Verbindend communiceren met ouders Annetta Klaassen
Vandaag Hoe blijf ik in verbinding met ouders? Inzicht in “lastig” gedrag van ouders. Inzicht in vergroten van jouw invloed op de uitkomst van het gesprek Vergroten van gesprekstechnieken Kennismaken met ondersteunende modellen
Waar of niet waar?
Oudergesprekken: samenwerken vanuit partnerschap
Dynamische driehoek: loyaliteit ouders verbondenheid gebondenheid kind leerkracht/ begeleider groei & ontwikkeling
Gedachten experiment
Theoretisch kader Zenden en ontvangen. Daarin kan ruis ontstaan. We denken dat we horen wat de ander zegt. We denken dat de ander begrijpt wat we vertellen.
Actief luisteren Laat merken dat je luistert. Oogcontact, knikken, fronzen, hummen, vragen om toelichting/ gevoelens. In eigen woorden teruggeven wat je hebt gehoord. Stilte = aanmoediging.
IJsberg van McClelland
Een gesprek: twee ijsbergen gedrag gedrag Denken/opvattingen Denken / opvattingen
IK Oké JIJ Oké Ik oké – jij oké? . Ik niet oké Jij niet oké Ik oké
Tips… Smeer NIVEA Niet invullen voor een ander Neem ANNA mee Niet invullen voor een ander Neem ANNA mee Altijd Navragen Nooit Aannemen Gebruik LSD Luisteren Samenvatten Doorvragen
Wat is nodig voor een goed gesprek? Wat haal je uit het voorgaande? Wat weet je zelf al? Individueel Opschrijven In tweetallen delen
Signalen als een gesprek niet goed loopt
Keuze… Vechten… “ja, maar” Vluchten Bevriezen Of: Iets anders doen……
Metacommununicatie In elk gesprek heb je te maken met: Inhoud (waar het gesprek om gaat) Interactie (wat er tussen jou en je gesprekspartner gebeurt) Het is de bedoeling dat je na verbinden overgaat op de inhoud.
Metacommununicatie voorbeelden Hoe is dit om te horen? Ik merk dat we allebei ons best doen voor het gesprek, maar het gaat niet zo gemakkelijk. Weet jij waardoor het komt? Misschien heb ik niet duidelijk genoeg gemaakt waarom ik met je wil praten. Je kijkt een paar keer naar buiten, hierdoor krijg ik het idee dat … Ik ben helemaal vergeten je te vertellen, waarom ik dit gesprek doe, zal ik dat eerst eens uitleggen?
In tweetallen oefenen
Wat neem je mee van deze workshop? Reflectie Hoe blijf ik in verbinding met ouders? Inzicht in “lastig” gedrag van ouders. Inzicht in vergroten van jouw invloed op de uitkomst van het gesprek Vergroten van gesprekstechnieken Kennismaken met ondersteunende modellen Wat neem je mee van deze workshop?