Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

Management Control = Het proces waarmee managers het beslissingsgedrag
Marketingplanning en -strategie
STRATEGISCHE PLANNING
Aanzet tot strategisch denken
Marketing Communicatie Strategie
Retailmarketing hoofdstuk 1, paragraaf 1.7
Marketing Communicatie Strategie
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
Opdracht Strategieontwikkeling
Les 1 M&O.
Door Nik Van Looy & Pieter Jan Proost
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
S.O.R. Strategische Oriëntatie Ronde
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 4, Interactieve marketing
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
Retailmarketing hoofdstuk 1, paragraaf 1.7
Een organisatie - OP Product TW Klant Promotie omzet
Marketing voor verkeerskunde
De Toekomst Marketing.
Doelen Soorten vormgeving.
Marketing vandaag en morgen
H2 – Strategische marktplanning HET GROTE PLAATJE VASTLEGGEN
Marketing Marketingoriëntatie
College 2 Marketingomgeving
Detailhandelsmarketing
Midden in de wereld:.
Productiever in enkele stappen
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 3 Processen besturen
Het nut van Business Planning
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Visie & Strategie.
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
Marketing H4 Strategisch managementplan Commercieel medewerker.
Beleidsplanning voor gevorderden “Een beleidsplan als instrument”
Naar een optimaal HR - beleid
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Strategische Businesspartner
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
50.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1 Thema 1 - Marketing Business IT & Management
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Internationale marketing
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
College 2 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Midden in de wereld:.
Indeling van hoofdstuk 2
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Internationale handel
Sterkten versus kansen Zwakten bedreigingen Kansen Bedreigingen.
Marktonderzoek Marktonderzoek.
Hoofdstuk 4 Hoe presenteer ik me in de markt?
Personeelsmanagement
International Business Practice
Management en leidinggeven
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen § 2.4Ontwikkelen van een strategie § 2.5 Marketingactieplan: uitvoering, controle en bijsturing (© Noordhoff: Bron: Verhage, inleiding Marketing, Noordhoff )

4 basistaken management (© Noordhoff: Bron: Verhage, inleiding Marketing, Noordhoff )

Deming cyclus Plan DoAct Check © Economie Leer Kracht 2011

strategie en tactiek Strategie = ‘rode draad’ op lange termijn: doelen en hoe op lange termijn Bijv. welke markten en welke producten? Tactiek = operationeel Hoe de strategie komende uitvoeren (met welke marketingmix)? © Economie Leer Kracht 2011

Marketingplanningsproces (© Noordhoff: Bron: Verhage, inleiding Marketing, Noordhoff )

Strategische planning en missie Strategische planning: Langetermijn plan om middelen optimaal in te zetten, binnen werkterrein (‘business definition’) en ondernemingsmissie. De ondernemingsmissie: 1Kernactiviteiten? (What business are we in?) 2Soort bedrijf? 3Onze klanten en hun wensen en behoeften? Functies van een missie: geeft richting aan bedrijf; motiveert medewerkers en betrekt hen bij de strategie en uitvoering ervan. © Economie Leer Kracht 2011

“Connecting people” mensen verbinden. We willen mensen in contact brengen met dingen die van tel zijn. Nokia gelooft in communicatie en uitwisseling – altijd en overal – en in het enorme potentieel dat schuilt in de verbinding van de 2 miljard verbonden mensen met de 4 miljard niet-verbonden mensen. Uit Jaarverslag Nokia © Economie Leer Kracht 2011

Marketingomgeving (© Noordhoff: Bron: Verhage, inleiding Marketing, Noordhoff )

macro-omgevingsfactoren: Invloed op organisatie door : Demografische (o.a. bevolkingsgroei) Economische (o.a.koopkracht) Politiek/juridische (o.a. overheidsmaatregelen) Ecologische (o.a. milieuvervuiling) Sociaal/culturele (o.a. koopgedrag) Technologische (o.a. infrastructuur) DEPEST of DESTEP © Economie Leer Kracht 2011

Situatie- en SWOT-analyse situatieanalyse: interne analyse (sterke/zwakke punten organisatie) externe analyse (niet-beheersbare kansen/ bedreigingen) Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats (SWOT-analyse) © Economie Leer Kracht 2011

Marketingdoelstellingen SMART Goed geformuleerde doelstellingen zijn: Specifiek (welke maatstaf?) Meetbaar (kwantitatief omschreven) Ambitieus (‘think big…’) Realistisch (wel haalbaar) Tijdbegrensd (in een bepaalde periode) © Economie Leer Kracht 2011

Beoordeling van strategische opties keuze van de beste opties voldoen aan de Foetsje-criteria: Financieel haalbaar? Organisatorisch uitvoerbaar? Economisch verantwoord? Technisch te verwezenlijken? Sociaal aanvaardbaar? Juridisch zeker? Ecologisch aantrekkelijk? © Economie Leer Kracht 2011

Groeimatrix Ansoff bestaand nieuw bestaand Risico laag hoog Markt Product marktontwikkeling marktpenetratieproductontwikkeling diversificatie

Marketingplanningscyclus (© Noordhoff: Bron: Verhage, inleiding Marketing, Noordhoff )

Samenvatting 4 taken management verschil strategie en tactiek Marketingsplanningsproces marketingomgeving:intern en extern SWOT Ansoff Marketingplanningscyclus

16