Jaarrekening en Jaarverslag 2013 R&A-commissie, 21 mei 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sportservice Zuid-Holland
Advertisements

Financien Planning & Control
Workshop raadsleden en commissieleden
Workshop beleidskaders programmaverslag 2008: 28 mei 2009, stadhuis Dode letter of levende kaders? Doel: deskundigheidsbevordering (a-politiek) Het verschaffen.
Gemeente Governance Toerekenen van apparaatskosten.
Gemeenteraad gemeente Gorinchem Accountantscontrole juni 2008 Rein-Aart van Vugt Chantal Wemmerus Peter Oostveen.
Algemene vergadering KansPlus 28 mei 2011 Jaarrekening KansPlus 2010.
Concept programmaverslag 2008 Bijeenkomst raad 23 juni 2009
Rijswijk Presentatie begroting 2013 (begrotingsmarkt) 9 oktober 2012.
Bestuurlijk overleg gemeente Amersfoort
Voortgangsrapportage Collegewerkprogramma juni 2011.
,, Stand van zaken van (ook) uw sociale dienst Raadsbijeenkomst Gemeente Dordrecht 17 november 2009.
Cie M&E 24 januari  Jaarrekening 2011positief, Njr 2012 positief  Bezuinigingsprogramma € 45 miljoen  Begrotingsevenwicht (repressief.
Meerwaarde accountant voor de gemeenteraad bij het financieel toezicht “Het dichten van het gat”: meer benutten bestaande activiteiten en nieuwe activiteiten.
Financieel meerjarenbeeld gemeente Delft Tafeltjesavond 8 oktober 2012 B&C/Controlling.
Inzicht in gemeentefinanciën
Inter bestuurlijk toezicht het toezicht van de ene overheid op de andere overheid.
Aangekondigde wijzigingen van het BBV
Hand-out Gemeentefinanciën 8 oktober 2012 “Inzicht verkrijgen kost tijd, geen inzicht hebben kost kapitalen” Kennisveld Geld - Gemeente Delft 1.
Commissie R&A Verbonden partijen Besturing & Controlling 25 november 2014.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bespreking Plan van aanpak accountantscontrole 2012 Gorinchem, 23 oktober 2012 Rein-Aart van Vugt Chantal Wemmerus.
Dekkingsplan ten behoeve van definitieve begroting
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bevindingen jaarrekeningcontrole 2012 Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1 Auditcommissie.
Presentatie: Financiële verordening 2013 Notitie Reserves en Voorzieningen 2013.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
4 juni 2015 presentatie aan de Raad over: (concept) Jaarrekening e Bestuursrapportage 2015 Voorjaarsnota 2015.
1 Presentatie 1.Actualisering middelenkader-recessie 2.Gemeente als partner in bestrijding recessie.
Takentoets 11 februari 2014 Kadernota Agenda 1. Toelichting op proces - tot nu - vervolg 2. Toelichting op documenten 3. Gelegenheid stellen van.
“Stresstest 2013” Update van een financieel beeld van de gemeente Dordrecht – Jaarrekening 2013.
WELKOM Stress test businesscase Spoorzone Presentatie voor de raad op 10 november 2014 Isidoor Hermans, directeur OBS.
Jaarrekening en Jaarverslag 2011 R&A-commissie, 14 mei 2012.
Gemeente Delft 7 mei  Inhoud ◦ Financiële positie ◦ Ambities.
Jaarrekening en jaarverslag 2015 & notities grondbeleid Jaarrekening en jaarverslag 2015 & notities grondbeleid Geld/Controlling 19 mei 2016.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bevindingen jaarrekeningcontrole 2014 Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1 Auditcommissie.
