Fases in het radicaliseringsproces

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Radicalisering moslimjongeren als uiting van verzet
Advertisements

Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Hulp in de aanpak bij CyberPesten.
….een korte presentatie
Samen zorg dragen voor elkaar Brussel 29 september 2011
ALS HET IN HET LEVEN TEGENZIT.
Gokverslaving.
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
Hoofdstuk 4 Omgaan met verschillen
JONGEREN en DRUGS van kennismaking tot verslaving
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Dossier Empowerment Roos Delahaij
Schaamte Zelfbeeld en Agressie
Computerverslaving.
Kenmerken kansarmen.
Gemiste kansen Culturele diversiteit en de jeugdzorg
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Het belang en functie van spel
Jongeren uit etnische minderheden en hun zelfwaardering
Belangrijke dimensies van kinderarmoede
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Welkom op onze thema-avond
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
‘Ouders als behandelaars’
DE OPVANG VAN NABESTAANDEN NA EEN SUÏCIDE
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Kindermishandeling & (v)echtscheiding
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Volgende stap in de loopbaan van …
Dossier Empowerment.
Aanvaarding en tolerantie
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
OMGAAN MET ELKAAR Anti-pestbeleid rsg wiringherlant preventief
Het coachende functioneringsgesprek
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Les 1 Harrie Manders (sidekick Erne Thuys)
Groepsdynamica.
Thema jongeren en de publieke ruimte : social media/de digitale leefwereld.
opvoeden en pedagogiek
Groepsdynamica.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Psychologie van de straat Week 5.  Masculien  Wantrouwen naar buiten/antiauthoritairehouding naar buiten de groep  Loyaliteit aan eigen groep  Afzetten.
Stress bij kinderen J. Van der Ploeg
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Jeugd en Maatschappelijke kwetsbaarheid
Radicalisering en de rol van de lokale setting
Ouderraad 7 december.
Radicaal, orthodox of extremist?
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Erfgoed connectie Utrecht Verjonging vrijwilligers.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
GGD West-Brabant Annemieke Noor Ornella Bilthoven, 4 september 2012 Make up your mind ! Praat, deel en doe!
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Radicx Het proces van radicalisering in beeld Maartje Reitsma, 14 april 2010.
Welkom op onze thema-avond
‘Anorexia nervosa en vrouwenhulpverlening’ Tijdschrift voor psychotherapie Auteur: Greta Noordenbos Bron illustratie:
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Seksualiteit en kanker
Wat is DRAMA??.
Wat is DRAMA??.
H2 Een leven lang leren.
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Team radicalisering in de kering Stad Gent
Communicatie 7e les.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Discriminatie Thema 17, sociaal werk 1.
Discriminatie Thema 17, sociaal werk 1.
Transcript van de presentatie:

Fases in het radicaliseringsproces Toegepast op radicalisering binnen de islam (2015). 1. Pre-radicalisering: jongeren voelen zich onrechtvaardig behandeld, deze gevoelens overheersen hun gedrag en hun denken. 2. Reflexieve fase: jongeren denken na over hun eigen ik; ze gaan aan de slag met de identiteitsvraag. 3. Vatbaarheid: jongeren worden beïnvloed door een veelheid aan factoren. De vraag is welke factor de overhand krijgt. 4. Verandering in identiteit: polarisering tussen de zij-groep en de wij-groep. 5. Dehumanisering en demonisering: de zij-groep wordt de vijand. Narrative scenario, illustration and references. Uit: A.J. Gielen & J. Grin, De betekenissen van "evidence based handelen" en de aard van "evidence". Lessen rond rugscholen en radicalisering, in D. Verlet & C. Devos (ed.), Efficiëntie en effectiviteit van de publieke sector in de weegschaal, Brussel, Studiedienst van de Vlaamse Regering, 59-78. Bron foto: http://www.dreamstime.com/stock-photography-3d-man-puzzle-piece-image22884042 (toegang 03.12.2015)

