11 mei 2016 1. * Hoe groot is de markt? * Hoe groot is het marktpotentieel? * Hoeveel concurrenten zijn er en waar zijn zij gevestigd? * Welk marktaandeel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wonen, werken en zorgen 50plus de financiële aspecten.
Advertisements

Een verkooptool of webshop zonder onderhoud ? Wij hebben hem voor U ! Onze webshop stellen wij beschikbaar voor U.
Fun of functie in Haarlem?
Business Marketing Management
PRODUCTDOSSIER Casanova  gemaakt door robin jans.
Verslag Engage 4 Results Café Data Quality. Welk type data (klantendata / productdata / transactionele data / …) heeft binnen uw bedrijf een kwaliteitsprobleem?
INTEGRITEITSTOEZICHT
Persoonlijke financiële planning
GIS in het lokale bestuur -enkele cijfers-
Hoofdstuk 5 “Een eigen bedrijf”
Wat moet je leren: Heel hoofdstuk 3, behalve paragraaf 5
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 4
L EIDEN. 1. V ERBREDING BASISAANBOD Voldoende ruimte: meer grote winkelvloeroppervlakten (>1000 m²) Actief aantrekken grote formules Stimuleren nieuwe.
Business Marketing Management
Links Rechts mensen zijn sociaal en hebben veel voor anderen over mensen zijn vooral gericht op hun eigen belang slecht gedrag komt door de.
Cito oefen examen.
Een wijkcentrum in en van de buurt Eindhoven, juni 2014 Aanpak gemeenten Ondersteuning Ondernemen in je wijk.
Personeelsessie LOKO.
Studiedag peiling eindtermen Wereldoriëntatie, Brussel, 23 mei 2012 Kaat Wils, Lerarenopleiding Geschiedenis, KU Leuven.
8.1 Waarom handel met het buitenland?
BBL een apart verhaal Etalageconferentie
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Commercieel beleid 1 H4 Vestigingsplaatsonderzoek
Cijfers & Trends Ondernemen In de Kappersbranche 1 april 2015.
Accountmanagement H3 Kengetallen Commercieel medewerker buitendienst.
Commercieel beleid 1 H4 Vestigingsplaatsonderzoek Filiaalmanager.
Symposium: (Geen) zorgen om leegstand #bbdebat. Uitdagingen in zorgvastgoed Willemijn Souren 24 september 2015.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 7 Concurrentie.
Regionale Economie, Haven- en Vervoerseconomie (RHV) Retail en Mobiliteit in de binnenstad Fietsstad 2016 Symposium Bikenomics - 13 Oktober 2015 Giuliano.
Zuurstof voor de horeca. INLEIDING België horecaland bij uitstek + uniek in Europa Horeca belangrijke economische sector: Eén van de grootste werkgevers.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Procenten Cursusjaar Gecijferdheid 4 Les 2 Procenten Cursusjaar
Distributie kengetallen
Ronde tafel Marktonderzoek Resultaten Er is nog steeds een (lichte) groei in de markt. De prijsdruk uit binnen- en buitenland neemt toe. Het grootste.
Pistonclub 2016 Rondritten. Pistonclub 2016 Zeeland rit 30 Augustus 2015: Iedereen positief Naambekendheid Inkomsten o Weinig deelnemers o Weinig inkomsten.
Op zoek naar antwoord.
Trends in retail, de cijfers. Locatus Dé onafhankelijke bron op het gebied van winkelinformatie in de Benelux én 50 Europese winkelsteden. Locatus verzamelt.
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
Wat gaan we vandaag doen?  Voorbereiding op toets 17 mei 2016 lesuur 7  Eerst luister je / noteer je wat er in de toets komt. Vervolgens mag je:  Naar.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Economische verkenning van ‘s-Hertogenbosch en binnenstad Louis van Vals Economische verkenning van ‘s-Hertogenbosch en binnenstad Louis van Vals.
Naar een versterkt recht op wonen Knelpunten en mogelijkheden voor een versterkt recht op wonen in de OCMW - praktijk.
New Commerce Innovatie thema februari 2008 N°2 1. Korte omschrijving van het thema. · Wat is de gedachte achter dit thema? Wat willen we onder.
Pag 107 t/m 136. Waar gaan we het vandaag over hebben? samenvatten vorige week Uitwerking toets bespreken Uitwerking huiswerk Bezettingsverschillen Differentiële.
Hoofdstuk 3: Vestigingsplaatsonderzoek Blz. 80 tm 105
Financieel Plan deel.
Operationeel plan DIMAGINI
Wat ons algemeen opviel
Welkom havo 3..
Rolf Winter 30 maart
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Onderzoek in Apps.
INFORMATIE OVER VERGEETACHTIGHEID EN DEMENTIE
Rekenen met procentuele afname
Hoofdstuk 5 Les 6: Markten.
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Begroten & Budgetteren
Welkom Havo/vwo 3..
Vmbo 2 economie Goede producten?
Marketing Week 7 les 2 Extra: Omzetberekening ‘Kledingwinkel’
Maatschappelijke geldhoeveelheid
Durven met Dienstverlening
Visie op wonen GEMEENTERADEN
Marktgedrag.
Twintig jaar ontwikkelingen op de Vlaamse woningmarkt
Transcript van de presentatie:

