Thema 3 hoofdstuk 2 Verplegen van zorgvragers met beperkingen door visus stoornissen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 1 Contact paragraaf 1 Gevoelig
Advertisements

Oogletsels In dit hoofdstuk komt aan de orde: Theorie over het oog Vuiltje in het oog Doordringende oogwond Lasogen Stomp oogletsel Bevroren ogen.
Kijk, dit is opticus atrofie
Het Oog.
Thema 6: Zintuigen.
Gemaakt door: Meltem Duygu Güngör Aya ousij Ilyes Djebbi Ilias Achrabb
Revalideren bij Visio Wat is er anders?
CVA-zorgketen Leeuwarden
Diabetes en de hersenen
3.6 Gezichtsvelden en dieptezicht
Werking van het oog.
De ogen Basisstof 3.
Lichtreceptoren Bouw van het oog.
Slecht zien en de computer
Kijk, dit is C.V.I..
Visusdaling.
Deel 1: Hoe verkrijgen organismen informatie over hun omgeving?
Hoofdstuk 4 Licht Lenzen en camera’s
Werking van het menselijk oog
Lichtreceptoren Bouw van het oog.
Bouw van het oog.
Kleuren Kleuren.
Verband voorwerpafstand en beeldafstand
Natuurkundige aspecten van het oog
Basisstof 6: De werking van de ogen
Kleuren, lenzen en breking
Dennis Bakker Kai Molendijk H2B
Kijk, dit is nachtblindheid
Kijk, dit is achromatopsie
Kijk, dit is TRD.
Kijk, dit is glaucoom.
Kijk, dit is staar.
Kijk, dit is aniridie.
Kijk, dit is nystagmus.
Het zicht.
Het oog.
Ruimte Opdracht 4.
Seksueel grensoverschrijdend gedrag
Het oog 1. De bouw. 2. Scherpstellen. 3. Einde.
Licht Hoofdstuk 5 paragraaf 5.1 en 5.2
Wat is licht? Licht is een expressievorm van energie die vrijkomt door het terugspringen een atoom naar een schil met een lager energieniveau. Licht.
Rabobank Zoetermeer Sponsor v/h SeniorWeb 1 Welkom les 3 Overzicht vorige les Terugblik op wat we geleerd hebben Uitwisselen van ervaringen Behandelen.
<Typ titel via Beeld, Koptekst en voettekst, Koptekst>
Thema-avond oogcomplicaties Dinsdag 13 oktober 2015
ZINTUIGELIJKE WAARNEMING
Het oog.
Thema 7: Zintuiglijke waarneming
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Thema 6 Regeling en waarneming Bouw en werking van het oog
College anatomie/fysiologie Basisjaar V&V
Paragraaf Zoek de definitie van de onderstaande begrippen: 1. Pupil: 2. Netvlies (retina): 3. Oogbol: 4. Gele vlek (macula): 5. Oogspieren: 6.
Oogonderdelen § Hoornvlies (cornea) 2. Oogwit ( harde oogrok) 3. Iris (regenboogvlies) 4. Ooglens 5. Glasvocht (glasachtig lichaam) 6. Netvlies.
Hoofdstuk 4 Paragraaf 2: Zien en horen. Wat gaan we doen vandaag?  Bespreken paragraaf 2  Maken paragraaf 1 en 2.
Zorg voor de zintuigen. Zintuigen bejaarden Veranderingen aan de ogen: Verminderd helder beeld Verminderd gezichtsscherpte Minder goed zien in het donker.
Bouw van het oog.
Het oog.
Paragraaf 2 – Van infrarood tot ultraviolet
Paragraaf 7.2 grenzen aan zien
Verband voorwerpafstand en beeldafstand
17.4 Het binnenoor (evenwichtszintuig)
Welvaartziekten Ondergewicht
3.2 Zien 1ste klas.
Thema 7: Zintuigelijke Waarneming
Wie ben ik? Martijn Kanis Sinds oktober 2013 oogarts in Tergooi
Hoofdstuk 8 Water Wat gaan we doen vandaag? Opening
Onderzoeken van het oog
Werking van de ooglens en pathologie
Oog A&F.
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Thema 3 hoofdstuk 2 Verplegen van zorgvragers met beperkingen door visus stoornissen

