Wat voegen games toe aan het leren? Dr. Martijn C. Koops Academieteam Serious Gaming Instituut Archimedes, HU 1/26.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Introductie tot de experimenteersessies
Advertisements

Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
GAME THEORY Les 6: Usability.
’n app a day ‘n App a Day doe je voordeel er mee Noordwijkerhout, 1 februari 2014 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut.
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Workshop Gamification. Doel workshop Inzicht gamification Toepassen van gamification voor eigen module.
Soft Systems Methodology Een doelbewuste aanpak voor action research
Workshop badminton Spelenderwijs leren badmintonnen vanuit een meer impliciete aanpak. Welkom Voorstellen.
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Het collaboratief spelen van een educatieve game
User Centred Development
Medmec04 week 5 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen.
Medmec04 – Engagement Les 5
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
ADP Tussenopdracht: Horseman Student: Kaj Metz Richting: GAR Module: Design & Research Vak: Action Design Principles Docent: Karel Millenaar Datum:
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
dialogue: telling showing listening imitating studio master en student construct a dialogue with words and performance in a continuously process Donald.
Xxxxxxxxxxxxxxx 4/5/2017 Space Challenge Martijn Koops 1. Ervaringsleren en Lemniscaat Model 2. SpaceChallenge 3. Resultaten dr. Martijn C. Koops Academieteam.
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
Les 4 – Kan ik meer met media?. Inhoud van de les Invullen werkblad Wedstrijd: de ‘Media challenge’ Presentatie plannen Beoordeling Invullen van de mediacompetenties.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Emoties door Games Door: Vera Prins. “ Wat is de meerwaarde van emoties door games ?
LES 3. Serious games Applied games ”a mental contest, played with a computer in accordance with specific rules that uses entertainment to further government.
Deltion College Engels A1 Gesprekken voeren [Edu/003] thema: A rainy day…. can-do : kan eenvoudige informatie geven over het weer © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/004] thema: Scanning, a race against the time can-do: kan snel belangrijke detailinformatie vinden in lange en complexe.
Tip 7: wissel je werkvormen af
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Nothing Is As It Seems Lesson 4 Romeo and Juliet.
Rules and effects in games that lessen the differences of value used to measure competition between players.
Algebra met Inzicht Bijeenkomst 11 december 2009.
Project Rewind Team negen Onze game Maak een game over het opraken van grondstoffen.
Game ON!. Wat gaan we doen: Introductie: wie ben ik? Inspiratiebronnen Game On! 2008.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Ludo W. van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen J.G. van Merriënboer 1,2, & Jeano J.P.R. de Bock 3 1 Open University.
Programmeren met kinderen NWT-conferentie basisonderwijs SPANNING & SENSATIE.
LES 3. glusyndicates.nl Serious games Applied games ”a mental contest, played with a computer in accordance with specific rules that uses entertainment.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
NOT 2011 Ineke Verheul Serious games of serious gaming?
Bronnenlijst Hattie, J., & Timperly, H. (2007). The Power of Feedback. Review of Educational Research, 77 (1), Jaspers, M., & Zijl,
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Stencil omzet kosten winst H3 18 MEI Wat gaan we vandaag doen?  - HW controle  - Wat heb je tot nu toe gedaan?  - Huiswerk klassikaal nakijken.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Conceptuele denker Anne
Mijn conceptmap Door: Yasmin Abdallah Blok 3: ‘De conceptuele denker’ Datum:
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Educatief spelontwerp
Stappenplan modulebeschrijvingen schrijven
Know and Understand Maker Education ‘ Leren door maken ’
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Educatieve Games – Leermiddel of Lapmiddel?
Werkwoordspelling Doel: persoonsvormen in de t.t..
Presentatie titel Measurement education in the junior primary –
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Maker Education Know and Understand ‘Leren door maken’
Socrative-code: QZKVJVDXV Wifi-code: Muntgebouw1
Feedback geven en krijgen
Bijscholing: 3 september
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Modderdorp UNPLUGGED Bron: csunplugged.org.
TU/e SkillsLab Introductie SkillsLab & competentieontwikkeling
how to create an Optimal Classroom Experience
Dynamic Architecture What about you?
Gepersonaliseerd Leren & Excellentietrajecten
Testphases still relevant?
How to Kijken naar kunst Procesgericht werken stimuleren.
Onderzoek en wetenschapsonderwijs
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

Wat voegen games toe aan het leren? Dr. Martijn C. Koops Academieteam Serious Gaming Instituut Archimedes, HU 1/26

Inhoud Het “Impliciete” en “Expliciete” systeem Consequenties voor educatieve games Workshop Voorbeelden / vragen 2/26

Games voegen iets toe aan leren Maar wat? Fun? Flow? Herhaling? Ervaring? Uitdaging? Andere “leer modus”? Ik ga in op de laatse optie 3/26

ImplicietConceptueel Perceptioneel Vaardigehden Gewoonten Conditionering ExplicietDeclaratief Feiten Gebeurtenissen Expliciete kennis Impliciete kennis 2 typen kennis 4/26

