Verbindend communiceren met ouders

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
Advertisements

Opkomen voor jezelf.
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Beeld zegt meer dan duizend woorden….
De vijf geheimen van effectieve communicatie
Communicatie ouder-kind
Men vraagt zich af waarom …??
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Feedback geven en ontvangen
Adri Verhoosel, Avans Hogeschool
Blijf bij mij Jolink.
Communiceren met ouders
Een lessenserie van drie lessen
Meertalig opvoeden Elke Burkhardt.
Lieve zoon/dochter ....
Iedereen coach naar Jef Clement.
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
NETWERKBIJEENKOMST MAANDAG 14 NOVEMBER.
Interpreteren van data
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
Voor Aranka... Van Aart.
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Wel Jong, Niet Hetero 18/10/2013 Ilse Bockstaele
CanDo Coaching.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Druppels van gedachten
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Patiëntveiligheid Wij doen er alles aan om uw behandeling zo veilig mogelijk te doen verlopen. Zelf kunt u hieraan ook bijdragen. Hier volgen 6 tips wat.
Gespreksvaardigheden
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Communicatie en dementie
Lerend Netwerk LOB Eem vmbo-mbo 29 januari 2015 Workshop 9: ‘Teamtraining Gespreksvaardigheden’ door Gideon Hertog Lerend Netwerk Bijeenkomst 29 januari.
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Om soms eens dieper over na te denken
Een paar vraagjes Ben je jonger dan 12 of ouder dan 97? Is dit je telefoon…..? Is dit je TV….? Is dit je computer..?
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Welkom. Muziek en zangtalenten Meer dan 300 vrienden op facebook, maar hoe goed kennen die jou eigenlijk als je alleen maar de leuke dingen op facebook.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Men vraagt zich af waarom …
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
De zeven deugden van communicatie
Dagdeel 3 conflicthantering
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Welkom op onze thema-avond
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Handvatten voor coaching
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Het loopbaangesprek.
Hand-Out.
Workshop ‘netwerken, samenwerken, delen en verbinden in de praktijk’
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Loopbaan en burgerschap les 2
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
BOM-model PV 25/03/2014.
Gesprekstechnieken Les 6.
Loopbaan en burgerschap les 3
Les 6: non-verbale communicatie
Transcript van de presentatie:

Verbindend communiceren met ouders Annetta Klaassen

Vandaag Hoe blijf ik in verbinding met ouders? Inzicht in “lastig” gedrag van ouders. Inzicht in vergroten van jouw invloed op de uitkomst van het gesprek Vergroten van gesprekstechnieken Kennismaken met ondersteunende modellen

Waar of niet waar?

Oudergesprekken: samenwerken vanuit partnerschap

Dynamische driehoek: loyaliteit ouders verbondenheid gebondenheid kind leerkracht/ begeleider groei & ontwikkeling

Gedachten experiment

Theoretisch kader Zenden en ontvangen. Daarin kan ruis ontstaan. We denken dat we horen wat de ander zegt. We denken dat de ander begrijpt wat we vertellen.

Actief luisteren Laat merken dat je luistert. Oogcontact, knikken, fronzen, hummen, vragen om toelichting/ gevoelens. In eigen woorden teruggeven wat je hebt gehoord. Stilte = aanmoediging.

IJsberg van McClelland

Een gesprek: twee ijsbergen gedrag gedrag Denken/opvattingen Denken / opvattingen

IK Oké JIJ Oké Ik oké – jij oké? . Ik niet oké Jij niet oké Ik oké

Tips… Smeer NIVEA Niet invullen voor een ander Neem ANNA mee   Niet invullen voor een ander Neem ANNA mee   Altijd Navragen Nooit Aannemen Gebruik LSD   Luisteren Samenvatten Doorvragen

Wat is nodig voor een goed gesprek? Wat haal je uit het voorgaande? Wat weet je zelf al? Individueel Opschrijven In tweetallen delen

Signalen als een gesprek niet goed loopt

Keuze… Vechten… “ja, maar” Vluchten Bevriezen Of: Iets anders doen……

Metacommununicatie In elk gesprek heb je te maken met: Inhoud (waar het gesprek om gaat) Interactie (wat er tussen jou en je gesprekspartner gebeurt) Het is de bedoeling dat je na verbinden overgaat op de inhoud.

Metacommununicatie voorbeelden Hoe is dit om te horen? Ik merk dat we allebei ons best doen voor het gesprek, maar het gaat niet zo gemakkelijk. Weet jij waardoor het komt? Misschien heb ik niet duidelijk genoeg gemaakt waarom ik met je wil praten. Je kijkt een paar keer naar buiten, hierdoor krijg ik het idee dat … Ik ben helemaal vergeten je te vertellen, waarom ik dit gesprek doe, zal ik dat eerst eens uitleggen?

In tweetallen oefenen

Wat neem je mee van deze workshop? Reflectie Hoe blijf ik in verbinding met ouders? Inzicht in “lastig” gedrag van ouders. Inzicht in vergroten van jouw invloed op de uitkomst van het gesprek Vergroten van gesprekstechnieken Kennismaken met ondersteunende modellen Wat neem je mee van deze workshop?