 4GL 5GL Java OO-techn

informatica vierde-generatietalen (4GL) Talen voor een bepaald doel Hoger abstractieniveau (je programmeert het ‘doel’, niet alles wat nodig is om het doel te bereiken) Voorbeelden: generatoren (DreamWeaver) SQL (Structured Query Language) CSS macro’s (in Word, EXCEL) Les B-1 15 Inhoud Intro 1GL 2GL 3GL 4GL 5GL Java OO-techn

informatica Tijdlijn van programmeertalen Les B Machine code Assembly languages Fortran Basic Pascal Scheme CC++ Java LISP Smalltalk Smalltalk-80 C# Logo Python Inhoud Intro 1GL 2GL 3GL 4GL 5GL Java OO-techn

informatica Andere programmeertalen Veelgebruikt C (of C++) Delphi Visual Basic.NET Java C# Python Les B-1 17 Op het web HTML XHTML –minder fouten JavaScript –programma binnen webpagina PHP –dynamisch –databases Inhoud Intro 1GL 2GL 3GL 4GL 5GL Java OO-techn

informatica Beantwoord de vragen op het formulier. Opdracht Les B Drivers apparaten (muis, printer, etc.) Besturingssysteem (OS) (Windows, Linux) Applicaties (Word, Excel) BIOS, firmware (CPU, geheugen, etc.) Inhoud Intro 1GL 2GL 3GL 4GL 5GL Java OO-techn

informatica Programmeren op OS De nieuwe(re) programmeertalen worden gemaakt bovenop het besturingssysteem. Maar werken alle programmeertalen wel op elk besturingssysteem? –NEE! Niet allemaal, –maar Java gelukkig wel. ^^ Les B-1 19 Inhoud Intro 1GL 2GL 3GL 4GL 5GL Java OO-techn

informatica Java Om te programmeren in Java is er software nodig: Programmeertaal Java (JCreator) Hier wordt in geprogrammeerd en vervolgens ‘gecompiled’ naar ‘bytecode’ Java Development Kit (JDK) Een bibliotheek van programmacomponenten Java Virtual Machine (JVM) (of gewoon ‘Java’) Vertaler van ‘bytecode’ in machinecode (oftewel de ‘interpreter’) Les B-1 20 Inhoud Intro 1GL 2GL 3GL 4GL 5GL Java OO-techn

informatica Schema voor Java Les B-1 21 Inhoud Intro 1GL 2GL 3GL 4GL 5GL Java OO-techn

informatica Verschil Java / anderen Les B-1 22 Inhoud Intro 1GL 2GL 3GL 4GL 5GL Java OO-techn Java   Anderen

informatica objectgeoriënteerde talen Java maakt gebruik van de OO-techniek (Object Oriëntatie) een object de gegevens zijn de kern eigenschappen en bewerkingen worden aan de gegevens gekoppeld natuurlijker en beter te visualiseren makkelijker meerdere programmeurs de compiler verzamelt en verbindt de objecten Les B-1 23 Inhoud Intro 1GL 2GL 3GL 4GL 5GL Java OO-techn

informatica Begrippen in OO-techniek Klassen –Het bouwplan voor het object (uiterlijk, doel) Objecten –Onderdeel binnen de klasse (erbuiten vaak zelf een klasse) Gegevensleden –Variabelen binnen de klasse Methoden –Functionaliteit binnen de klasse Inkapseling Overerving –Dezelfde attributen behouden binnen een klasse Les B-1 24 Inhoud Intro 1GL 2GL 3GL 4GL 5GL Java OO-techn

informatica Concreet voorbeeld Klassen –je hebt de klasse ‘auto’ Objecten –persoonsauto, bestelwagen, Gegevensleden –Variabelen binnen de klasse Methoden –repareren –tanken Overerving –elke auto heeft een bouwjaar, merk, kleur, waarde, etc. Les B-1 25 Inhoud Intro 1GL 2GL 3GL 4GL 5GL Java OO-techn

informatica Voorbeeld Java public class Meubel { public String meubeltekst = "Ik ben een meubelstuk"; public Meubel() { } public class Winkel { public Winkel() { } public static void main(String[] args) { Meubel kast = new Meubel(); Meubel stoel = new Meubel(); stoel.meubeltekst = "Ik ben een stoel !"; System.out.println(kast.meubeltekst); System.out.println(stoel.meubeltekst); System.out.println(kast.meubeltekst); } Les B-1 26 Klasse object (in klasse) gegevenslid Methode Inhoud Intro 1GL 2GL 3GL 4GL 5GL Java OO-techn

informatica probleemoplossende talen (5GL) probleem gericht (niet de uitwerking, maar alleen het probleem programmeren) problemen opdelen in subproblemen, etc. problemen onafhankelijk van elkaar programmeren ingewikkeld, omslachtig, abstract Voorbeelden: PROLOG “Watson” Les B-1 27 Inhoud Intro 1GL 2GL 3GL 4GL 5GL Java OO-techn

informatica Watson Watson is een zelflerende computer 4 TB aan geheugen en 200 miljoen pagina’s aan informatie. Zelf aanleren waar het beste de informatie te zoeken Won in 2011 spelshow Jeopardy. “Artificial Intelligence?” Les B-1 28 Inhoud Intro 1GL 2GL 3GL 4GL 5GL Java OO-techn

informatica Doelen van de les Welke lagen in programmeren zijn er? Wat zijn de verschillen in programmeergeneraties? Wat is sourcecode en wat is objectcode? Wat is nodig om een programma te laten draaien? Wat betekent objectgeoriënteerd programmeren? –Wat zijn de begrippen binnen OO en wat betekenen ze? Les B-1 29 Inhoud Intro 1GL 2GL 3GL 4GL 5GL Java OO-techn Vragen?