Software Systems Design – 2 Requirements capture and modelling Renate van Luijk Klaas Sikkel Software SystemsDesign - 21.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Grammar Chapter 4 – G3 Aangeplakte vragen = Question tags.
Advertisements

Digitaal wedstrijd formulier Presentatie scheidsrechters Versie sept 2013.
Digitaal wedstrijd formulier Presentatie scheidsrechters.
Use Case Modelling.
Vertrouwen als voorwaarde voor “partner in business”
Gewoon even lezen Inclusief de Nederlandse vertaling.
Gedrag Gedrag wordt bepaald door drie elementen: Verstand Gevoel Wil.
Gewoon even lezen Inclusief de Nederlandse vertaling.
Hogescholen in Dialoog
Software Engineering les Procesmodellen en Use Cases
User Centred Development
Medialandschap Blok 2, week 4 College #3.
SKIMDOC Week 8.
Object Oriented Modeling
Tussentoets Digitale Techniek. 1 november 2001, 11:00 tot 13:00 uur. Opmerkingen: 1. Als u een gemiddeld huiswerkcijfer hebt gehaald van zes (6) of hoger,
Interpreteren van data
Gespreksvaardigheden
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/004] thema: Scanning, a race against the time can-do: kan snel belangrijke detailinformatie vinden in lange en complexe.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
HS 3 Het verkoopgesprek.
Wat staat er achter de blokjes? Vlgnd. dia Instructie: 1.De maker plaatst foto’s achter de blokken van elke dia. Om te spelen: 1.Bedenk (eenvoudige)
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Test Tender module Stap 1 Klik op het gewenste object.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Spelen Instructions: 1) Verdeel klas in teams. 2) Stel een vraag aan een team. 3) Bij een goed antwoord mag er aan het rad gedraaid worden. 4) Typ het.
UML 1. Use cases1. Use cases. Het probleem: Hoe inventariseer ik wensen en eisen voor mijn project? Hoe leg ik ze vast? Hoe geef ik vorm en structuur.
Minor Project- en Programmamanagement
Presentatietechniek (elevator pitch)
GegevensAnalyse Les 2: Bouwstenen en bouwen. CUSTOMER: The Entity Class and Two Entity Instances.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Skin by Roald Dahl What do you think this text will be about?
De kracht van positief opvoeden
Lamb to the Slaughter Who or what is ‘the Lamb to the Slaughter’ in this story?
UML De Basics en de Use-case Diagrammen. UML Introductie Unified Modeling Language Grafische modelleertaal Waarom UML? - UML wordt gebruikt om de werking.
NEXT LW 2 Bijv.nw. 3 Zelfst. nw. 4 PV 5 Ond Taal Team 1 Team 2 Team 3 Team 4 Team 5 Team 6.
VISUALISATIE Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
Workshop ‘Echt netwerken, werkt echt!’ Bert Breukers, ondernemersadviseur en trainer ROZ.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Het loopbaangesprek.
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Processing Structured Hypermedia
SDI from a technological perspective: Architecture
De taaltaak
Tempoquiz rekenen Als de sommen verschijnen heb je 1 minuut(tijd kun je zelf bepalen) om de antwoorden op te schrijven. Na de minuut verstreken is gaan.
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
Modderdorp UNPLUGGED Bron: csunplugged.org.
English 23 April 2018.
Gebruikersbijeenkomst SOWISO
Assignment: calling for a meeting about internet use at work
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Tempoquiz rekenen Als de sommen verschijnen heb je 1 minuut(tijd kun je zelf bepalen) om de antwoorden op te schrijven. Na de minuut verstreken is gaan.
Even voorstellen: ‘Little Inventors’!
Transcript van de presentatie:

Software Systems Design – 2 Requirements capture and modelling Renate van Luijk Klaas Sikkel Software SystemsDesign - 21

Today’s topic Software SystemsDesign - 22 Requirements Elicitation Requirements Elicitation

Contents First hour Use Case Diagrams (basic) Description of requirements, use cases, actors, terms Use Case Diagrams (extended) Use Case Descriptions (extended) Second hour Interviewing stakeholders Software SystemsDesign - 23

Use case diagram (simple version) Software SystemsDesign - 24

(Case study from last Lecture) De Nederlandse Bond Voor Sport wil een systeem voor het bijhouden van overtredingen. Daarbij gelden de volgende regels. Als een speler tijdens een wedstrijd een overtreding begaat kan de scheidsrechter een waarschuwing geven of een gele of rode kaart tonen. Is een gele of rode kaart gegeven, dan voert de scheidsrechter na afloop in het systeem in wat de overtreding was en welke kaart er gegeven is. Waarschuwingen worden niet ingevoerd. De strafcommissie beoordeelt binnengekomen overtredingen en kent een straf toe. Zowel de vereniging als de speler worden per brief op de hoogte gesteld van de toegekende straf. Software SystemsDesign - 25

Use case diagram Top-level description of system functionality Easy enough to be understood by non-IT staff UCD contains – Actors – Use cases Described as imperative sentences Linked to a single actor Software SystemsDesign - 26

Use case description (short) Software SystemsDesign - 27 Use caseDescription Voer over- treding in Na afloop van de wedstrijd voert de scheidsrechter de overtreding (gele of rode kaart) in, voorzien van een toelichting Bepaal straf De strafcommissie bekijkt een overtreding en bepaalt een passende straf

Requirements list Software SystemsDesign - 28 Nr RequirementUse case(s) 1 Invoeren welke gele en rode kaarten zijn uitgedeeld Voer over- treding in 2 Bepalen welke straf aan een overtreding wordt toegekend Bepaal straf Als scheidsrechter wil ik … Als strafcommissie wil ik …