Businesscase als sturingsinstrument Presentatie voor de raad op 10 november 2014 WELKOM.
De kascommissie “De kascommissie is overbodig, onze penningmeester heeft alles goed op orde”
Jaarrekening 2012 ALV 24 juni NNG&CC Jaarrekening 2012 (1) Resultaat conform begroting RealisatieBegrotingVerschil Totaal opbrengsten: € k€
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bevindingen jaarrekeningcontrole 2013 Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1 Auditcommissie.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bespreking auditcommissie Plan van aanpak accountantscontrole 2010 Dordrecht 24 augustus 2010 Rein-Aart van Vugt.
Voorjaarsnota 2014 Technische toelichting 11 juni 2014 Jeroen van den Broek.
Hand-out Gemeentefinanciën 16 april 2014 “Inzicht verkrijgen kost tijd, geen inzicht hebben kost kapitalen” Kennisveld Geld - Gemeente Delft 1.
“GOED JAAR ONDANKS ENKELE TEGENVALLERS” Jaarverslag 2011.
Planning & Control cyclus Bestuursrapportage 2011 Themabegroting 2012 Lokale lasten (belastingdruk) TECHNISCH BERAAD 3 NOVEMBER 2011.
“Stresstest 2014” Een financieel beeld van de gemeente Dordrecht Jaarrekening 2014 Begroting 2015.
Financiële positie 2 september InleidingJaarrekeningenWeerstandsvermogen Oost-Groninger gemeenten Belastingdruk Omliggende gemeenten Toekomst.
2 e Berap Portefeuille Petra Dassen Diverse baten Gemeentefonds€ (incidenteel nadeel) OZB€ (incidenteel voordeel) Toeristenbelasting€
Voorjaarsnota 2015 Technische toelichting 16 juni 2015 Jeroen van den Broek.
AHAD vervolg1 Vervolg besluitvorming bezuinigingen Alle Hens aan Dek raadsbijeenkomst 2 februari 2010.
Kosten sociaal domein 2015 COMMISSIE SAMENLEVING 29 MAART 2016.
Jaarrekening 2013 Auditcommissie Maandag 2 juni 2014.
Vernieuwing BBV en gevolgen grondbeleid Bijeenkomst gemeentefinanciën 24 juni 2016 Vereniging van Zuid-Hollandse Gemeenten Peter Verheij wethouder Alblasserdam,
Raadscommissie ruimte - 15 oktober 2014 Maatschappelijke effecten van grote projecten.
Introductie Financiën 22 april 2014 Richard Wiskerke, afdelingshoofd Financiën.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bevindingen jaarrekeningcontrole 2010 Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1 Auditcommissie.
Verslag Financiële Commissie Jaarrekening
Verbeteren inzicht in structureel begrotingssaldo
Financieel perspectief pilot doelenbomen
In Control Statement (ICS)
Jaarrekening 2016 Presentatie Open Huis d.d. 1 juni 2017.
Second opinion business case Spoorzone Delft
“Stresstest” Een financieel beeld van de gemeente Dordrecht Dordrecht, Rein-Aart van Vugt 13 December 2017.
1e Bestuursrapportage 2012 (Burap)
Methode Duisenberg bij gemeenten
Update financiële positie per eind 2015 – waarom nu een korte versie?
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Planning & control in de gemeente Bunnik
1e Bestuursrapportage 2019 Open Huis 6 juni 2019.
Jaarrekening 2018 Presentatie Open Huis d.d. 6 juni 2019.
Onderwerpen voor en van de auditcommissie
Accountantsverslag 2017 / Pre-audit 2018
Transcript van de presentatie:

