A historical database: finding our possibilities and limits Case: Oosterhesselen 1740-1860 Erwin H. Karel/Richard Paping (Digital Humanities Pitch April.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
TYPE HIER DE SUBTITEL OVER 1 REGEL •Plaats voor de subtitel altijd een tab, om de regel op de juiste afstand te laten beginnen. •De eerste regel na de.
Advertisements

Kibboets-opvoeding: Nachtelijk huilen en gehechtheid
Requirements -People are able to make their own memorial page, called a memori -The website will be build first in Dutch for extension.nl, then copied.
Hoogwaardig internet voor hoger onderwijs en onderzoek Amsterdam, 23 November 2005 Walter van Dijk SURFnet Development of LCPM decision-making models and.
Soft Systems Methodology Een doelbewuste aanpak voor action research
Oosterhesselen als casestudie
ERIC Combine search terms with Boolean operators Next = click.
de tijd van burgers en stoommachines
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
Deltion College Engels A2 Gesprekken voeren [Edu/005]
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Culturele Antropologie
Sociale ongelijkheid in het leerplichtonderwijs, met specifieke aandacht voor het secundair onderwijs Studiedag VFO/SSL - 22 november Jan Van Damme,
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Semantic Web and Library Applications Workshop Presented by Luit Gazendam.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Minor Project- en Programmamanagement
GegevensAnalyse Les 2: Bouwstenen en bouwen. CUSTOMER: The Entity Class and Two Entity Instances.
Time management Howdoyouset priorities?. Priorities:thingsthatyouthinkare important.
2 december 2015, Privacy en de Digital Enterprise Vertrouwen in data.
Titeldia ENTRADA: The Impact of a TTL Change at the TLD Level Maarten Wullink| DNS-OARC Spring 2016 workshop March 31 st 2016.
Delen van informatie. Inhoud I.T. Works TerraIndex Digitaal samenwerken en de centrale/landelijke service.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Standaarden en spelregels voor de Slimme Stad
Localizing the SDGs – Brussels, 16/5/2017
Social benefits, residence permits and more ….
Reducing antibiotics on farmlevel
Jo Lucassen - Janine van Kalmthout (Mulier Instituut)
Joint Leiden-Delft-Erasmus project on Cyber Insurance
Using the Educational Attainment File in the Census 2021
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
<Typ titel via Beeld, Koptekst en voettekst, Koptekst>
Crohn’s Disease and medicinal cannabis oil A WORKING PROTOCOL
What is ProRail’s Life Cycle (cost) Management?
Utrecht Attractive and Accessible: Focus on the User
Participatory Action Research
ACTION RESEARCH MODULE 14: COHORT 2 YEAR 3.
English 23 April 2018.
Statistics on safety, crime and justice
Who knows something about scenarioplanning?
Dynamic Architecture What about you?
Assignment: calling for a meeting about internet use at work
Hebben we wel meer testautomatiseerders nodig?
UGlobe Utrecht University, 9 March 2018
A realistic basic income policy needs two pillars
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Empty handed here I come,
Matthew 16 “But who do you say that I am?”  Simon Peter replied, “You are the Christ, the Son of the living God.”  And Jesus answered him, “Blessed are.
Meaning maning by public leaders in times of crisis
ERD maken.
GIRLS OUTPERFORMING BOYS IN LISTENING AND READING SKILLS
“I find the following assumptions about creativity to be plausible if not compelling: (1) Both nature and nurture are important determinants of creative.
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

A historical database: finding our possibilities and limits Case: Oosterhesselen Erwin H. Karel/Richard Paping (Digital Humanities Pitch April 17th 2014)

Background of the project Main question: analysing common life in Oosterhesselen Method: combining reconstruction of nuclear families (demographic) and history of housing (social-economic) by a micro-history approach – Developed method should be useful for local historians in the end Sources: Anything that can be found about Oosterhesselen

Available sources : BURGERLIJKE STAND (registration office) – DTB boeken ( ) – Burgerlijke Stand (after 1811) – Nominatieve lijsten (1826) – Lijsten met knechten en dienstboden (several years) BELASTING (taxes) – Haardstedenregister – Kohieren van hoofdelijke omslag (after 1815) – Hondenbelasting ( ) – Patenten (1806) – Veetellingen (1808) – Accijns op ‘t gemaal (1825) – 30 e en 40 e penning (before 1800) FRANSE BRONNEN (Napoleontic era) – Gesteldheid van de bevolking (1798) MILITAIR (military) – Burgermachtlijst (1798) – Militielijsten ( ) – Keuringslijsten lotelingen ( ) SCHOLEN (schoollists) – Schoolgeldlijsten ( ) KADASTER (land registers) – OAT´s (1834) – Minuutplannen (1834) GERECHTELIJKE BRONNEN (court sources) – Vredesgerecht ( ) – Momberindexen (before 1800) – Schultegerecht (before 1800) – Etstoel (before 1800) – Notariële aktes ( ) – Successiememoires ( ) KERK (parish books) – Diaconieboeken ( ) – Lidmatenregister ( ) – Kerkelijke belasting (several years) GEMEENTEBESTUUR (archive of municipality) – Raadsnotulen ( ) – In- en uitgaande stukken ( )

Creating a database Basic knowledge how to create a database Existing genealogical programs not useful: – no possibilities for data-analysing; – no possibilities to combine family data with other data Existing demographic programs are based on processing bulk data (statistics), not useful for a micro history approach

Structure of the database person relations farmstead File based on ID number Tables based on sources Queries based on databases profession Linked by ID-number Linked by farmstead number

Example person chart

Example family chart

Some results Number of three-generation families living on the same farm was limited in first half of 19 th century. Geographical mobility among small farmers and labourers higher then often presumed. Rural succession myth: only rich farmer families stay for several generations on the same farm. Small farmers often moved to another farm, their children (also the eldest son) started some where else a farm.

Two difficulties Database works, but we reached the limits of our IT-knowledge (unable to make data available on Internet) Gap between approach by historians and IT specialists: – Input-output model (has to be developed during research process) – Loosing control over your data