1 ) PSYCHOSOCIALE HULPVERLENING IN DE PRAKTIJK Holistische mensvisie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dyslexie de baas! Ouderavond 1
Advertisements

“In balans” met sociale netwerken
De onzichtbare gevolgen van Parkinson
Taghon Geert 2011.
Depressie bij kinderen en jeugdigen
VUmc Basispresentatie
PREVENTIEF WERKEN met KOPP en KOAP
Workshop Knallende ruzie
Anorexia en Boulimia Nervosa
ROUW BIJ HET SYSTEEM Henny Groote Schaarsberg geestelijk verzorger
Klinische psychologen in een algemeen ziekenhuis
Rouw in de derde levensfase en de behandeling
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Hoe gaat het met de mantelzorger? Nascholing: Hinderlijke Hoofdzaken
Coping Vandaag gaan jullie wat leren over coping. Coping = omgaan met. Uiteraard zullen we het vandaag vooral hebben over omgaan met (chronische) ziekte.
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Rouwverwerking bij jeugdigen
Rouw bij de patiënt & Rouw bij de dokter
Marieke Bossuyt en Barber Declerck
Angst in de palliatieve fase
Als ik jou een reddingsboei toewerp, kun jij jezelf dan redden?
Presentatie contactpersomemnetwerk
Presentatie Kortdurende psychologische behandeling
Kanker en vermoeidheid op zoek naar meer energie.
Dementie Omgaan met de gevolgen van dementie .
Gezin in beweging De impact van een ziek kind op het hele gezin
18 november 2011.
Kanker en vermoeidheid op zoek naar meer energie
Crisis en het domino-effect
Mijn partner heeft Q-koorts, wat nu?
Amyloïdose: meer dan een diagnose!
PTSS (posttraumatische stress-stoornis)
Symposium ‘Hulpvaardig en Geloofwaardig’ Workshop ‘Religieuze Interventies’ Indeling:  casusbespreking  reflectie op casusbespreking  theoriebespreking.
Handelen bedrijfsarts bij werknemers met ischemische hartziekten
Psychosociale begeleiding bij kanker
Perspectief van de cliënt
Omgaan met de gevolgen van trombose
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Plancyclus les 3 Actualiteit Quiz over de stof tot nu toe
gespreksvaardigheden
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
Medisch Maatschappelijk Werk Onderdeel van de dialyse afdeling van het Máxima Medisch Centrum- locatie Veldhoven. Pre-dialyse cursus april 2003.
Multi-methodisch-maatschappelijk werk op de dialyse
Chronische ziekte en lichamelijke handicap – M. Elich en G. Sinnema
Seksualiteit Het bespreekbaar maken van seksualiteit in het contact met de cliënt als onderdeel van de hulpverlening.
Niertransplantatie in het LUMC Procedures voor ontvangers en donoren.
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
Van de regen in de drup? Over het opnemen van suïcidale adolescenten met borderline persoonlijkheidsproblematiek Rosanne de Bruin.
Geeft voorlichting, advies en instructie
Zorg op maat voor depressieve ouderen van levensbelang. Hannie Comijs.
Rauw en troosten.
Omgaan met dementie Luc Van de Ven Ouderenpsycholoog UPC-KULeuven Campus Leuven.
De emotionële punctie* Conflicten in de palliatieve zorg Alex van der Male Carina de Waard Elsbeth de Vogel-Voogt Michaél Kevenaar Niek Wisse Centrale.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Psychologische begeleiding van patiënten met kanker.
Seksualiteit en voortplanting Al meer dan jaar op deze planeet dankzij de voortplanting.
Samenvatting tekst Homoseksualiteit bij jongeren.
Seksualiteit De zoektocht naar intimiteit na diagnose
POP poli Traumatische partus
MODULE 07 GERIATRIE EN DEMENTIE ppt dementie 2
Begeleiden van een zorgvrager
Verlies & Rouw September les 3 Mirjam Enderle.
Hoofdstuk “Cognities” Medische Psychologie
Goed uit elkaar Gemeente Haaksbergen ( naar voorbeeld van Gemeente Hengelo) 11 april 2018 Karin Dijkman.
Gedragsproblemen en stoornissen
Online workshop relatieverslaving en codependentie
15 januari 2019 Tineke Vos, psychiater
Transcript van de presentatie:

1 ) PSYCHOSOCIALE HULPVERLENING IN DE PRAKTIJK Holistische mensvisie

2) PSYCHOSOCIALE HULPVERLENING  Holistische mensvisie ◦ Lichamelijk ◦ Psychologisch ◦ Sociaal ◦ Eventueel religieus of spiritueel functioneren

 ONDERWERPEN  Belangrijke rollen als psychosociaal hulpverlener  Specifieke methode bij burn-out, angst en depressie  Burn-out  Angst  Depressie / dip / dysthymie  Cognitieve gedragstherapie  Communicatieproblematiek  Rouw en verlies  Directe familie of partner bij de behandeling betrekken  Relatieproblematiek

