Democratisering en grondwettelijk bestuur in Afrika (1990 – 2014) Hoopvolle perspectieven voor Sub-Sahara Afrika? K.U.Leuven Emeritiforum 25 september.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De dekolonisatie van Afrika
Advertisements

Cursus opbouw Tijdlijn Year 4 Oefenen van critical path Year 5 GP examens in juni Start IR Year 6 Afronden IR in november.
Hfdst 4: Politieke regimes en politieke systemen Definities: Politiek regime (p 22-23): de manier waarop de politieke macht(en) worden georganiseerd Hoe.
Geschiedenis en Grondslagen van de Natuurwetenschappen, UU
Omgevingsanalyse Beleid Uitgangspunten Doelstellingen
Kamerleden en mensenrechten
Hfdst 4: Politieke regimes et politieke systemen
Hfdst 5: Politieke participatie
Hfdst 4: Politieke regimes en politieke systemen
Hfdst 5: Politieke participatie
 Geen vertegenwoordigers voor kolonies in Britse parlement  Nieuwe belastingen van de Britse regering op suiker, thee,… ‘No taxation without representation’
1.1 De staatsinrichting van de VS
Het Politiek Systeem Civitas Hoofdstuk 8
Hoofdstuk 5 |de Verenigde Staten worden een wereldmacht Par 2: Het ontstaan van de Verenigde Staten.
Afrika: Topo nakijken en leren.
De 19e eeuw Nederland.
Vier Vrijheid 13.1.
Regels zijn regels.
Arabische lente historische wortels
Beeld vd jeugd: Jeugd heeft geen normen en waarden
Censuur 2.0 Beperking van publicatie en vrijheid van meningsuiting online Hedda ten Holder, januari 2013.
Trainers bijeenkomst Simokos Trainers bijeenkomst 2014 – 2015 Simokos.
Heeft de democratie zijn beste tijd gehad? Kristof Jacobs.
Paragraph  People wanted to avoid war in the future.  League of Nations (1919) had failed.  In 1945: 2 nd try: United Nations.
Safety Minute - february 2015
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Project Noord Zuid werkcolleges
► 18de eeuw: trias politica Basis van de moderne democratie: scheiding der machten ST R ATEN_GENERAAL © 2010 Regering Parlement Justitie.
Land van duizend meningen 4.3 : Het Poldermodel van Kok Kok Van Mierlo Zalm V AN H UNEBED TOT HEDEN – les 14.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Afrika Van land naar kaart Van kaart naar land.
Hoofdstuk 4: Pruiken en Revoluties
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Spelen Instructions: 1) Verdeel klas in teams. 2) Stel een vraag aan een team. 3) Bij een goed antwoord mag er aan het rad gedraaid worden. 4) Typ het.
H8.3 Burgers aan de macht: De Amerikaanse revolutie
Internationale samenwerking Handelsregisters Seminar European e-Justice en e-Codex Ministerie van Veiligheid en Justitie Den Haag, 12 maart 2012 Ricco.
A SSOCIATIEAKKOORD TUSSEN DE EU EN O EKRAÏNE Waar gaat het over?
Hoopvolle perspectieven voor Subsaharaans Afrika?
Fiscaal juridische aandachtspunten scheiden wonen en zorg Activiteiten en structuren Marc van Dijl Hans Linders
Hate speech (haatzaaien) binnen de Europese Unie Jongeren verzetten zich tegen hate speech Onderzoekslunch CLO 19/11/2013 Lectoraat European Integration.
Tijd van Pruiken en Revoluties
Hoopvolle perspectieven voor Subsaharaans Afrika?
De kwaliteit van de Juridische Infrastructuur en concurrentiekracht: Het belang van internationale vergelijkingen Korte presentatie voor de Centrale Eenheid.
Prof. dr. Fons Coomans UNESCO Chair ‘Human Rights and Peace’
40 jaar Bestuurskunde Twente
Blok 2 Vrijheid in Nederland
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Doorgroei van Ondernemingen en Beslissingscentra
Standaarden en spelregels voor de Slimme Stad
Vergelijkend onderzoek naar de rechtspositie van ouders en leerlingen
Juridische Argumenten Concurrentievervalsing:
Samenwerken & lobby Harde lessen & hoe nu verder.
“The German Weimar Republic was doomed from the start.”
Salt & Light Zout & Licht
Informatiesessie “Financiële richtlijnen en rapportering van TEAM-, TEAM Uganda- en Zuidinitiatieven-projecten” ALGEMEEN KADER Brussel, 22 Oktober 2013.
Christ Klep Docentendag februari State Building.
Media en de verkiezingscampagne: een vooruitblik
Directe en indirecte oorzaken van gewelddadig extremisme
Blok 2 Vrijheid in Nederland
1.1 DE NEDERLANDSE STAATSINRICHTING NU
The role of parliament in economic governance
CRIMINALITEIT.
Kees Jan Groenewoud Raad voor plantenrassen
HET SURINAAMS PERSPECTIEF
Ontmoetingen in verre streken
Female Cancer Foundation
PATENT RIGHTS IN THE CARIBBEAN
UGlobe Utrecht University, 9 March 2018
Transcript van de presentatie:

Democratisering en grondwettelijk bestuur in Afrika (1990 – 2014) Hoopvolle perspectieven voor Sub-Sahara Afrika? K.U.Leuven Emeritiforum 25 september 2014

La Baule 20 juni 1990 «Le vent de liberté qui a soufflé à l'Est devra inévitablement souffler un jour en direction du Sud (...) Il n'y a pas de développement sans démocratie et il n'y a pas de démocratie sans développement.»

