Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Advertisements

Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Customer service en planvorming
specialisatie zorgt voor welvaartswinst
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Monopolistische concurrentie
Concurrentie, Complementariteit en Buitenlandse Investeringen Martijn J. Burger.
Figuur 16.1 Factoren die van invloed zijn op de prijszetting
Marktgedrag, strategie en instituties
10.1 Functies factor prijs (p. 164)
4. Hoezo internationalisering?
Business Marketing Management
4 P´s en 3 R-en MK01.
Buitenlandse directe investeringen Feiten; Verklaringen; Welvaartseffecten (bestemming & oorsprong)
Strategie Algemeen Porter.
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
H12 Internationale marketing
Hoofdstuk 3 Externe analyse, omgevingsdiagnose
H6 – Business-to-businessmarkten HOE EN WAAROM ORGANISATIES KOPEN
Par. 4.3 Handel, investeringen en migratie.
© Pearson Education Benelux, 2003
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Marketing voor verkeerskunde
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Hoofdstuk 10 Prijsbeleid
College 2 Marketingomgeving
Midden in de wereld:.
Het nut van Business Planning
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
South Africa study tour 2004 Lodewijk Liebrecht Bart Prinsen Sander Reijerkerk Meso studie - Manufacture of refined petroleum products.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
INVLOEDEN UIT DE MICRO-OMGEVING INVLOEDEN UIT DE MACRO-OMGEVING
Strategie Algemeen Porter Competative strategy: techniques for analyzing industries and competitors De relatie tussen de structuur van de industrie en.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Casebespreking startups Groep 7; Jehan van Iersel Dennis de Bruyn Erwin van Helden.
50.
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Boer Burger Coöperaties en Ketenverkorting Boer Burger Coöperaties in voedsel, energie en land zijn geweldige innovatie plaatsen voor de groei van biologische.
Hoofdstuk 2 De uitvoering van internationalisering.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
De politieke en economische omgeving Hoofdstuk 5.
Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
College 2 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Hoofdstuk 3 Internationaliseringstheorieën.  Het belang van locatievariabelen bij beslissingen over investeringen in het buitenland.  3 voorwaarden:
De winst zit in de opbrengst NINTES experience september MVO; op weg naar nieuwe opbrengsten? Henk Folkerts, Rijnconsult.
De competitieve markt Vraag- en aanbodschema StartSein pagina
Ingrijpen in de prijs minimum- en maximumprijzen
Midden in de wereld:.
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
Welkom VWO 5..
Lesbrief Marktgedrag Hoofdstukken 1-3.
Markt & Overheid Les 1. Oligopolie Leerdoelen
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Welkom VWO 5..
Hoofdstuk 5 Les 2: Markten.
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
Welkom Havo 5..
Internationalisering
H6 Salvatore: International Economics, 10th Edition © 2009 John Wiley & Sons, Inc.
specialisatie zorgt voor welvaartswinst
Nederland en de rest van de wereld
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Marktgedrag.
Marktgedrag.
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen

Internationale concurrentie Analyse nationale concurrentievermogen –macro niveau (diamantmodel van Porter) Analyse concurrentie in sector/bedrijfstak –meso niveau (de vijf krachten van Porter) Waardeketenanalyse in bedrijf –micro niveau/

Bron: Internationale marketing, Hollensen – Figuur 4.1 blz. 66

Analyse van het nationaal concurrentievermogen Het diamantmodel van Porter –De kenmerken van de “thuisbasis spelen een cruciale rol bij de verklaring van het internationale concurrentievermogen van bedrijven. Deze kenmerken zijn factorcondities, vraagcondities, gerelateerde en ondersteunende sectoren, bedrijfsstrategie, bedrijfsstructuur, mate van onderlinge concurrentie, toeval en overheid.