Wat is het waarschijnlijkst? Welke lijn is langer? Oneven kaarten hebben een bruine rugzijde Impliciet systeem leren kennen Sterrenkunde of rechten? (Wason selection task: confirmation bias. You tend to confirm the rule, Instead of falsifying. Correct answer: 13 and red Onder de 18 drink je chocomel 17 x 24 = = 4 5/26

2 typen leren ExplicietGecontroleerd Kost moeite Rationeel Simpel ImplicitOnbewust Moeiteloos Associatief Traag (trial & error) Complex 6/26

Game Cycle Plan Act Implicit knowledge Value result Learning- Cycle Observe Doen Theory understanding Plan Experiment Educational games: Impliciet + Expliciet Explicit knowledge Soms in een spel, soms afzonderlijk Onderscheid tussen de systemen kun je altijd maken 7/26

Bewust worden van impliciete kennis / systeem 1 Impliciete kennis ontwikkelen (oplijnen met expliciete kennis) Als motor van expliciet leren Wanneer is “impliciet leren” handig? 8/26

Bewust worden Papiergeld spel Management games Simulatiespellen, Rollenspellen 9/26

Impliciet in lijn brengen met expliciet Ervaringsbasis bieden 10/26

SpaceChallenge 11/26

FCI score: Conceptuele leerwinst Lengte foutenbalk is 1 standaarddeviatie 1.Uit flow gevallen 2.In flow gebleven 3.Standaard les zonder game 12/26

Game drives explicit learning Sensible for rewards & patterns 13/26 Bartle Killerwinnen Socialitedelen Explorerontdekken Achievervoltooien

Game als motor van expliciet leren (2) Wiskundecursus Docent vertelt Student doet huiswerk Flip the Class Youtube voor Expliciete kennis “Game” voor oefenen, “up tempo” 14/26

Andere theorieen: System 1 / System 2 Khaneman Spontaneous / Scientific concepts Vygotski Reflection-in/on-action Shön Implicit / explicit learning Reber /Broadbent Loosely Coupled Systems Weick 13/14 15/26

GoalInterface: Relation to Learning goal Feedback: Reflection questions: Wonder Question Explanation Transfer Plan Do Value Implicit concept Observe Explicit knowledge Plan Hoe realiseren we dit? Explict action 16/26

Workshop! Stappenplan om tot minigame te komen vanuit de didactiek! 1.Inhoud, leerdoel 2.Didactiek 3.Les-elementen 4.Fun-factor 5.Inbedding 17/26

3 minuten Kies een klein leerdoel Bijvoorbeeld: sos-cas-toa kunnen gebruiken in een nieuwe situatie (Niveau 3: kennis, toepassen) 18/26

6 minuten Kies je ideale didactiek Hoe zou je dit uitleggen in je ideale, 1-op-1 lessituatie? Welke vragen wil je wekken? Welke antwoorden wil je geven? 19/26

Les-elementen Omschrijf de elementen en hun samenhang, die je nodig hebt voor je ideale les. Opdrachten, spullen, vragen&antwoorden etc. φ O A S O S S S S S S O O O O φ φ φ φ φ φ A A A A A O O O φ φ φ φ A 6 minuten 20/26

Out of the box * Fun factor Nu een spel bedenken met de elementen. Vergeet de lessituatie, didactiek zit in de elementen en hun samenhang Denk out-of-the-box BOX * Naar Raoul Heertje, Mark Rutte is lesbisch Triominos Kaarthuis bouwen Tangram Kamertje verhuren Doolhof Rummikub 6 minuten 21/26

Wat maakt een spel? Spel Doel Spel Regels Tegenstand Representatie Motiverend? Fantasy Curiosity Challenge Control 22/26

Zelf digitale games maken Meer verzamelsites: classtools.net Create interactive flash tools - games for education. Gamekit - Gamestudio. Bouw zelf een game vanaf 6 jaar Games That Teach An Elementary Collection Klokhuis Game Studio Home Kodu - Microsoft Research /26

Snel aan de slag ssSetupForm.asphttp://puzzlemaker.discoveryeducation.com/CrissCro ssSetupForm.asp /26

(Kahneman, “Thinking fast and slow” R. Sun, R. Mathews, and S. Lane, Implicit and explicit processes in the development of cognitive skills: A theoretical interpretation with some practical implications for science education. In: E. Vargios (ed.), Educational Psychology Research Focus, pp Nova Science Publishers, Hauppauge, NY )Implicit and explicit processes in the development of cognitive skills: A theoretical interpretation with some practical implications for science education. Effort Easy Hard Learning Unaware Aware Robustness Error tolerant Error intolerant Knowledge Difficult-to-Verbalize Easy-to-Verbalize Type of Cognition Hot (emotional) Cool Speed Fast Slow Control Cue-driven (unconscious) Conscious Solutions Heuristic Algorithmic Representation Holistic Analytic Implicit learningExplicit learning 25/26

Balls and BoxesBalls and Boxes: (ReberLab, ) Impliciet trainen voorbeeld van puur impliciet leren 26/26