Requirements list The requirements list states requirements and their corresponding use cases – Please note how the requirements are written Starting with an infinitive verb Can be turned into a user story by adding “As I want to …” as a prefix – This is the format used by Bennett. If you want to write complete user stories: fine Software SystemsDesign - 29

Actor list Software SystemsDesign ActorDescription Scheids- rechter Leidt de wedstrijd, kent bij een overtredingen een waarschuwing, gele of rode kaart toe Strafcom- missie Bepaalt staf bij een gele/rode kaart, rekening houdend met rapport van de scheidsrechter en dossier van de speler

Glossary Software SystemsDesign TermDescription OvertredingOngeoorloofd handelen door een speler Waarschuwing Terechtwijzing bij een overtreding, heeft geen consequenties Rode kaart Signaleert een ernstige overtreding. De speler moet het veld verlaten en krijgt een straf opgelegd Gele kaartSignaleert een minder ernstige over- treding. Bij één gele kaart mag de speler doorspelen, maar hij krijgt wel een straf

Extensions to Use Case Diagrams Extension Inclusions Generalization See following slides for examples See Bennett et al., section 6.6 for full text Software SystemsDesign - 212

Extension Software SystemsDesign - 213

Inclusion Software SystemsDesign - 214

Software SystemsDesign - 215

Generalization Software SystemsDesign - 216

Software SystemsDesign - 217

Use case model Use case model consists of: – Use case diagram – Actor list – Use case descriptions (in short or extended form) Strongly related to Use Case Model are: – Requirements List – Glossary Software SystemsDesign - 218

Use case description (short) Software SystemsDesign Use caseDescription Voer over- treding in Na afloop van de wedstrijd voert de scheidsrechter de overtreding (gele of rode kaart) in, voorzien van een toelichting

Use case description (extended) Software SystemsDesign Actor ActionSystem Response 1Start applicatie2Toon invulvelden 3 Vul naam speler en naam vereniging in 4 Toon alle gegevens van speler 5Vul westrijdgegevens, kaartsoort en toelichting in 6Sla op en stuur bericht aan stafcommissie Alternatief: Stap 4: Toon lijst als er meer dan één speler matcht Stap 4A: Selecteer speler van lijst Use case description: Voer overtreding in

Further reading Bennett et al. – Chapter 6 – Chapter A2 Software SystemsDesign - 221

Interview vaardigheden “The scientist is not a person who gives the right answers, he's one who asks the right questions.” Claude Lévi-Strauss

Structuur interview KOP: Kennismaking en opening Middenstuk: beantwoorden van de “echte” vragen STAART: Afsluiting + afspraken follow up

Interview KOP Doel: – Wederzijdse kennismaking – “Rapport” verkrijgen – Werkcontract vaststellen: hebben we hetzelfde doel voor ogen? – Werkwijze verduidelijken Middelen – Nette introductie, evt “small talk” – Open, uitnodigende houding – “Pitch”: wat kom je doen – Bevestiging / akkoord

Interview STAART Doel: – Samenvatten – Werkcontract bevestigen – Afspraken vervolg Middelen – Parafraseren en bevestiging vragen – IJken op non-verbaal gedrag

Interview I Je werkt voor bedrijf “Spray” dat muurschilderingen realiseert, de klant heeft een muurtekening in gedachten, maar er moet nog wel een schets komen. Achterhaal de afbeelding. 1 duo neemt interview af – Let op goede opening en afronding! Helft “publiek” maakt tekening Helft “publiek” observeert interview om feedback te kunnen geven

Feedback interview I Wat ging goed en wat kon beter?

Uitkomst Interview I

Lastige types: geslotenheid of weerstand Oorzaken: Staat niet achter de opdracht Verbergt misschien iets… Voelt zich “gewoon” niet lekker Reacties: Geduldig zijn, (her)vinden van “rapport” Let op eigen lichaamstaal (niet gaan spiegelen!) Subtiel uitvragen en ombuigen naar “wanneer wel”? Heb “beste alternatief zonder overeenstemming” achter de hand

De kracht van vragen stellen Open vragen: Sporen aan tot nadenken Betrekken gesprekspartners Vragen mening en verhogen motivatie Gesloten vragen: Leiden tot actie Verminderen communicatiefouten Vormen controle / bevestiging

Actief luisteren

Interview II Je werkt voor bedrijf “Spray” dat muurschilderingen realiseert, de klant heeft een muurtekening in het hoofd, maar er moet nog wel een schets komen. Achterhaal de afbeelding. 1 duo neemt interview af – Extra aandacht voor middenstuk Helft “publiek” maakt tekening Helft “publiek” observeert interview om feedback te kunnen geven

Feedback interview II Wat ging goed en wat kon beter?

Uitkomst Interview II

Lastige types: grenzen stellen De geïnterviewde neemt controle over De geïnterviewde praat te veel Oorzaken: – Meer tijd dan jij, behoefte aan contact – Probeert iets anders te verbergen – Wil iets belangrijks kwijt Reacties: – Initiatief terugnemen Aantal gesloten vragen stellen Werkcontract herhalen – Voortgang bewaken relatie bewaken Niet te abrupt onderbreken Oorspronkelijke vraag terughalen Prioriteiten stellen

Samenvattend: vijf principes 1.Bereid goed voor 2.Zorg voor een goede “werkrelatie” met de geïnterviewde 3.Stel relevante vragen die uitnodigen om informatie te delen. 4.Luister en observeer actief 5.Verifieer je bevindingen Aanbevolen: Skill Sheets D2 t/m D6