INGREDIENT

Fases in het radicaliseringsproces 1. Pre-radicalisering Factoren die bepalen of iemand vatbaar is voor een radicale boodschap: Persoonlijke kenmerken: Demografische kenmerken: leeftijd, lage sociaal-economische positie Psychologische kenmerken: sterk rechtvaardigheidsgevoel, behoefte aan hechting, gemakkelijk beïnvloedbaar. Interpersoonlijke kenmerken: Kwaliteit van de sociale relaties: hoe minder hecht, hoe groter de kans op radicalisering. Een combinatie van deze factoren: er is kans op een psychologische interpretatie van persoonlijke omstandigheden: de jongeren voelen zich meer benadeeld, gevoelens van onrechtvaardigheid nemen de bovenhand. Narrative scenario, illustration and references. Uit: A.J. Gielen & J. Grin, De Betekenissen van "Evidence Based Handelen" en de Aard van "Evidence": Lessen rond Rugscholen en Radicalisering, Amsterdam, 2010, 69-71. Bron foto: http://www.bhmpics.com/3d_small_people-wallpapers.html (toegang 03.12.2015)

Fases in het radicaliseringsproces 2. Reflexieve fase Als: onrechtvaardigheidsgevoelens overheersen én een trigger opduikt: Persoonlijk (bv overlijden van een naaste) Politiek (bv een oorlog, negatieve beeldvorming, …) Sociaal-economisch (bv geen werk) Dan gebeurt er een evaluatie van het ‘ik’: wie ben ik, wat wil ik, waarin geloof ik? 2 antwoorden: Verandering in mijn situatie kan; ik zie mogelijkheden om mijn leven positief te structureren (weinig kans op verdere radicalisering). Dit is het kantelpunt in een radicaliseringsproces! Verandering in mijn situatie kan niet; ik zie geen uitweg voor de toekomst vanwaar ik mij nu bevind. Narrative scenario, illustration and references. Bron foto: http://www.helderester.nl/webdesign/plaatjes/3d-poppetjes (toegang 03.12.2015)

Fases in het radicaliseringsproces 3. Vatbaarheid Als verandering onmogelijk lijkt wordt de jongere vatbaar voor allesomvattende wereldvisies: Religieuze Ideologische Welke wereldvisie opgepikt wordt is voornamelijk afhankelijk van de context van de jongere: Persoonlijke contacten Vriendengroep Internet Belang om erbij te horen is prioritair; het collectieve aspect van identiteit overheerst. Narrative scenario, illustration and references. Bron foto: http://www.goeievraag.nl/computers-internet/internet/vraag/197033/heten-witte-poppetjes (toegang 03.12.2015)

Fases in het radicaliseringsproces 4. Verschuiving in identiteit Meervoudige identiteit wordt enkelvoudige identiteit Deïndividualisering: het groepsgevoel domineert Denken in wij-zij-termen Bij te veel negatieve aandacht voor de wij-groep (bv in media) wordt het gevoel van polarisatie versterkt, men gaat zich nog meer afzetten tegen zij-groep Jongere trekt weg uit sociale leven, sluit zich af van de maatschappij: Banden met familie doorknippen Weg uit vriendengroep Niet meer naar school, stage, werk, … Narrative scenario, illustration and references. Bron foto: http://www.apvedap.nl/wb.php (toegang 03.12.2015)

Fases in het radicaliseringsproces 5. Dehumanisering en demonisering Wij-groep krijgt alleen positieve eigenschappen toebedeeld Zij-groep krijgt alleen negatieve eigenschappen toebedeeld, wordt in extreme situaties ‘de vijand’. Geweld tegen zij-groep wordt goedgepraat vanuit de allesomvattende wereldvisie, kan uitmonden in extremisme en terrorisme. Narrative scenario, illustration and references. Bron foto: http://powerpictures.crystalgraphics.com/photos/view/cg5p2515475c/monsters_mash_halloween_cartoon_characters_including (toegang 03.12.2015)

Fases in het radicaliseringsproces Manieren van aanpak Verschillende interventies zijn mogelijk in een radicaliseringsproces: Preventieve maatregelen: O.a. activiteiten voor jongeren, gesprekken met (mogelijk) radicaliserende jongeren, inzet op weerbaarheid, opvoedingsondersteuning, … Curatieve maatregelen: O.a. individuele mentoring, individuele netwerkaanpak Repressieve maatregelen: O.a. regels en straffen Narrative scenario, illustration and references. Bron foto: http://www.veilingplaza.com/page/hoe-werkt-het (toegang 03.12.2015)