 Goede relatie opbouwen met de cliënt  Coördinator; afstemming andere hulpverleners  Onderzoeker  Procesmatige en effectieve hulpverlener  Verwijzer

 5) Algemene aandachtspunten bij de behandeling van burn-out, angst en depressie (BAD) ◦ Co-morbiditeit burn-out, angst en depressie of onafhankelijkheid van elkaar ◦ Screening ◦ B.D.I (Beck Depression Inventory) ◦ Algemene klachtenlijst ◦ Uitgebreide anamnese ◦ Behandeling; afhankelijk van persoonlijke situatie, oorzaak en gevolg, draaglast en draagkracht Algemene en specifieke methoden

 Verschillende methoden van behandeling, algemene en specifieke ◦ Herstel evenwicht in arbeidssituatie / persoonlijke relatie ◦ Coping versterken d.m.v. rollenspellen, kernkwadrant ◦ Rouwbegeleiding ◦ Cognitieve gedragstherapie ◦ Communicatie versterken ◦ Praktijkvoorbeelden ◦ Heel Harry. ◦ De bontgekleurde vogel

 Algemene en specifieke behandelmethoden ◦ Ademhalingsoefeningen ◦ Counseling ◦ Cognitieve gedragstherapie ◦ Rollenspelen ◦ Geleidelijke blootstelling aan angstsituatie (PTSS)  Praktijkvoorbeeld ◦ Los van de wurggreep; rouwverwerking, om leren gaan met emoties ◦ Trudie met O.C.D.

 Meest voorkomende methoden ◦ Psycho-educatie, ◦ Herstel dag- en nachtstructuur ◦ Ontspanningsoefeningen ◦ Versterken van coping en communicatie ◦ Cognitieve gedragsmatige therapie ◦ Helpen bij zoeken naar zingeving ◦ Direct betrokkenen uitnodigen voor informatie en ondersteuning  Praktijkvoorbeelden ◦ Snelle Simon, vooral c.g.t., psycho-educatie en omgaan met emoties ◦ Mijnheer Vos, de conciërge, vooral rouwbegeleiding en herstel zingeving

 1 gebeurtenis  2 gedachten  3 gevoelens  4 gedrag  5 denkfouten  6 negatieve gedachten ombuigen naar ondersteunende of reële gedachten  7 verandering in gevoel  8 verandering in gedrag

 Agressief ◦ Boksbal, sport  Passief / Subassertief, ◦ In vier stappen assertief leren reageren  Assertief  Specifieke en algemene behandelmethoden ◦ Leren omgaan met emoties ◦ Bewustwording versterken ◦ Rollenspelen

 1) spreek je gevoelens uit  2) benoem het gedrag van de ander  3) noem de gevolgen van het gedrag voor jou  4) zeg wat je wilt van de ander

 Uniciteit van elk rouwproces  Normale rouw en pathologische rouw  Taken van rouw ◦ Het verwerken van het verlies / de pijn, uiten van emoties ◦ Je kunnen aanpassen aan de nieuwe situatie ◦ De draad van het leven weer oppakken ◦ Het onder ogen zien van de veranderde situatie

 Volwassen kinderen ◦ Informatie geven en krijgen, steunen en stimuleren ◦ Mijnheer Vos de concierge  Familierelatie/ ouder ◦ Kim  Partner ◦ Verband tussen de individuele problemen en de partnerrelatie ◦ De spraakwaterval en de eroderende rots

 Primair of secundair probleem ◦ Inventarisatie van probleemgebieden  Prioriteiten stellen  Praktijkvoorbeeld

 Ligt er een persoonlijkheidsprobleem ten grondslag aan de huidige situatie?  Bewustwording oorzaak en gevolg  Afstemmen hulpvraag / hulpaanbod  Effectieve methoden

 Specifieke aandachtspunten : ◦ Andere waarden en normen ◦ Positie vrouw ◦ Religie ◦ Integratie

 KAN IK DIT BEHANDELEN ? ◦ Complexe situatie  Doorverwijzen ◦ Minder complexe situatie  Reflecteren of je dit aankunt, zo nodig overleggen  Praktijkvoorbeeld;  Uitleggen behandeling en overleggen wat de cliënt wil  Geleidelijke blootstelling aan trauma  Evalueren

 Dementie  Validation, als men zich niet bewust is van het ziektebeeld  Realiteitsoriëntatietraining, als men zich wel bewust is van ziektebeeld  Ondersteunende begeleiding en psycho-educatie voor partner en eventuele mantelzorgers  Praktische ondersteuning  Inzetten zorg  Ziekte, chronische klachten en eenzaamheid ◦ Reminiscentie ◦ Rouwbegeleiding en coping versterken ◦ Kernkwadrant ◦ Onderzoeken behoeften en mogelijkheden m.b.t. werk en hobby