Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Concept Cartoons Voor ondersteunend materiaal zie:
De natuurwetenschappelijke methode
Hogere denkvaardigheden
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Experimenten efficiënt inschakelen in de les
Kan je de onderdelen van een verslag uitleggen
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Wat bestuderen de natuurwetenschappen?
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Jaar 1 les 5 Het creatieve proces
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Visie & Strategie.
Evaluatie Leerlijnen.
Met de Kennisbasis in zee!
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
PSO. Praktisch school onderzoek.
Workshop Werken aan succesvolle doorstroom naar het vervolgonderwijs Conferentie VO2020 Werkt 24 september 2015 Margot Oomens en Mike Jolink.
Anne van Emmerik Suzy Maljaars
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Praktijkervaring en reflectie
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Kijken naar Kinderen Week 4
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Krachtige leeromgevingen Oefensessie 2: Evalueren
Improving Practical Work in Science Woudschoten Natuurkunde 10 december 2010 Bert van den Berg / Henk Pol Voor info:
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
Bijeenkomst 3. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Huiswerk  Hoe is het huiswerk gegaan?
Evaluatie Cursus.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Natuurwetenschappelijk onderzoek Hoe doe je dat? Hoe leer je dat?
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Ecent – Effectief Praktisch werk in techniek
Oefening met atlas en kaarten
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Virtuele labs bij natuurkunde en scheikunde onderwijs
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Nadenken over praktisch werk bij nlt
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
PowerPoint Taal Bijeenkomst 5: Onderwijsaanbod uitvoeren/evalueren
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 5.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
Transcript van de presentatie:

Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals

IJsbreker

Nadenken over praktisch werk Inhoud 1.IJsbreker 2.Introductie op praktisch werk. 3.Waarom doen we praktisch werk? 4.Een audit van twee praktische activiteiten. 5.De cursus Effectief Praktisch Werk.

Waarom doen we praktisch werk? Het doel van praktisch werk is om leerlingen te ondersteunen bij het leggen van verbanden tussen twee kennisdomeinen: domein van objecten en waarneembare verschijnselen domein van begrippen en ideeën praktisch werk 'hands-on, minds-on' “We moeten de 'minds on' aspecten van praktisch werk meer aandacht geven, als we praktisch werk effectiever willen maken” Millar and Abrahams, 2009

A. Doelen van de docent wat de leerlingen ervan moeten leren B. Gegeven opdracht wat de bedoeling is dat leerlingen doen D. Leer- resultaten wat de leerlingen er werkelijk van leren effectiviteit 1 Reflecteren op praktisch werk C. Uitvoering van de opdracht wat de leerlingen werkelijk doen 2 Effectiviteit op niveau 1 Deden leerlingen wat de bedoeling was te doen en zagen ze wat de bedoeling was te zien? Effectiviteit op niveau 2 Leerden de leerlingen wat ze moesten leren en kunnen ze zich dat later herinneren?

Waarom laten we praktisch werk doen? Activiteit 1 1.Kies twee of drie opdrachten uit en denk erover na wat de leerlingen ervan zouden moeten leren. 2.Schrijf op een ‘post-it’ één leerdoel per bonnetje. Bij meer leerdoelen dus meer post-its gebruiken. 3.Kleef de ‘post-its’ aan de opdracht. 4.Ga nu samenwerken in groepjes van twee of drie. Verzamel jullie bonnetjes. Orden ze in groepen.

Waarom laten we praktisch werk doen? Feedback Hoe hebben jullie de post-its ingedeeld, in welke groepen? Lijken de indelingen van de verschillende groepjes op elkaar? De vakliteratuur verdeelt de redenen om praktisch werk te doen doorgaans in drie groepen: A.Kennis en begrip B.Praktische vaardigheden C.Leren onderzoeken en ontwerpen (procesvaardigheden) In welk opzicht komt jullie indeling hiermee overeen? knowledge and understanding of science practical skills scientific enquiry and process

Waarom laten we praktisch werk doen? Hadden jullie post-its die niet in deze drie categoriën pasten? Mist er een categorie? kennis en begrip van natuurwetenschap practische vaardigheden wetenschappelijke methode van onderzoek verwondering, motivatie

Waarom laten we praktisch werk doen? Uitwerking van de leerdoelen kennis en begrip van natuurwetenschap practische vaardigheden wetenschappelijke methode van onderzoek Kennis maken met apparatuur en/of gangbare werkwijzen. Verder oefenen met apparatuur en/of gangbare werkwijzen. Weergeven wat is waargenomen. Waarnemingen met elkaar in verband brengen. Een concept, verklaring, model of theorie beter begrijpen. Een onderzoeksvraag formuleren. Een plan van aanpak opstellen. Risico’s evalueren (veiligheid) Relevante gegevens verzamelen. Gegevens effectief presenteren. Gegevens verwerken en interpreteren. Conclusies trekken over de onderzoeksvraag op grond van de gegevens. De getrokken conclusies evalueren.

Een audit van praktische activiteiten - en de leerdoelen ervan in kaart brengen Activiteit 2 Vul het werkblad in voor twee praktische activiteiten. Schema voor audit en toelichtingSchema voor audit en toelichting

Een audit van praktische activiteiten - en de leerdoelen ervan in kaart brengen 4.Zou de verdeling van de leerdoelen er anders moeten zien voor leerlingen in de onderbouw of de bovenbouw? 5.Mik je altijd op dezelfde leerdoelen als je bijvoorbeeld een bepaalde proef doet? 1.Hoeveel leerdoelen heb je per activiteit aangevinkt? 2.Is er in je audit een spreiding van leerdoelen? 3.Zou die er moeten zijn? Feedback

Praktisch werk effectiever maken Overzicht van de cursus Getting Practical Deel 1Kennismaken en Reflecteren Nadenken over praktisch werk Deel 2Introductie van de VUE Een eigen proef laten analyseren Deel 3Ontwerpen met doelstellingen Een proef afstemmen op doelstellingen Deel 4Evaluatie en testen Delen en leren van ervaringen

Wat heb je vanmorgen opgestoken? En hoe nu verder? Schrijf twee punten op over praktisch werk die je over deze workshop aan de docenten op je school wilt vertellen. Noteer één actiepunt dat je op korte termijn gaat uitvoeren. Deel je ideeën met de groep.