Fase 3 Controleren van de voorraad en bestellen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Winst- & verliesrekening (of resultatenrekening of baten- & lastenrekening) Het Eigen Vermogen verandert als gevolg van de bedrijfsactiviteiten gedurende.
Advertisements

In week 2 moesten we zelf besluiten hoeveel we zouden inkopen.
Bestellen Niveau 2 Kerntaak 2.
Scheepvaart, Vervoer & Expeditie Transport Ketensimulator
HET EVENWICHT TUSSEN TEVEEL EN TE WEINIG
Bedrijfseconomie Uitwerking opgave Michiel Oliemans
Lesplanning 3.2 blz Binnenkomst Intro Nakijken 3.1, klaar? Dan alvast 3.2 maken Uitleg 3.2 Gezamenlijk lezen blz Zelfstandig werken,
Basisboek Bedrijfseconomie
Hoofdstuk 9 Werkkapitaalbeheer.
Fase 1 Ken de (detail)handel
Fase 2 Winkel aanvullen Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties Par: en
Goederenverwerking H15 Voorraadbeheer Manager Handel.
Fase 1 Ken de (detail)handel
Goederenverwerking H16 Inkopen en bestellen Manager Handel.
Fase 2 Tijdelijke presentatie bouwen
Voorraadbeheer en bestellen
Fase 3 Controleren van de voorraad en bestellen
Ontvangst H1 Ontvangst voorbereiden Logistiek medewerker.
Goederenstroom H4 Inkopen en bestellen Logistiek supervisor.
Accountmanagement H3 Kengetallen Commercieel medewerker buitendienst.
Voorraadinventarisatie
Voorraadbeheer en bestellen
Voorraadbeheer en bestellen
In week 2 moesten we zelf besluiten hoeveel we zouden inkopen.
Retaileconomie hoofdstuk 1, paragraaf 1.7
Keuzemodule Groen Ondernemen Coen van Wetering
Periode 2 Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties Kerntaak: Verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties.
Afdelingsbelevering in de Apotheek van het Erasmus MC anno mei 2008 t.b.v. leveranciers 19 mei 2008.
Periode 3 Controleren van de voorraad en bestellen
Voorraadkosten Zowel het verkrijgen als het houden van voorraad heeft kosten tot gevolg.
Periode 3 Controleren van de voorraad en bestellen Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Controleren van de voorraad en bestellen.
Periode 3 Verzorgen van de winkel en/of opslagruimte Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Verbeteringen en personeel Par:
Hoofdstuk 2 De winstmarge
Vernieuwing in het VMBO
Fase 3 Controleren van de voorraad en bestellen Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Controleren van de voorraad en bestellen.
Hospitality en voorraadbeheer Hoofdstuk 4 Voorraadbeheer en bestellen.
Pag 137 t/m 143. Waar gaan we het vandaag over hebben? samenvatten vorige week / toets Prijsberekening in de detailhandel Maar nu eerst …….. Een filmpje.
Goederen en voorraad Hoofdstuk 4 Voorraadbeheer. Inhoud 1 De weg van goederen naar de consument 2 Goederenontvangst 3 Goederenopslag 4 Voorraadbeheer.
Hoofdstuk 2 De winstmarge VWO 3
Basisboek Bedrijfseconomie
Begroten & Budgetteren
Hoofdstuk 4 Voorraadbeheer
Agenda Hoofdstuk 3 - Van verkoopplan naar inkopen
Voorraadbeheer Hoofdstuk 1 Bestellen.
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom Voorraad.
Supermarkt Ontvangst en opslag.
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom Voorraadbeheer.
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom en voorraadbeheer
Hoofdstuk 1 Soorten voorraad
308 Voorraadadministratie
Logistieke kwaliteitsprocessen
Hoofdstuk 2 Voorraadbeheer in cijfers
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom Hoofdstuk 6 Bestellen.
Goederenstroom en voorraadbeheer
Hoofdstuk 4 Inkopen en bestellen
Hoofdstuk 1 Soorten voorraad
Logistieke werkzaamheden coördineren
Logistieke werkzaamheden coördineren
Hoofdstuk 2 Voorraadbeheer in cijfers
Hoofdstuk 4 Inkopen en bestellen
Hoofdstuk 5 Voorraadbeheer
Transcript van de presentatie:

Fase 3 Controleren van de voorraad en bestellen Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Controleren van de voorraad en bestellen Par: 4.4 bestelproces Blz. 138 tm 151

