Receptie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1.2 Renaissance verbreidt zich over Europa
Advertisements

De renaissance: vernieuwing in de kunst
DE KLASSIEKE BOUWSTIJLEN
Gouden Eeuw Kunst en wetenschap Door de Renaissance, een kunststroming uit de 16e eeuw, was er opnieuw interesse voor de kunst en kennis uit de Oudheid.
Romantiek en realisme 12 vwo.
Kennis maken Regels Wat gaan we doen? Meelezen elke keer
Bouwkunst.
De renaissance 1.2.
Geschiedenis 4ASO.
GRIEKEN: klassieke bouwkunst
De 19de eeuw d Neo-classicisme
Moderne Kunst.
Palazzo Venezia Door: Wendy, Melissa, Hilke en Jens.
Paragraaf 5.1 Vorige les: Europese expansie in Amerika en Indië
Fascisme en Nationaal-Socialisme
Kenmerk 20 Een hernieuwde oriëntatie op het erfgoed van de klassieke Oudheid Les 1: Renaissance, Barok en Classicisme.
Hoe komen Grieken en Romeinen met elkaar in aanraking?
9.5 De Tweede Wereldoorlog
Culturele receptie – wat, hoe, waarom?
De Barok Italië / Spanje / Frankrijk / Zuid-Duitsland / de Nederlanden Algemene kenmerken d barok is een feestelijke, uitbundige stijl.
Het Romeinse Rijk Hoofdstuk 2.3.
Architectuur in Italië 16e/17e eeuw
Steunvragen Havo Top geschiedenis periode 1
Griekse zuilen Drie typen zuilen zijn kenmerkend voor Griekse tempels. In het (neo)classicisme wordt er vaak gebruik van gemaakt. Leer de verschillende.
Architectuur geschiedenis 19e en 20e eeuw
Het gymnasium. De moeite waard?. Drie vragen: Drie vragen: Is uw kind geschikt voor het gymnasium?
DE KLASSIEKE OUDHEID DE KLASSIEKE VORMENTAAL VAN DE GRIEKS – ROMEINSE CULTUUR (KENMERKEN, VERSCHILLEN EN VOORBEELDEN)
Beeldhouw-en bouwkunst van Grieken en Romeinen
Situering in tijd en ruimte
OEFENVRAGEN 1 renaissance Havo4 - Vwo4
Tijdvak 5 Ontdekkers en hervormers
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
VROEG MODERNE TIJD HET VERANDERENDE MENS- EN WERELDBEELD VAN DE RENAISSANCE EN HET BEGIN VAN EEN NIEUWE WETENSCHAPPELJKE BELANGSTELLING.
Hoofdstuk III: Griekenland Les 7: Par 5, Griekse Kunst
Beeldhouwkunst en de Grieken
Griekse bouw-en beeldhouwkunst
Hoofdstuk V: Rome Les 5 - par 3B - Godsdienst en wetenschap
CKV project architectuur
Linsey Nielen & Megan Stam
Leven als een Romein Paragraaf 5.
Tijd van ontdekkers en hervormers – de vroegmoderne tijd
Renaissance en Opstand
Hoe komen Grieken en Romeinen met elkaar in aanraking?
Architectuur.
Cultureel en kunstzinnige vorming
Ontdekkers en hervormers
Interieurarchitectuur en toegepaste kunst
Grieken en Romeinen H2.4 HET EINDE VAN HET ROMEINSE RIJK.
Hollands Classicisme. ca Volgt Strakke vormen, motieven en modellen na van de Griekse en Romeinse oudheid. Griekse en Toscaanse elementen van de.
Nabije Oosten – Kunstnijverheid. NO Kunstnijverheid - Examenreglement Tijdvak 1850 – 1900 Stofbeperking Europese kunstnijverheid en Oosterse sierkunst,
Architectuur in de burgerlijke cultuur. Aan bod komen: Paleis op de Dam/ stadhuis van Amsterdam Opbouw van een stad/ landschaparchitectuur/ stedebouwkunde.
Hoofdstuk 5 ‘veranderend wereldbeeld’
Presentatie Licht – Kleur – Vorm
KUNST ALGEMEEN BEELDENDE VORMING
automatisch – geluid aanzetten
Romantiek
Griekse beeldhouwkunst oefenmateriaal
Receptie.
Het 24 spel.
Cultureel en kunstzinnige vorming
Renaissance De Renaissance betekent wedergeboorte.
Bestemming 1 cultureel De renaissance.
Renaissance en Opstand
Ontdekkingen in de tijd van pruiken en revoluties
Stijlen in de bouwkunst
Toegepaste vormgeving
Burgerlijke cultuur van de 17e eeuw in de Nederlanden
GRIEKEN: klassieke bouwkunst
De Romeinse bouwkunst.
De Griekse bouwkunst.
Transcript van de presentatie:

Receptie

Receptie in architectuur en beeldhouwkunst Verschillende manieren van receptie: Decoratie en status (§3.2) Esthetisch voorbeeld (§3.3) Morele boodschap (§3.4) Macht en legitimatie van macht (§3.5) Flirten met de Oudheid (§3.6)

Periodes: Renaissance & maniërisme (1400-1600) Neoclassicisme (1750-1840) Postmodernisme (na 1980)

§ 3.2: Decoratie en status Gebruik van klassieke vormen in bouwkunst: Ter decoratie (niet functioneel) Geeft status (exclusief)

Hollands classicisme (17e eeuw): Mauritshuis: pilasters fronton (=tympanon) guirlandes Geen imitatie, maar fantasievol gebruik van elementen uit de oudheid

Empirestijl (1804-1830): Tijdens keizerschap van Napoleon Klassieke motieven op het meubilair

§ 3.3: Esthetisch voorbeeld Neoclassicisme (1750-1840): Hele gebouwen in Griekse stijl Meer imitatie dan creatieve receptie bv musea in München

Beeldhouwkunst: Canova, geïnspireerd door de Apollo van Belvedere

§ 3.4: Morele boodschap Bouwkunst drukt boodschap uit: Spiegelen aan deugden van de Romeinen Voorbeelden: Jefferson Memorial, Quellinus in paleis op de Dam

§ 3.5: Macht & legitimatie van macht Indrukwekkende gebouwen stralen macht uit (bv Arc de Triomphe)

Mussolini (Italië, jaren 20-30): bouwkunst om het Romeinse rijk te doen herrijzen Hitler: klassieke bouwkunst om het verband tussen de Oudheid en Duitsland te benadrukken

§ 3.6: Flirten met de Oudheid Verschillend gebruik van de Oudheid: Precies nabouwen (bv. Getty Museum) Klassieke elementen speels verwerkt (uitvergroot, uit verband gehaald, enz)

Speelsheid ook in de beeldhouwkunst (bv Dali, Paolini)