11 mei

* Hoe groot is de markt? * Hoe groot is het marktpotentieel? * Hoeveel concurrenten zijn er en waar zijn zij gevestigd? * Welk marktaandeel kan ik nemen? * Hoeveel omzet moet ik maken om rendabel te zijn? 2

Hoe groot is de markt? 3

4

5

Hoe groot is het marktpotentieel? 6

Locatus 7

FOD Economie - gezinsbudgetten 8

* marktpotentieel FEQConsumpti e per hoofd potentieel Restaurants € ,6 Mio Cafés € 15035,5 Mio Fast Food (friet/Quick… € 5613,3 Mio Broodjes (*)€ 5914,0 Mio Grill/Kebab/pizza (*)€133,1 Mio 9 (*) – FEQ dagelijkse goederen + regionale toeloop + studenten ……

Markt is € ,5% = euro 1% = euro 1,5% = euro Winkel(ketens) Kennen hun marktaandeelKennen hun exploitatiekosten 10

* marktpotentieel FEQConsumptie per hoofd potentieel# concurrent en Gemid omzet Restaurants € ,6 Mio Cafés € 15035,5 Mio Fast Food (friet/Quick… € 5613,3 Mio Broodjes € 5914,0 Mio Grill/Kebab/pizza €133.1 Mio

* Referentieratio’s Restaurants Omzet per jaar Omzet per maand Omzet per werkdag Prijs per eenheid Eenheden/dag Restaurants€ couv = €50 32 couv/dag Café€ tickets/dag Fast Food (friet)€ tickets/dag Broodjes€ tickets/dag Grill/Kebab/ pizza € tickets/dag 12

* Gesatureerde markt (vooral Fast food – broodjes – Grill kebab * Met verwende klanten * Markt in transformatie * Winnaars en verliezers 13

* Meest eigengereid * Goede mogelijkheid voor inschatting van de omzetten * Meetcriterium (couverts) * Locatie die berust op een visie 14

* ?? Omzetten – rendementen?? * Grote toeloop van starters ‘om den node’ – bijberoep? * Ketens als concurrent * Weinig exploitatiekennis van zelfstandigen – ook geen interesse daarvoor. * Risicobeperking (thuis – weinig huurkost – panden met lange leegstand) * Wel productvernieuwing aanwezig (bv online bestellen…) 15

* Er wordt heel erg op veilig gespeeld. * Locatie op plaatsen met ‘loop’ – niet in buitengebieden. * Gekende concepten * Noodzakelijke en voldoende voorwaarde * vroeger – goed getapte pint en goede muziek was voldoende voorwaarde * nu - meer totaalbeleving vereist - aandacht voor vervrouwelijking. * Mix met winkels – alleen succesvol onder voorwaarden 16

* Starters vragen niet naar cijfers * wel naar vergunningen en huurprijzen. * Vergunningen is een zware opgave bij de start * Ook geen directe goesting naar cijfers – weinig kennis over exploitatiekosten * Wat wil ik zelf verdienen? * Waarom rekenen zo moeilijk is * Kameleons – iedereen ziet er hetzelfde uit – alle graantjes meepikken * Grijze cijfers 17

Michel Warlop Vragen? 18