Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Releasebeleid Portal Tjalda Postma. Inventarisatie Gebruikers- overleg SCI Per mail / telefoon Beoordeling Realisatie In productie Wet inburgering Releaseproces.
Advertisements

de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn
Henk Stultiens voorzitter OBSV Governance groep.  IT-Governance oftwel IT-besturing richt zich op de besluitvorming rond Informatie Technologie i.c.
© Copyright 1998 by KPMG Management Consulting N.V. 2.2 De fasen in het leven van de IV- infrastructuur.
Facility management en inkoop
IIM Information Infrastructure Management
Onsight Managed Security Services
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Danny Greefhorst De relatie tussen Business- en Informatie Planning en enterprise-architectuur Danny Greefhorst
Organisatie van de HRM-functie
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
Naar een optimaal HR - beleid
1 IT Service Management Theorie (2). 2 “Op zoek naar balans tussen dienst en klant” Bron: artikel uit IT Service Magazine van Robert den Broeder en Aad.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
Bouw en verbouw van een accommodatie Het bouwprocess.
Certificering van assetmanagement
2013ASL BiSL Foundation Professionaliseren met BiSL ®
ASL 2 Een dynamisch framework
Bepalen huidige bedrijfsprocessen Contract- management Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning.
Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel.
Gebruikers- ondersteuning Require- ments man. Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch.
Waardeketen van Porter
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Gebruikers- ondersteuning Management- informatie Data- beheer.
Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch support Management.
Contract- management Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer.
Gebruikers- ondersteuning Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Behoefte- management.
Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch.
Bepalen verandermogelijkheden Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap”
Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie.
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
Gebruikers- ondersteuning Monitoring Data- beheer Management- informatie Change support Tactisch support Strategisch support Management support Behoefte-
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Van BiSL naar BiSL Next Lucille van der Hagen
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Requirementsmanagement
Waardeketen van Porter
Richtinggevend Sturend Uitvoerend Organization cycle management
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Welkom.
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Professioneel opdrachtgeverschap Inkoopproce s
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Hoofdstuk 9 Taakcluster Management support
Hoofdstuk 7 Taakcluster Tactisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Administratieve status : Offerte-stadium
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Hoofdstuk 8 Taakcluster Strategisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Hoofdstuk 7 Taakcluster Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Transcript van de presentatie:

Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Change support Strategisch support Management support Financieel management Capaciteits- management Kwaliteits- management Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige bedrijfsprocessen Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen strategie business – inzet computertechnologie Bepalen huidige computertechnologie Bepalen verandermogelijkheden Bepalen toekomstige computertechnologie Strategie Security Contract- management Tactisch support

Business BIM Interne IT Externe IT SLA’s Contracten Business BIM Interne IT Externe IT SLA’sContracten BiSL - contractmanagement

Externe leveranciers Contracten MCTL– Contractmanagement FS / IS / AS Productie HRM Fac. dienst Business ….

Contractmanagement - jaarcyclus Evalueren Huidig jaarVorig jaarKomend jaar Vaststellen afspraken Contracten maken/wijzigen Doen uitvoeren contracten, bewaken en bijstellen sept/okt Werkelijke performance

Opbouw leverancierscriteria Bijv. Wet Bibob, Social return, certificeringen Bijv. continuïteitseisen Bijv. beveiliging van financiële omgeving (ook intern) Bijv. specifieke eisen in geval van apparatuur op remote locaties Organisatiebrede criteria Domeinspecifieke criteria Criteria functioneel, applicatie en infra support Gevalspecifieke criteria -> Daarbinnen verdeling in knock-out criteria (moet aan zijn voldaan) en andere criteria, die m.b.v. weegfactoren kunnen worden beoordeeld, waarbij minimum aantal punten moet worden behaald)

Nieuw contract afsluiten Ondertekening Contract opstellen Toetsen Behoefte / PvE Vastleggen / overdracht beheer Akkoord? nee ja Contractadministratie Beheerorganisatie

Contract aanpassen Ondertekening Onderhandeling Toetsen Behoefte aan wijziging gebruikers of leverancier Vastleggen / overdracht beheer Toetsen Verlenging / evaluatie Voldoet nee ja Contractadministratie Beheerorganisatie Voldoet nee ja Einde contract? nee ja Evt. tijdelijke verlenging Opstarten selectie / aanbesteding

Contract beëindiging Uitfasering Communicatie met lev. en klant Beoordelen Einde behoefte / EOL / functionele vervanging / faillissement / geschil Vastleggen / overdracht beheer Beëind. conform contract? nee ja Contractadministratie Beheerorganisatie Juridisch traject Toetsen Einde looptijd contract Verlengen? nee ja

Strategie Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen verandermogelijkheden Bepalen huidige computertechnologie Bepalen huidige “Gap” Bepalen strategie business – inzet computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen veranderbehoefte Bepalen huidige bedrijfsprocessen Strategisch support Bepalen huidige “Gap” Algemeen schema Tactisch support Behoefte- management Contract- management Operationeel support Gebruikers- ondersteuning Management- informatie Data- beheer Security Monitoring Educatie Management support Change support Financieel management Capaciteits- management Kwaliteits- management Realisatie Ontwerp Require- ments man. Transitie Testen