Inhoud Optellen en aftrekken. Vermenigvuldigen en delen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

Gecijferdheid Negatieve getallen.
Klik op het plaatje om verder te gaan
Een keersom uitrekenen… tafel van 5
Positieve en Negatieve getallen
Les voor groep 6 Geen instructietafel, want deze les is voor iedereen die niet precies meer weet hoe de staartdeling ook al weer ging en/of er meer van.
VOLGENS MIJ STAAN DIE BEUGELTJES ECHT WEL TE DICHT BIJ ELKAAR !!!
Laat deze roos eerst draaien, zoals de klepel van een klok maar dan
Hoog Leer noten lezen! Deel 1 Laag A - B - C - D - E - F - G
Hoofdstuk 9 havo KWADRATEN EN LETTERS
Het kloppend maken van reactievergelijkingen
SOCIAL RETURN ROTTERDAM Hoe communiceer je social return?
Verhoudingstabel Er is een voorraad laxeermiddel. Die oplossing bevat 15% natriumsulfaat. Dit betekent: 15 gram per 100 mL oplossing. Kinderen krijgen.
Les 4 groep 6 leerdoel: Je kunt cijferend optellen.
Ronde 1: aan het werk gaan.
Les 2 groep 8 leerdoel: Je kunt werken met een verhoudingstabel.
Uitleg Russisch delen.
Voorrangsregels bij rekenen (1)
Maar HOE kan je nu twee BINAIRE getallen optellen?
2.1 Rekenen K. van Dorssen.
Hoofdstuk 9 havo KWADRATEN EN LETTERS
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
VREEMD ! Ziehier een kleine wiskundige oefening die u meer dan eens zal verbazen !!!
VREEMD ! Ziehier een kleine wiskundige oefening die u meer dan eens zal verbazen !!!
Heel kleine getallen.
Werk met je schoudermaatje. Leg 12 kleurpotloden op tafel.
Andere voorbeeld STAP – 87=? STAP 3 STAP STAP 2 STAP 3 STAP
CHINESE HOROSCOOP ONGELOOFLIJK PRECIES!.
Gecijferdheid les 1.4 Grootst gemene deler Kleinst gemene veelvoud
Rekenen met getallen : = x Delen door een breuk is hetzelfde als vermenigvuldigen met het omgekeerde van die breuk. Maak je zelf zo min mogelijk.
Workshop hele getallen 1
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 5
Wat is een goede onderzoeksvraag?
Woordjes leren.
Reactievergelijkingen Een kwestie van links en rechts kijken.
rekenen Basisvaardigheden toegepast rekenen
DKA4-model In 4 stappen naar het antwoord.. DKA4-model. Delen, keer antwoord op het 4 e getal. Teken een tabel De getallen die bij elkaar horen, onder.
Inhoud Breuken (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen).
/ \ S t a a r t d e l i n g e n * Level 1
Significante cijfers Wetenschappelijke notatie
Kinderen effectief helpen met rekenen
Herhalen schaal Schaal is een verhouding.
Deze les hoofdrekenen les 1 vervolg
Deze les nieuwe opzet Instructietafel links in de klas
Deze les hfdst 1 verbanden gegevens verwerken
Herhalen schaal Schaal is een verhouding.
IJsster maken.
Les 3: Negatieve getallen Les4: Optellen en aftrekken
Bewerkingen 5de leerjaar.
Hoofdrekenen 1.
Kommagetallen optellen en aftrekken
Les 2: gegevens samenvatten
Negatieve getallen Klas 1 | Hoofdstuk 4
Vermenigvuldigen & delen
Basis 3 OPTELLEN & AFTREKKEN. Basis 3 OPTELLEN & AFTREKKEN.
Les 3: Negatieve getallen Les4: Optellen en aftrekken
OPTELLEN & AFTREKKEN de basis
Rekenen met kommagetallen
Rekenen met grote getallen
Wiskunde Blok 5 les 17.
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 10
Hoofdstuk 9 Handig rekenen 1. Hoofdstuk 9 Handig rekenen 1.
Blokkenbouwsels.
Soms handig om priemgetallen te gebruiken.
Hoofdrekenen 1.
Verder rekenen met kommagetallen
Vermenigvuldigen & delen
Breuken optellen en aftrekken
Handig rekenen & rekenregels
Transcript van de presentatie:

Inhoud Optellen en aftrekken. Vermenigvuldigen en delen.

