Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Corporate Portfolio Management
Advertisements

de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn
10 maart 2009 Beheer. Rijkswaterstaat Beheer na Hans210 maart 2009 Voorstel TOPdesk (call en registratiesysteem) 2de lijns Functioneel Beheer 2de lijns.
23/05/2006 Eindresultaat Business Consulting Services Voorstudie van de implementatie en organisatie van een kennisbeheersysteem voor de FOD Financiën.
Niveau 4 Kerntaak 1: personeelsmanagement Blz. 15
Facility management en inkoop
Les 1 M&O.
NVP Strategische personeelsplanning en talent management
IIM Information Infrastructure Management
Doelen Soorten vormgeving.
Van beheer naar regie “Als IT bijdragen aan de continuïteit van het bedrijf en meer toegevoegde waarde leveren.” Peter Henssen Harry Boers Bart Feenstra.
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
Organisatie van de HRM-functie
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
Business Intelligence
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
2013ASL BiSL Foundation Professionaliseren met BiSL ®
Bepalen huidige bedrijfsprocessen Contract- management Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning.
Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie.
Gebruikers- ondersteuning Require- ments man. Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch.
Waardeketen van Porter
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Gebruikers- ondersteuning Management- informatie Data- beheer.
Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch support Management.
Contract- management Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer.
Gebruikers- ondersteuning Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Behoefte- management.
Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch.
Bepalen verandermogelijkheden Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap”
Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie.
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
SOA en Business Process Management Hoofdstuk 5 uit Web Services van Manes, blz. 122 t/m blz. 129.
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
Gebruikers- ondersteuning Monitoring Data- beheer Management- informatie Change support Tactisch support Strategisch support Management support Behoefte-
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Van BiSL naar BiSL Next Lucille van der Hagen
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Requirementsmanagement
Projectplan en fasering BGT regio Nijmegen
Waardeketen van Porter
Richtinggevend Sturend Uitvoerend Organization cycle management
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Hoofdstuk 9 Taakcluster Management support
Hoofdstuk 7 Taakcluster Tactisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Hoofdstuk 8 Taakcluster Strategisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Hoofdstuk 7 Taakcluster Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Transcript van de presentatie:

Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Change support Strategisch support Management support Contract- management Financieel management Capaciteits- management Kwaliteits- management Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige bedrijfsprocessen Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen strategie business – inzet computertechnologie Bepalen huidige computertechnologie Bepalen verandermogelijkheden Bepalen toekomstige computertechnologie Strategie Security Behoefte- management Tactisch support

Behoeftemanagement - jaarcyclus Evalueren Huidig jaarVorig jaarKomend jaar Afwegen en beslissen Opstellen behoefteplan (laten) uitvoeren behoefteplan, bewaken en bijstellen sept/okt Inventari- seren

Inventarisatie voor behoefteplan komend jaar Behoefteplan Wensen voor aanpassing Bedrijfsproces 1 Huidige operatie Uit te voeren wensen Doorgaande operatie Bedrijfsproces 2 Wensen voor aanpassing Huidige operatie Doorgaande operatie Uit te voeren wensen Bedrijfsproces 3 Organisatiebrede strategische aanpassingen

Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Change support Tactisch support Strategisch support Management support Contract- management Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige bedrijfsprocessen Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen strategie business – inzet computertechnologie Bepalen huidige computertechnologie Bepalen verandermogelijkheden Bepalen toekomstige computertechnologie Strategie Security Behoefte- management Financieel management Capaciteits- management Kwaliteits- management

Voorstel maken met consequenties lopende werkzaamheden Scoren Nieuw voorstel (project / behoefte) Nieuwe lijst vaststellen Hoger dan laagste op lijst? nee ja Opnemen in volgend jaarplan Behoeftemanagement - Aanpassen jaarplan Akkoord? ja Uitvoeren, evt. temporiseren weggevallen onderdelen nee Opnemen in volgend jaarplan

Voortschrijdend behoefteplan Behoefteplan 1. …. 2. …. 3. …. …. Afgerond kwartaal afvoeren Nieuw kwartaal toevoegen

Uitvoering van behoefteplan kan leiden tot andere verhoudingen in budgetten en capaciteitsplanningen Aanpassingen (40%) Operationele werkzaamheden (60%) Aanpassingen (35%) Operationele werkzaamheden (65%) jaar X jaar X + 1 uitvoering jaarplan

Relatie behoefteplan - PDC Huidige jaar Behoefteplan 1. …. 2. …. 3. …. …. Product-Diensten catalogus Producten: 1. …. 2. …. …. Diensten: 1. …. 2. …. …. Product-Diensten catalogus Producten: 1. …. 2. …. …. Diensten: 1. …. 2. …. …. Komend jaar

Bepalen huidige “Gap” Algemeen schema Tactisch support Behoefte- management Contract- management Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige bedrijfsprocessen Bepalen veranderbehoefte Bepalen strategie business – inzet computertechnologie Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie Bepalen verandermogelijkheden Bepalen toekomstige computertechnologie Strategisch support Strategie Operationeel support Gebruikers- ondersteuning Management- informatie Data- beheer Security Monitoring Educatie Management support Change support Financieel management Capaciteits- management Kwaliteits- management Realisatie Ontwerp Require- ments man. Transitie Testen