Jacqueline van Swet Associate lector bij Fontys OSO Aandachtsgebieden: Onderzoek en Internationalisering Hoe staat het in het HBO met internationalisering?
Wat is internationalisering in HE? Jane Knight (2008): Internationalisation is ‘the process of integrating an international, intercultural or global dimension into the purpose, functions or delivery of post-secondary education’ (p. 21)
Fontysbrede doelstellingen Internationalisering Hoofdmotief: bevorderen kwaliteit onderwijs 1.Verrijken curriculum 2.Internationale / interculturele competenties studenten 3.Inspireren / internationaliseren docenten 4.Tevredenheid studenten en medewerkers verbeteren 5.Reputatie verbeteren
Universal Declaration of Human Rights (1948) Education shall be directed to the full development of the human personality and to the strengthening of respect for human rights and fundamental freedoms. It shall promote understanding, tolerance and friendship among all nations, racial or religious groups.
Nussbaum: ‘Nationalisme is een hardnekkig sentiment’ (NRC Handelsblad Democracy demands: ‘The ability to think critically; to transcend local loyalties and to approach world problems as a “citizen of the world” and the ability to imagine systematically the predicament of another person’ (Nussbaum, 2010, p. 7)
Internationalisering als ontwerpeis Beoordeling Onderzoek OE
Beoordelingscriteria <6: Geen internationale bronnen gebruikt. 6: Gebruik van internationale bronnen is in beperkte mate aanwezig. 7: Internationalisering is aanwezig, via enkel bronnen herleidbaar. 8: Internationalisering is aanwezig. Internationale bronnen worden met nationale bronnen vergeleken. 9: Internationalisering is aanwezig. Internationale bronnen worden kritisch beschouwd en vergeleken met nationale bronnen.
Nog heel wat werk aan de winkel van ons intercultureel vakmanschap Dank voor uw aandacht. Graag uw feedback!!!