Jaarrekening en Jaarverslag 2013 R&A-commissie, 21 mei 2014

Vormgeving jaarrekening en jaarverslag  Jaarrekening: vormgeving in samenhangende tabellen nadruk op cijfers  Jaarverslag: verantwoording 3 W-vragen in samenhang nadruk op toelichting

Opbouw van het jaarverslag  Samenvatting financieel resultaat 2013: Financieel beeld Voorstel tot afrekening resultaat na bestemming Toelichting resultaat op hoofdlijnen Verloop reserves en voorzieningen, financiële positie  Programmaverantwoording: Wat hebben we bereikt en wat hebben we daarvoor gedaan? (in schema) Wat heeft het gekost?  Paragrafen

Voorstel afrekening resultaat na bestemming (blz.11 t/m 13 jaarverslag)  Resultaat na bestemming € 13,0 miljoen  Voorstellen tot afrekeningen: Budgetoverhevelingen - € 3,1 miljoen Storten in bestemmingsreserves - € 3,9 miljoen Beleidsterrein Wonen - € 0,2 miljoen Na afrekening wordt € 5,8 miljoen gestort in de weerstandscapaciteit Algemeen

Samenvatting financieel resultaat 2013 (blz.13 t/m 15 jaarverslag)  Resultaat na bestemming € 13,0 mln Voordelen o.a.: Sterke economie en meer werkgelegenheid (Ondernemersfonds en Bio Proces Facility) Arbeidsparticipatie (WWB) Gezondheid en toereikende zorg (WMO, sport, buurt- en wijkwerk) Delft bereikbaar (HNK, Spoorzone, OBS) Rolbewuste overheid (bedrijfsvoering) Algemene dekkingsmiddelen (rente, dividend, Gemeentefonds) Nadelen o.a.: Talentontwikkeling jongeren (onderwijshuisvesting) Goede Ruimtelijke ordening Goede RO Vastgoed (voorzieningen gebiedsontwikkeling Spoorzone en Harnaschpolder)

Samenvatting financieel resultaat 2013 (blz.15 t/m 17 jaarverslag)  Bestemmingsreserves dalen van € 63 naar € 36 mln  Voorzieningen dalen van € 20 naar € 15 mln  Weerstandscapaciteit algemeen wordt € 22,2 mln en voor gebiedsontwikkelingen € 3,1 mln  Weerstand i.r.t. risicoprofiel is in evenwicht  Verhouding tussen algemeen en gebiedsontwikkeling verbeteren

Programmaverantwoording: 3 W-vragen (blz )  Eerste 2 W-vragen  In samenhang verantwoord  Schematische opbouw (kort en bondig)  3e W-vraag  Specificatie mutaties in reserves  Afwijkingen in baten, lasten, stortingen en onttrekkingen afzonderlijk toegelicht  Budgetoverhevelingen en afrekening reserves  Investeringen

Programmaverantwoording: budgetafwijkingen  Verklaring verschil begroot na wijziging en realisatie (> € )  Structureel / Incidenteel  Rechtmatig / onrechtmatig (o.b.v. classificatie controleprotocol / toetsingskader)  Toelichting rechtmatigheid: zie ook Jaarrekening (boek 2)

Opbouw van de jaarrekening  Programmarekening: cijfers en toelichting per hoofdstuk in tabellen incidentele baten en lasten rechtmatigheid  Balans met toelichting  Bijlagen: Afrekeningen resultaat investeringen SISA (Single Information Single Audit)

Incidentele baten en lasten (blz. 22)  Rekeningresultaat € 13,0 mln  Saldo van incidentele lasten en baten is € 9,0 mln Conclusie: structureel begrotingsevenwicht

Bevindingen accountant Jaarrekening 2013 Goedkeurende verklaring getrouwheid en rechtmatigheid Aanbevelingen:  Verdere professionalisering auditfunctie  Waardering grondexploitatie nauwgezet volgen  Risico’s Spoorzone en business case OBS monitoren  (nieuwe) risico’s monitoren en beheersmaatregelen treffen  Vorm geven aan nieuwe taken, zoals decentralisaties

Commissie- en raadsbehandeling  21 mei, juni: Commissie R&A  2 juni: Tafeltjesavond  24 juni: Verzenden advies commissie R&A  3 juli: commissie Algemeen over jaarstukken  10 juli: Vaststelling jaarstukken in raad