11 mei
* Hoe groot is de markt? * Hoe groot is het marktpotentieel? * Hoeveel concurrenten zijn er en waar zijn zij gevestigd? * Welk marktaandeel kan ik nemen? * Hoeveel omzet moet ik maken om rendabel te zijn? 2
Hoe groot is de markt? 3
4
5
Hoe groot is het marktpotentieel? 6
Locatus 7
FOD Economie - gezinsbudgetten 8
* marktpotentieel FEQConsumpti e per hoofd potentieel Restaurants € ,6 Mio Cafés € 15035,5 Mio Fast Food (friet/Quick… € 5613,3 Mio Broodjes (*)€ 5914,0 Mio Grill/Kebab/pizza (*)€133,1 Mio 9 (*) – FEQ dagelijkse goederen + regionale toeloop + studenten ……
Markt is € ,5% = euro 1% = euro 1,5% = euro Winkel(ketens) Kennen hun marktaandeelKennen hun exploitatiekosten 10
* marktpotentieel FEQConsumptie per hoofd potentieel# concurrent en Gemid omzet Restaurants € ,6 Mio Cafés € 15035,5 Mio Fast Food (friet/Quick… € 5613,3 Mio Broodjes € 5914,0 Mio Grill/Kebab/pizza €133.1 Mio
* Referentieratio’s Restaurants Omzet per jaar Omzet per maand Omzet per werkdag Prijs per eenheid Eenheden/dag Restaurants€ couv = €50 32 couv/dag Café€ tickets/dag Fast Food (friet)€ tickets/dag Broodjes€ tickets/dag Grill/Kebab/ pizza € tickets/dag 12
* Gesatureerde markt (vooral Fast food – broodjes – Grill kebab * Met verwende klanten * Markt in transformatie * Winnaars en verliezers 13
* Meest eigengereid * Goede mogelijkheid voor inschatting van de omzetten * Meetcriterium (couverts) * Locatie die berust op een visie 14
* ?? Omzetten – rendementen?? * Grote toeloop van starters ‘om den node’ – bijberoep? * Ketens als concurrent * Weinig exploitatiekennis van zelfstandigen – ook geen interesse daarvoor. * Risicobeperking (thuis – weinig huurkost – panden met lange leegstand) * Wel productvernieuwing aanwezig (bv online bestellen…) 15
* Er wordt heel erg op veilig gespeeld. * Locatie op plaatsen met ‘loop’ – niet in buitengebieden. * Gekende concepten * Noodzakelijke en voldoende voorwaarde * vroeger – goed getapte pint en goede muziek was voldoende voorwaarde * nu - meer totaalbeleving vereist - aandacht voor vervrouwelijking. * Mix met winkels – alleen succesvol onder voorwaarden 16
* Starters vragen niet naar cijfers * wel naar vergunningen en huurprijzen. * Vergunningen is een zware opgave bij de start * Ook geen directe goesting naar cijfers – weinig kennis over exploitatiekosten * Wat wil ik zelf verdienen? * Waarom rekenen zo moeilijk is * Kameleons – iedereen ziet er hetzelfde uit – alle graantjes meepikken * Grijze cijfers 17
Michel Warlop Vragen? 18