Factorcondities Basisfactoren –O.a. natuurlijke hulpbronnen (klimaat) –Mobiliteit is laag Geavanceerde factoren –O.a. ontwikkelde menselijke middelen (vaardigheden) –Zijn vaak sectorspecifiek Basisfactoren kunnen geen waarde scheppen zonder geavanceerde factoren

Vraagcondities Wisselwerking tussen schaalvoordelen, transportkosten en omvang van de thuismarkt –Voordelen goed: producenten gaan erheen –Transportkosten laag: producenten kiezen locatie waar vraag groot is

Gerelateerde en ondersteunende sectoren Succes is afhankelijk van toeleveringsbedrijven en gerelateerde sectoren in dezelfde regio –Je gaat naar een gebied waar de omstandigheden gunstig zijn

Bedrijfsstrategie en –structuur en mate van onderlinge concurrentie Gaat over de organisatie van bedrijven, hoe bedrijven geleid worden, de doelen van het bedrijf en de aard van de concurrentie op de binnenlandse markt

Overheid De overheid kan door elk van voorgaande factoren invloed uitoefenen Overheden kunnen ontwikkeling van sectoren in eigen land stimuleren Ze zorgen voor veel belangrijke zaken: –Infrastructuur –Onderwijs –Zorg –Alternatieve energie (bv. Groene energie)

Toeval “misschien is het belangrijkste geval van toeval wie als eerste met een groot nieuw idee komt” Ondernemers beginnen vaak in het thuisland. Als het hier goed gaat, kan het verder uitbreiden in eigen land en het buitenland

4.3 Analyse van de concurrentie in een sector  Het vijf krachtenmodel van Porter  De mate van concurrentie en winstpotentieel in een sector hang af van vijf fundamentele concurrentiekrachten: nieuwe toetreders, toeleveringsbedrijven, afnemers, substituten en concurrenten op de markt  Sectorniveau  Alle soorten spelers in een sector met een mogelijk of werkelijk belang  Marktniveau  Alle spelers met en werkelijk belang (kopers en verkopers)

Concurrenten op de markt Intensiteit van concurrentie hang af van: –De concentratie van de sector Veel in een gebied is veel concurrentie –De mate van marktgroei Langzame groei is veel concurrentie –De kostenstructuur Hoge vaste kosten zorgen voor prijsverlaging –De mate van differentiatie Standaardproducten zorgt voor concurrentie –Switching costs Specialistische producten zorgen voor hoge wisselingskosten –Uittredingsdrempels Hoge drempels geeft meer concurrentie

Toeleveringsbedrijven Onderhandelingsmacht toeleveringsbedrijven groot door: –Enkele toeleveringsbedrijven domineren –Producten zijn uniek of gedifferentieerd –Hoeven niet te concurreren met andere producenten

Afnemers Onderhandelingsmacht afnemers groot door: –Kopers geconcentreerd (of kopen grote hoeveelheden) –Producten die ze kopen zijn 13 in dozijn –Er zijn veel aanbieders –Ze willen de producten zo goedkoop mogelijk

Substituten Aanwezigheid kan winstgevendheid verlagen doordat deze producten een rem zetten op prijsniveaus Een succesvolle sector heeft grote kans op toetreding van concurrenten met substituut-producten om een deel van de winst te krijgen. Mate van bedreiging afhankelijk van: –Bereidheid tot kopen van substituten –Relatieve prijs en prestatie –Kosten voor omschakeling naar substituten

Nieuwe toetreders Nieuwe toetreders kunnen concurrentie laten toenemen. Dreiging houdt verband met toetredingsdrempels Sleutelfactoren voor toetredingsdrempels: –Schaalvoordelen –Productdifferentiatie en merkidentiteit –Kapitaalvereisten voor productie –Switching costs –Toegang tot distributiekanalen

Het vijfbronnenmodel Voor het stellen van een effectieve en duidelijke bedrijfsstrategie is het nodig dat bedrijven hun samenwerkings- en concurrentiebeleid evalueren en formuleren Dit om de volgende redenen: –Om in alle dimensies van hun bedrijfsomvang de juiste balans tussen samenwerking en concurrentie te krijgen –Om ze te integreren om mogelijke botsingen tussen de twee te voorkomen

Het vijfbronnenmodel Bron: Internationale marketing, Hollensen – Tabel 4.1 blz. 76