“What we may be witnessing is not just the end of the Cold War, or the passing of a particular period of post-war history, but the end of history as such: that is, the end point of mankind's ideological evolution and the universalization of Western liberal democracy as the final form of human government.” (1992)

Liberal peace-building Politieke (en economische) liberalisering -> wereldvrede

Liberal peace-building -koppelen van hulp aan politieke conditionaliteiten -introductie van ‘moderne’ grondwetten (trias politica, bills of rights, etc.) -meerpartijenverkiezingen -persvrijheid -ratificeren van verdragen inzake mensenrechten

Freedom House Ranking van landen: free(1-3) partly free (3-5) not free (5-7) Political rights score van 1 tot 7 verkiezingen, politiek pluralisme, politieke participatie, (afwezigheid van) corruptie Civil liberties score van 1 tot 7 vrijheid van meningsuiting, godsdienst, vereniging, rechtsstatelijkheid

Sub-Sahara Afrika

Theorie S. Lindberg: “Democratization by elections”: -casus Ghana: not free in > free in 2014 general elections in 1992, 1996, 2000, 2004, 2008, geldt in 2/3 de van Afrikaanse landen

Afrikaanse Unie en de bevordering van grondwettelijk bestuur Organisatie van Afrikaanse Eenheid (OAE) opgericht in 1963 Afrikaanse Unie opgericht in “non-interference” -> “non-indifference” - democratie, mensenrechten, goed bestuur worden fundamentele principes van de AU - grondwettelijk bestuur is essentieel voor vrede, stabiliteit en veiligheid: actief beleid tegen ‘unconstitutional changes of government’ (UCG) Illustratie: Centraal-Afrikaanse Republiek (CAR) (maar zie ook Madagascar, Niger, Mauretanië, etc.) Constructivistisch perspectief: “een global norm wordt geïnterioriseerd op het Afrikaanse continent”

André KOLINGBAMichel DJOTODIA President CARPresident CAR (March 2013-Jan 2014) Leader of SELEKA rebel coalition

coup d’état on 1 September 1981 no condemnation by OAU (failed) coup d’état on 27 May 2001 condemnation by OAU coup d’état on 24 March 2013 condemnation by AU suspension of CAR sanctions imposed on perpetrators by the AU Peace and Security Council

Sub-Sahara Afrika 1990 –

Mogelijke verklaringen? 1. Transitie van autoritaire naar fragiele staten i.p.v. naar democratie (bvb Zaïre -> RDC) Gekenmerkt door problemen inzake - effectiviteit/capaciteit van bestuur: controle grondgebied geweldmonopolie taxatie publieke dienstverlening (justitie, etc) - legitimiteit van bestuur: geen vrije en eerlijke verkiezingen corruptie, geen accountability geen rechtsstaat

Failed States Index 2013

Fragile States Index Very High Alert Max 120 1South Sudan Somalia Central African Republic Congo (D. R.) Sudan Belgium32

Fragile States Index Decade Trends Critical Worsening Guinea Bissau Mali Senegal Libya

2. Transitie van autoritaire naar ‘hybride’, ‘semi-autoritaire’ staten i.p.v. naar democratie (bvb. Burundi)

Toegepast op het beleid van de AU inzake grondwettelijk bestuur. Definitie van een UCG = 1. Any putsch or coup d’Etat against a democratically elected government. 2. Any intervention by mercenaries to replace a democratically elected government. 3. Any replacement of a democratically elected government by armed dissidents or rebels. 4. Any refusal by an incumbent government to relinquish power to the winning party or candidate after free, fair and regular elections; or 5. Any amendment or revision of the constitution or legal instruments, which is an infringement on the principles of democratic change of government. (Article 23 African Charter on Democracy, Elections and Governance)  Sterkte pro-incumbent bias !!  Realistisch perspectief: AU beleid dient het belang van zetelende staatshoofden

3. Gewijzigde houding van donoren: -Vrees voor instabiliteit, ‘state collapse’ (Somalia) en terrorisme  keuze voor status quo i.p.v. voor democratisering (maar met behoud van de rhetoriek van liberal peace-building) -falen van hulpconditionaliteiten -‘nieuwe donoren’ -afkeer van donoren (Rwanda, Uganda, etc.)