4.4 Bestelproces Bestelproces bestaat uit 3 fases: - Voorbereiding - Bestelling plaatsen - Afhandeling (administratief)

4.4.1 Fase 1: de voorbereiding Vraag: Wanneer, hoeveel en hoe vaak? Wanneer? (bestelmoment) Tijdstip (hangt af van het bestelsysteem) Nee-verkoop moet voorkomen zien te worden Houd je aan de minimumvoorraad (dit punt is het bestelpunt of bestelniveau of bij het inkopen het orderpunt)

Wanneer? Berekening bestelpunt (moment) Bestelpunt = (Levertijd x afzet) + veiligheidsvoorraad Berekening bestelpunt Berekening veiligheidsvoorraad Berekening levertijd levertijd: tijd die een leverancier nodig heeft om de goederen af te leveren. Afzet: aantal stuk die verkocht worden Veiligheidsvoorraad: is de extra voorraad die aangehouden wordt om onverwachte schommelingen in de afzet op te vangen

Berekening servicegraad Om nee-verkoop zo veel mogelijk te voorkomen moet je de servicegraad uitrekenen. Servicegraad: de mate waarin een winkel in staat is om op elk moment artikelen uit het gevoerde assortiment te verkopen. Aantal aanwezige art. (per art. groep) ------------------------------------------------------------------ = servicegraad Normale voorraad artikelen (per art. groep) Berekening servicegraad Norm: tussen de 95 en de 98%

Hoeveel? Bestelgrootte: is de hoeveelheid te bestellen artikelen. Houd rekening met de besteleenheid. Dit is de hoeveelheid artikelen in 1 verpakkingseenheid tijdens het transport naar de winkel. Verpakkingseenheid: 1 collo, 1 container of een pallet. Collo: doos, kist, container, pallet. Meervoud is colli

--------------------------------------= bestelfrequentie Hoe vaak? Bestelfrequentie: het aantal keer dat je in een bepaalde periode kunt/mag/wilt bestellen. Afzet --------------------------------------= bestelfrequentie Bestelgrootte Leveringsfrequentie: het aantal keren dat een leverancier in een bepaalde periode de goederen kan leveren! Of: Besteleenheid berekening

4.4.2: Fase 2: het bestellen zelf Bestelling plaatsen: - per telefoon - per fax - per post - per e-mail - via vertegenwoordiger - elektronisch

Via vertegenwoordiger Veel in detailhandelsbedrijven Ook wel salesmanager of winkelaccountmanager genoemd Bij het voor ordenen bestel je de artikelen 4 of 5 maanden van te voren. Daarna volgt de levering. Vaak van toepassing in de modebranche!

Elektronisch bestellen 2 manieren - handterminal (order-entry- bestelsysteem) - Volledig geautomatiseerd bestellen via een voorraadinformatie- en bestelsysteem (VIB)

Order-entry-systeem 2 fases: - Vastleggen in het geheugen van de handterminal (handmatig, streepjescode of leespen) - Doorgeven van het geheugen van de handterminal

Voorraadinformatie- en bestelsysteem (VIB) Kassa is gekoppeld aan bestelsysteem. Wanneer kassa signaleert dat van een bepaald artikelen de minimumvoorraad word overschreden dan gaat het product bestelt worden

Fase 3: de administratieve afhandeling Bestelformulier (nodig om te controleren of dat wat binnen is gekomen ook dat gene is wat je hebt besteld). Andere woorden zijn: - inkooporder - orderbon - bestelbon - bestellijst - order Bestelboek (handmatig bijhouden wat er besteld is of moet gaan worden) Andere woorden zijn: - Inkoopbestelboek - Orderboek - Winkelaanvraagboek

Belangrijk te weten om de optimale bestelgrootte te bepalen zijn de volgende: - De opslagruimte - Het beschikbare vermogen (geld) - De bestelkosten per bestelling (moeten constant zijn) - De afzet (moet gelijkmatig zijn) - De inkoopprijs (moet constant zijn) - Het artikel moet op elk moment geleverd kunnen worden.

4.4.4: Optimale bestelgrootte De optimale bestelgrootte is de per keer te bestellen hoeveelheid artikelen waarbij de optelsom van de totale voorraadkosten (de 3 r’s) en bestelkosten minimaal is. De optimale bestelgrootte is te berekenen wanneer de voorraadkosten en de bestelkosten bekent zijn.

Just-in-time (JIT-principe) Op het moment dat de klant er om vraagt moet het artikel in het schap liggen. Doel; minimaliseren van de voorraad, dus kosten verlagend! Gevolg: besteleenheden worden kleiner, de leverancier moet nu wel vaker leveren. Vaak alleen geschikt voor de grootschalige winkels, die aan rand van het centrum zijn gevestigd. Voor de detailhandel moeilijk toepasbaar!