WIKI INTERNATIONALISERING. met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Inhoud -Waarom WIKI als technologie? -Welke doelen streef.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Invoering van Corona Belangrijke wijzigingen voor studenten Check regelmatig voor updates van deze presentatie.
Advertisements

Wat is het? Hoe gebruik je het? Wat biedt het?
Internet Broker Project
AANLEIDING Projecten die studenten moesten organiseren gingen vaak mis in de voorbereiding. Vaak lag dat aan miscommunicatie en te weinig voorbereiding.
Ontwikkeling van het Netwerk Naamkunde
INTERCULTURELE TRAJECTBEGELEIDING UITGAANDE STUDENTEN.
Autisme en Mindmap Thuis en op School
BLOGGEN Op School.
eDiViDe: een leerplatform op afstand voor digitaal ontwerp
Website voor bewonerscommissies
DSH : praktische afspraken Leuven 2 februari 2009.
Internet door de jaren heen. Beginsituatie •Wij werken met WPS in Adobe readers, dit wordt op de computer gelezen •De lesstof is erg verouderd en teveel.
E-RADEN Roadmap. AGENDA • Overzicht van nieuwe ontwikkelingen 2009 • Interfaces • Document Types : Meta-data • E-raden gratis ? • Perspectieven.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
A Brave New Workforce | 19 juli ExpertPlaza “ Freelancing per minuut” ExpertPlaza.nl Tacit knowledge in (netwerk) organisaties Case: ABVAKABO.
FEWEB ON TOUR 20 oktober 2011 Testimonial An Verschooten – Legal Online Stepstones bij de opstart van een webshop
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Planning lessenroosters in S+. Situatie voor S+ In SAP – Lokalen – Docenten Geen planning mogelijk – Geen informatie over de verschillende studierichtingen.
Studeren in het buitenland
Intranet Lieven Gils. Inhoud Wat is intranet? Voor wie is intranet? Het invoeren van intranet. Wat zijn de systeemvereisten? Wat is de kostprijs? Voordelen?Nadelen?
& STAGEREGISTRATIE INFOSESSIE STAGE
1 Digital doing INholland databank Bb Intranet mail/chat.
K3 Business Solutions B.V. De K3 experience: Wij verzorgen op Microsoft Dynamics gebaseerde ERP oplossingen voor retailers en wholesalers in Living, Fashion,
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Kwaliteitsmeting internationale partnerschappen
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Online via een forum Focusgroepen;. Indeling 1.Waarom een forum ipv een face-to-face FG? 2.Een kijkje in de keuken! 3.Voordelen 4.Nadelen  5.Praktisch.
Meer bekendheid via je Website
AGORA is méér dan een gebouw. Het is een concept: “een sociaal kruispunt van informatie, technologie en dienstverlening.” Dienstverlening Ruime openingstijden.
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Communicatie met ouders
.NET-productiviteit verhogen met een gepast gebruikt van lambda's en F# TETRA project proposal 2015.
Uitdagingen voor regionale (samen)werking in Midden-West-Vlaanderen
MANTELZORGCOACH.
Evaluatie Huis van de Mechelaar. Cijfers Huis van de Mechelaar Totaal # bezoekers sinds start nieuwe werking: Totaal # afspraken afgehandeld sinds.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
Word man/vrouw van de wereld 6 tips voor een geslaagde jongerencampagne.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Afstudeerstage in het buitenland Opleiding Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Afstudeerstage in het buitenland Opleiding Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek.
V-ICT-OR| Vlaamse ICT Organisatie Regionale kenniskringen (IT-)kennis delen tussen lokale besturen in Vlaanderen.
Opening Crossfit Vincent Jasper Thomas. Inhoud Wat is crossfit Debriefing Missie Visie Doelgroep Concurrentie analyse ( omgeving) SMART 4p’s Promotie.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
ISBI (Integrale Studentenbegeleiding Bij Internationalisering): THEMASESSIE Interculturele trajectbegeleiding bij uitgaande en inkomende studenten Agnes.
ARRIVA.NL Pilot Touch&Travel Arriva Nederland Bas van Weele | 26 september 2014.
OnderwijsPortal Case: ROC unit Sport en Bewegen. Inloggen op de portal Inloggen met persoonlijke gebruikersnaam en wachtwoord. Wachtwoord vergeten? Vraag.
Hoe een website realiseren ? Horen, zien en ontsluiten Gooik, 27 januari 2006 Johnny Van Bavegem Heemkundige Kring van Gooik.
ISBI Inge Vervoort – Toonmoment ISBI – 12/10/2012 Integrale Studentenbegeleiding Bij Internationalisering.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
DE UT EN JOIN LISA Business Information Management & Recordmanagement Petra de JongeDecos- 1.
ICT op de campus Subfaculteit Handelswetenschappen Campus Antwerpen September 2015 Presentatie terug te vinden via link:
Buddy programma Incl. Speedfriendshipping & betrekken van studentenverenigingen.
Copyright 2008 – Morningstar Systems – All rights reserved 1.
De ‘landing’ van internationalisering in de curricula : kOOD International Activity Griet t’Servranckx Departmental Coördinator international Office.
6/3/ Waarom Facebook? Wie zit er op? Grootste sociale netwerk in België Bijna 4,5 miljoen accounts in België Sneeuwbaleffect Opleiding: Facebook.
SharePoint Alles over versiebeheer In de Private en Public cloud.
1 Vlaams Proceshuis Toelichting en demo Wegwijs Proces Anneleen Vanden Boer Thomas D’haenens.
Snel en eenvoudig nakijken en feedback geven met Turnitin
Hartelijk welkom, we starten om 14u
Yammer.
SharePoint Versiebeheer
Binnenkort start hier het webinar Facebook Marketing voor je groep - Deel II: ‘Je Scoutinggroep op Facebook’
Kennisdeling en het valoriseren van leerpunten: conclusies
Case: Nieuwe website Anne Heining (M&C
Voorlichting hoger beroepsonderwijs 25 september, Harens Lyceum
Minor in het buitenland
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Radboud Beyond Borders 2018
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