lesdoelen Aan het einde van deze les kunnen jullie: Benoemen welke achteruitgangsverschijnselen van de ogen bij normale ouderdomsverschijnselen horen. Benoemen van 6 oogaandoeningen met daarbij de kenmerken ervan. Benoemen en ervaren van de gevolgen van deze aandoeningen voor het dagelijks leven van de oudere.

Eigen ervaringen Wie heeft te maken gehad met slechtziende oudere? Ervaringen uitwisselen

Achteruitgang bij het zien Normale ouderdomsverschijnselen: Scherp zicht (Presbyopie (ouderdomsverziendheid)Leesbril!) Lichtbehoefte (meer licht nodig) licht- en donkeradaptatie (moeite overgang licht-donker) Contrastgevoeligheid (moeite met details zien) Nachtzien (moeite met zien in het donker) Accomoderen (moeite met scherp stellen) Kleuren zien (blauw, groen en violet) Diepte zien (moeite afstanden in te schatten) Strooilicht (verblinding) Snelheid (tv ondertiteling moeilijker te lezen)

Oogaandoeningen (1) Staar vertroebeling van de lens bij operatie nieuwe lens, dan verziend(afakie) Leesbril nodig na operatie (pseudofakie)

Oogaandoeningen (2) Maculadegeneratie (versleten netvlies) Achteruitgang gele vlek 2 vormen: nat en droog Geen behandeling

Oogaandoeningen (3) Diabetische retinopathie Door diabetes een netvliesafwijking Afhankelijk van plaats ontstaat uitval Stoornissen centrale zien en perifere zien Eilandjes in beeld of vertekend beeld Behandeling: goede instelling en laserbehandeling

Oogaandoeningen (4) Glaucoom of groene staar Achteruitgang in werking oogzenuw Druk op zenuw, waardoor zenuwvezels kapot gaan Begin geen klachten, daardoor vaak laat ontdekt

Corticale visuele stoornissen (1) Stoornissen aan de ogen is gevolg van hersenbeschadiging CVA Problemen met lezen Verkeerde volgorde van letters of letters worden niet begrepen Oorzaken: visuele agnosie (niet herkennen) Hemianopsie (hersenen verwerken deel van visuele prikkels niet)

Corticale visuele stoornissen (2) Dementiesyndroom Minder kleuren zien Gezichtsveld wordt kleiner Stoornissen in ruimtelijke warneming Moeite met herkennen van gezichten en voorwerpen Visuele hallucinaties Oogbewegingen worden langzamer

Film: Oog voor ouderen (slechtziendheid bij ouderen) (beginnen bij 4.20 min. Duur:20 minuten)

opdracht Vorm groepjes van twee Waarvan 1 geblindoekt gaat Loop over etage 4 en 5 van onze school Wat kom je tegen wat voor een zorgvrager met een oogaandoening een probleem zou kunnen zijn. (10-15 minuten) Schrijf tenminste 5 punten op. Benoem bij elk punt bij welke oogaandoening(en) het extra van belang is. Bedenk hoe je deze 5 punten kunt verbeteren voor een persoon met een oogaandoening. Schrijf hiervoor een verbeterplan (15 minuten)

Bespreken van de opdracht Wat hebben jullie gevonden?

Lesdoelen behaald? Aan het einde van deze les kunnen jullie: Benoemen welke achteruitgangsverschijnselen van de ogen bij normale ouderdomsverschijnselen horen. Benoemen van 6 oogaandoeningen met daarbij de kenmerken ervan. Benoemen en ervaren van de gevolgen van deze aandoeningen voor het dagelijks leven van de oudere.