Jacqueline van Swet Associate lector bij Fontys OSO Aandachtsgebieden: Onderzoek en Internationalisering Hoe staat het in het HBO met internationalisering?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wereldburgerschap Zaakvakonderwijs in (inter) actie?!
Advertisements

De ‘capability approach’: kader voor ons dagelijks werk
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
For quality of life Prof. Martin Kropff, rector magnificus, WUR 3 april 2013 Nederlands Congres Volksgezondheid.
Naar een nieuwe Toetscultuur EHON-conferentie Gert-Jan Los.
COMPETENTIES VOOR 2020 Hoe de Learning Outcomes en Competenties bepalen om aan de nieuwe uitdagingen het hoofd te bieden?
Indicatoren voor de Internationalisering
Albert de Boer IJsselgroep
UNESCO Marieke Brugman 23 november UNESCO ? United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.
Kamerleden en mensenrechten
Business Onderwijs: vakgericht of competentiegericht
IMAGINE John Lennon Muziek en tekst zijn gesynchroniseerd.
“ Empowering people through ICTs for development ” NCDO/Wilde Ganzen dag Deem Vermeulen/ Stijn van der Krogt International Institute for Communication.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1998 Ironspiration Music 1/4 LET THERE BE JOY (Bruce Napier) Let there be joy Let there be.
Aleksandras Stulginskis University - March 22, 2012 Nabeschouwing Teaching: Home and Away Prof. Dr. Luc François.
How to “glocalize” your University of Applied Sciences using Transnational Living Labs as an instrument Arjan Koeslag Account Manager HBO-NESO 2 oktober.
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Jos van Hijfte 8 November 2007
Voorbereiding aanvraag pilot ronde 4b Projectleider: hbo instelling en twee mbo instellingen Proces: project management - Fase 1: werkgroep strategie &
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Instrumenten Intenties Interactie Resultaat! LeanLeiderschap Ik doe te veel zelf Ze nemen me te weinig uit handen Ik kan ook niks aan ze overlaten Ik moet.
Een perspectief voor Vlaanderen Aggiornamento Een perspectief voor Vlaanderen auteur functie datum Beter Engels of beter Nederlands in het hoger onderwijs.
EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community Programme for Employment and Social Solidarity (PROGRESS ). The information contained.
Hoger onderwijs ranking in Europees perspectief: Het CHE-systeem 2 december 2005 Amersfoort.
The patients are waiting Artsen in de farmaceutische industrie
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Montoring internationalisation DOiT – Turkmenistan March 2012 A.J. Nijssen.
An Alchemical Threesome L UME N N OVU M. Alchemie Lumen Novum, letterlijk vertaald Nieuw Licht heeft betrekking op Alchemie en de Steen Der Wijzen. Vanuit.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Criteria for Invasive management Acute Coronary Syndromes (ACS) in patients presenting without persistent ST-segment elevation Eduard van den.
Connected Company & The Digital WorkSpace Roland Hameeteman 29 april 2015.
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Ephorus plagiaatdetectie in Minerva Patrick Cool Directie ICT Afdeling Onderwijstechnologie.
1 Masterclass ‘MOOCs’ Frans van Dam 6 november 2015.
Framing for Success Theory of Change within Plan : what should Agents of Change do differently to achieve it? Sandra Galbusera, Plan België 15 oktober,
DE DIDACTISCH BEKWAME DOCENT: PROFESSIONELE ONTWIKKELING EN INTERNATIONALISERING HIB studiemiddag - 4 juni 2015.
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
‘The world is your oyster’ Shakespeare Welcome ! tto at the Jan van Brabant JAN VAN BRABANT COLLEGE TWEETALIG HAVO en VWO.
Bronnenlijst Hattie, J., & Timperly, H. (2007). The Power of Feedback. Review of Educational Research, 77 (1), Jaspers, M., & Zijl,
LECTORAAT INTERNATIONALE SAMENWERKING DE HAAGSE HOGESCHOOL Wensen en behoeften van alumni en werkgevers t.a.v. internationale competenties Discussie van.
‘ Weg met de student ‘ Weg met de student Rene F.W. Diekstra.
Buddy programma Incl. Speedfriendshipping & betrekken van studentenverenigingen.
KIPS - offshore in ons onderwijs1 OFFSHORE in ons onderwijs: internationale virtuele samenwerking tussen docenten Eddie Kips – Opleiding IDM Lectoraat.
EDO-platform Hoe maken de verschillende ‘educaties’ werk van de global goals? Wat kunnen we verwachten van een ‘Internationaal Thematisch Netwerk’ EDO?
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
OPEN brainstorm.
John Rawls: Rechtvaardigheid buiten Nederland
Prof. dr. Fons Coomans UNESCO Chair ‘Human Rights and Peace’
Eigenaarschap voor kwaliteit
De Betekeniseconomie.
SDG'S – THE WORLD WE WANT Making Global Goals Local Business
Vergelijkend onderzoek naar de rechtspositie van ouders en leerlingen
the digital workspace Connected Company & The Digital WorkSpace
Innovatie met IBM Cloud Orchestrator.
Inge Wijkamp & Patricia Robbe 17 maart 2017
Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling
PROFESSIONELE ONTWIKKELING VIA DE AQI: achtergrond en eerste ervaringen Seminar - 12 november 2015.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De eerste les Goedgekeurd door CKO
Dit ziekenhuis neemt deel aan de wereldwijde
Vijfkrachtenmodel van Porter
LNO²- congres Naar een gedragen verankering van
De eerste les Goedgekeurd door CKO
Working in Europe to Connect Talent Development in Higher Education
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Jacqueline van Swet Associate lector bij Fontys OSO Aandachtsgebieden: Onderzoek en Internationalisering Hoe staat het in het HBO met internationalisering?

Wat is internationalisering in HE? Jane Knight (2008): Internationalisation is ‘the process of integrating an international, intercultural or global dimension into the purpose, functions or delivery of post-secondary education’ (p. 21)

Fontysbrede doelstellingen Internationalisering Hoofdmotief: bevorderen kwaliteit onderwijs 1.Verrijken curriculum 2.Internationale / interculturele competenties studenten 3.Inspireren / internationaliseren docenten 4.Tevredenheid studenten en medewerkers verbeteren 5.Reputatie verbeteren

Universal Declaration of Human Rights (1948) Education shall be directed to the full development of the human personality and to the strengthening of respect for human rights and fundamental freedoms. It shall promote understanding, tolerance and friendship among all nations, racial or religious groups.

Nussbaum: ‘Nationalisme is een hardnekkig sentiment’ (NRC Handelsblad Democracy demands: ‘The ability to think critically; to transcend local loyalties and to approach world problems as a “citizen of the world” and the ability to imagine systematically the predicament of another person’ (Nussbaum, 2010, p. 7)

Internationalisering als ontwerpeis Beoordeling Onderzoek OE

Beoordelingscriteria <6: Geen internationale bronnen gebruikt. 6: Gebruik van internationale bronnen is in beperkte mate aanwezig. 7: Internationalisering is aanwezig, via enkel bronnen herleidbaar. 8: Internationalisering is aanwezig. Internationale bronnen worden met nationale bronnen vergeleken. 9: Internationalisering is aanwezig. Internationale bronnen worden kritisch beschouwd en vergeleken met nationale bronnen.

Nog heel wat werk aan de winkel van ons intercultureel vakmanschap Dank voor uw aandacht. Graag uw feedback!!!