WIKI INTERNATIONALISERING

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Inhoud -Waarom WIKI als technologie? -Welke doelen streef je na met de WIKI? -De stappen om je eigen WIKI te realiseren -Voorbeeld 1: KHLEUVEN – opstart & daarna… -Voorbeeld 2: Thomas More Kempen – opstart en daarna… 2

WAAROM WIKI ALS TECHNOLOGIE?

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven International Office Communication

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven WIKI versus website, blog… -“Wiki Wiki” betekent snel in het Hawaiiaans -Acroniem – suggestie: What I Know Is -Oneindig aantal extra pagina’s -Pagina’s binnen pagina’s -Input van vele “stakeholders”, zij zijn allen auteur -… 5

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Stakeholders 6 International Office Our students Parents and friends ManagementColleaguesAlumni Companies Home Country ‘Event’ partners International Offices Incoming students Incoming colleagues International Alumni Companies abroad From regional to global level

WELKE DOELEN STREEF JE NA MET DE WIKI?

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Mogelijke Doelen -Informatievoorziening -Informatie – en ervaringsuitwisseling -Uitwisselen van documenten -Opbouw databank -… 8

DE STAPPEN OM JE EIGEN WIKI TE REALISEREN

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Stappenplan Het vastleggen van een structuur voor de WIKI voor de eigen instelling (combinatie centraal/decentraal) 2. Het bepalen van de te verzamelen informatie 3. Het aanmaken van de WIKI(’s) 4. Het betrekken van “stakeholders” voor het invoeren van verdere input

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Structuur Er zijn verschillende opties mogelijk: -Niveau instelling centraal -Combinatie niveau instelling centraal + faculteit/departement + opleidingen (decentraal) -WIKI per opleiding/departement/faculteit In het geval de associatie WIKI-service wordt gebruikt geeft het hiernavolgende schema aan wat de voor- en nadelen zijn van de keuze. Dit schema geldt niet wanneer voor een “open” technologie (zonder paswoord) gekozen wordt. 11

12 Enkel één centrale WIKIEnkel decentrale WIKI(’s)Combinatie centrale en decentrale WIKI’s VoordelenNadelenVoordelenNadelenVoordelenNadelen 1. Alle informatie wordt op 1 plaats verzameld (centraal), er dus is er meer informatie beschikbaar 1. Risico op een overvloed aan informatie waar het doelpubliek moeilijk hun weg in terug vinden (structuur leggen moeilijker) 1. Structuur leggen in de informatie is makkelijker 1. Informatie wordt niet gecentraliseerd en is minder makkelijk beschikbaar voor andere opleidingen 1. Een combinatie van synergiekansen creëren en gerichte informatie bieden wordt mogelijk. 1. Inspanningen om een goede combinatie tussen het centrale en decentrale niveau op te zetten. 2. Partner- schappen van de hele instelling worden in beeld gebracht, creëert mogelijk kansen voor andere opleidingen (synergie) 2. Minder gerichte (specifieke) informatie voor het doelpubliek 2. Men kan heel gerichte informatie brengen 2. Minder synergiekansen voor samenwerking op verschillende vlakken met buitenlandse partners 2. Opleidingen die niet kiezen voor een combinatie hebben ook een informatietool ter beschikking (met minder gerichte informatie) 2. De kwaliteit van het eindresultaat voor het doelpubliek is afhankelijk van de samenwerking tussen de 2 niveaus. 3. Efficiëntie: enkel inspanningen op het centrale niveau, levert service voor het decentrale niveau 3. Dezelfde inspanningen om de WIKI te bouwen en onderhouden moeten op verschillende plaatsen gebeuren

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Informatie Beantwoord om de WIKI inhoudelijk te stofferen, volgende vragen: −Welke informatie wil ik verzamelen en aanbieden via de WIKI? −Wie is mijn doelpubliek (nu en op termijn)? −In welke taal wil ik de WIKI opbouwen? Nederlands of Engels? 13