Optellen 2 Manieren: Uitsplitsen. Onder elkaar zetten.

Uitsplitsen Voorbeeld: = ……… = = Eerst ga je de enkele getallen uitrekenen 7+8=15 Daarna de tientallen =50 daarna de honderdtallen = =565

Onder elkaar zetten = 15 de 5 opschrijven de 1 onthouden = 5 +1 = 6de 6 opschrijven = 5de 5 opschrijven 565

Aftrekken 2 Manieren: Uitsplitsen. Onder elkaar zetten.

Uitsplitsen Voorbeeld: = ……… = = Eerst de honderdtallen 300 – 200 =100 Dan de tientallen30 – 20 = 10 Daarna de enkele getallen 8- 9 = = 109

Onder elkaar zetten = -1je gaat bij de tientallen lenen. Dus 18 – 9 = 9 De 3 van tientallen wordt een = 0Nul opschrijven 3-2 = 11 opschrijven 901

Tafels Het is belangrijk dat je de tafels kent. Het onderstaande honderdveld moet je eigenlijk zo in kunnen vullen.

Vermenigvuldigen Voorbeeld: x Eerst de 3:3 x 9 = 27 7 opschrijven 2 onthouden 3 x 4 = = 144 opschrijven 1 onthouden 3 x 1 = = 44 opschrijven Daarna de 2: Eerst een 0 opschrijven! 2 x 9 = 18 8 opschrijven 1 onthouden 2 x 4 = 8 + 1= 99 opschrijven 2 x 1 = 22 opschrijven Als laatste optellen! 0

Belangrijk: Probeer van te voren de uitkomst te schatten: Voorbeeld van vorige dia 23 x 149 = Je gaat kijken hoeveel 20 x 150 is want dit ligt dicht in de buurt. 10 x 150 = 1500 x 2 = De uitkomst zal dus meer dan 3000 zijn. Als je dan bijvoorbeeld een nul vergeet te schrijven, merk je aan de uitkomst dat er een fout gemaakt is x Hier hoort de 0 te staan is veel te weinig, je kunt nu de fout opsporen

Delen Staartdeling Moderne staartdeling (volgens het realistisch rekenen)

Staartdeling Voorbeeld: 1445 : 8 8 /1445\  Hoe vaak past de 8 in de 1? Dit gaat niet, dus ga je kijken hoe vaak de 8 in de 14 past. Dit gaat 1 keer.  Je schrijft rechts de 1 op.  Trek de 8 van de 14 af. Er blijft 6 over.  Haal de 4 naar beneden.  Hoe vaak past de 8 daarin? 8 keer = 64. De 8 schrijf je op. Er blijft 0 over.  De 5 haal je naar beneden. Hoevaak past de 8 erin? Nul keer. Schrijf de nul op.  er blijft 5/8 over /8 5

Moderne staartdeling Voorbeeld: 1445 : /8  Schat hoe vaak de 8 zeker in de 1445 past. In ieder geval 100 keer = 800.  De 800 schrijf je links van de pijl. De 100 rechts.  Tel af. Er blijft 645 over.  De 8 past er nog wel 50 keer in  Er blijft 245 over.  10 x 8 = x 8 = x 8 = 240. De acht past dus nog 30 keer.  Er blijft 5/ 8over. Tel de getallen aan de rechterkant bij elkaar op. En je hebt het antwoord. 8