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven WIKI aanmaken Verschillende opties: WIKI service associatie KU Leuven: Andere providers:

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Input via stakeholders 15 -Hoe stakeholders betrekken? -Welke momenten aangrijpen voor input? -Is het lastig om stakeholders wegwijs te maken met de WIKI-technologie? -Hoe updates verzekeren? Discipline! -…

VOORBEELD 1: KHLEUVEN – OPSTART & DAARNA…

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Wiki : internatgt.khleuven.be Informeren Info verspreiden Info delen PR Work load reduceren voor International Office In combinatie met facebook group

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Internatgt.khleuven.be 18 URL:

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven

Enkele praktische toepassingen Organisatie internationaal event PR mogelijke buitenlandse activiteiten Update buitenlandse activiteiten collega’s

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven 1 centrale communicatie tool up-to-date info-tool PR tool max. bereikbaarheid stakeholders vermindering workload studenten contacten buddy werking privacy opvolgen design system flexibiliteit tijdsinvestering set-up leerproces

VOORBEELD 2: THOMAS MORE KEMPEN – OPSTART EN DAARNA…

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Doel WIKI voorbeeld 2 Informatie voor uitgaande studenten -“IK BEN THOMAS MORE KEMPEN-STUDENT EN WIL NAAR HET BUITENLAND” Informatie- en ervaringsuitwisseling tussen uitgaande studenten Mogelijkheid om deze WIKI uit te breiden 23

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven WIKI voorbeeld 2 24 URL: afgeschermde omgeving

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Structuur WIKI voorbeeld 2 WIKI op NIVEAU K.H.Kempen internationalisering centraal Decentrale WIKI’s met koppelingen naar het centrale niveau Opbouw structuur is dezelfde Onderscheid tussen: “opleidingseigen” informatie -> apart in te putten en te onderhouden in het departement/de opleiding “centrale” informatie -> centraal ingeput en onderhouden 25

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Voordelen structuur Geen dubbel werk Historiek studenten per partner wordt opgebouwd en is zichtbaar over de hele instelling (professionele indruk bij buitenlandse partner en mogelijkheid tot afstemming intern) Opleidingen zonder eigen WIKI kunnen studenten doorverwijzen naar centrale niveau 26

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Informatie WIKI voorbeeld 2 Overzicht van de verschillende beurzenprogramma’s & gekoppelde administratie “Waar kan ik naartoe” -> tabel (startpunt bilaterale akkoorden e.a. overeenkomsten) Onderscheid land – stad, klikken op het land verwijst naar algemene zaken als cultuurverschillen met België, enz., klikken op de stad geeft een overzicht van onze partners in deze stad 27

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Informatie WIKI voorbeeld 2 Informatie over “leven in”, “studentenverenigingen”, enz. onder partnerinstelling (reden: steden kunnen soms groot zijn), wel aanleiding tot dubbele input Bij het overzicht van de instelling worden in een tabel de historiek uitgaande en inkomende studenten opgenomen Studenten kunnen hieraan bv. hun blog of een bestand toevoegen 28

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Informatie WIKI voorbeeld 2 Onderscheid tussen: Informatie aangeleverd door de instelling (centraal – decentraal) Informatie aan te vullen door de studenten 29

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Partnerinformatie op centraal niveau Website Erasmus Fact Sheet in digitale vorm Engelstalige informatiebrochures in het algemeen Huisvesting: de naam van de huisvestingsverantwoordelijke bij de partner of hun externe partner met wie ze samenwerken. Eventueel: brochures met een overzicht van de verblijfsmogelijkheden, linken naar websites die hierover informeren, gemiddelde prijzen/maand 30

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Partnerinformatie op decentraal niveau Brochures voor opleiding/faculteit/departement “Opleidingseigen” formulieren Verantwoordelijke contactpersonen Deadlines Type stages Aanbod studiemodules 31

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Partnerinformatie door studenten Verblijf en logies: prijs, tips,... Vervoer en reizen ter plaatse Telefoon en internet Geld- en bankzaken Voeding Sport en cultuur Studentenleven Veiligheid 32

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Aanmaken WIKI voorbeeld 2 Rechten op 3 niveaus: De maker van de WIKI = is beheerder en kan bv. pagina’s beveiligen. Leden van de associatie met schrijfrechten op de WIKI Leden van de associatie met leesrechten op de WIKI 33

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Varia Vervaldatum Het benoemen van pagina’s Informatie aangebracht door studenten 34

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Betrekken stakeholders voorbeeld 2 Uitgaande en inkomende studenten Via terugkom-moment en via mail Duidelijke instructies Het begin is “het moeilijkst”, nadien dubbel checken en eigen ervaringen Verantwoordelijkheid en afspraken centraal – decentraal, samenwerking en regelmatige updates 35

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Contact Coördinator International Office GZT KHLEUVEN Griet t'Servranckx Projectcoördinator ISBI Thomas More Kempen Inge Vervoort 36