Wat voegen games toe aan het leren? Dr. Martijn C. Koops Academieteam Serious Gaming Instituut Archimedes, HU 1/26
Inhoud Het “Impliciete” en “Expliciete” systeem Consequenties voor educatieve games Workshop Voorbeelden / vragen 2/26
Games voegen iets toe aan leren Maar wat? Fun? Flow? Herhaling? Ervaring? Uitdaging? Andere “leer modus”? Ik ga in op de laatse optie 3/26
ImplicietConceptueel Perceptioneel Vaardigehden Gewoonten Conditionering ExplicietDeclaratief Feiten Gebeurtenissen Expliciete kennis Impliciete kennis 2 typen kennis 4/26
Wat is het waarschijnlijkst? Welke lijn is langer? Oneven kaarten hebben een bruine rugzijde Impliciet systeem leren kennen Sterrenkunde of rechten? (Wason selection task: confirmation bias. You tend to confirm the rule, Instead of falsifying. Correct answer: 13 and red Onder de 18 drink je chocomel 17 x 24 = = 4 5/26
2 typen leren ExplicietGecontroleerd Kost moeite Rationeel Simpel ImplicitOnbewust Moeiteloos Associatief Traag (trial & error) Complex 6/26
Game Cycle Plan Act Implicit knowledge Value result Learning- Cycle Observe Doen Theory understanding Plan Experiment Educational games: Impliciet + Expliciet Explicit knowledge Soms in een spel, soms afzonderlijk Onderscheid tussen de systemen kun je altijd maken 7/26
Bewust worden van impliciete kennis / systeem 1 Impliciete kennis ontwikkelen (oplijnen met expliciete kennis) Als motor van expliciet leren Wanneer is “impliciet leren” handig? 8/26
Bewust worden Papiergeld spel Management games Simulatiespellen, Rollenspellen 9/26
Impliciet in lijn brengen met expliciet Ervaringsbasis bieden 10/26
SpaceChallenge 11/26
FCI score: Conceptuele leerwinst Lengte foutenbalk is 1 standaarddeviatie 1.Uit flow gevallen 2.In flow gebleven 3.Standaard les zonder game 12/26
Game drives explicit learning Sensible for rewards & patterns 13/26 Bartle Killerwinnen Socialitedelen Explorerontdekken Achievervoltooien
Game als motor van expliciet leren (2) Wiskundecursus Docent vertelt Student doet huiswerk Flip the Class Youtube voor Expliciete kennis “Game” voor oefenen, “up tempo” 14/26
Andere theorieen: System 1 / System 2 Khaneman Spontaneous / Scientific concepts Vygotski Reflection-in/on-action Shön Implicit / explicit learning Reber /Broadbent Loosely Coupled Systems Weick 13/14 15/26
GoalInterface: Relation to Learning goal Feedback: Reflection questions: Wonder Question Explanation Transfer Plan Do Value Implicit concept Observe Explicit knowledge Plan Hoe realiseren we dit? Explict action 16/26
Workshop! Stappenplan om tot minigame te komen vanuit de didactiek! 1.Inhoud, leerdoel 2.Didactiek 3.Les-elementen 4.Fun-factor 5.Inbedding 17/26
3 minuten Kies een klein leerdoel Bijvoorbeeld: sos-cas-toa kunnen gebruiken in een nieuwe situatie (Niveau 3: kennis, toepassen) 18/26
6 minuten Kies je ideale didactiek Hoe zou je dit uitleggen in je ideale, 1-op-1 lessituatie? Welke vragen wil je wekken? Welke antwoorden wil je geven? 19/26
Les-elementen Omschrijf de elementen en hun samenhang, die je nodig hebt voor je ideale les. Opdrachten, spullen, vragen&antwoorden etc. φ O A S O S S S S S S O O O O φ φ φ φ φ φ A A A A A O O O φ φ φ φ A 6 minuten 20/26
Out of the box * Fun factor Nu een spel bedenken met de elementen. Vergeet de lessituatie, didactiek zit in de elementen en hun samenhang Denk out-of-the-box BOX * Naar Raoul Heertje, Mark Rutte is lesbisch Triominos Kaarthuis bouwen Tangram Kamertje verhuren Doolhof Rummikub 6 minuten 21/26
Wat maakt een spel? Spel Doel Spel Regels Tegenstand Representatie Motiverend? Fantasy Curiosity Challenge Control 22/26
Zelf digitale games maken Meer verzamelsites: classtools.net Create interactive flash tools - games for education. Gamekit - Gamestudio. Bouw zelf een game vanaf 6 jaar Games That Teach An Elementary Collection Klokhuis Game Studio Home Kodu - Microsoft Research /26
Snel aan de slag ssSetupForm.asphttp://puzzlemaker.discoveryeducation.com/CrissCro ssSetupForm.asp /26
(Kahneman, “Thinking fast and slow” R. Sun, R. Mathews, and S. Lane, Implicit and explicit processes in the development of cognitive skills: A theoretical interpretation with some practical implications for science education. In: E. Vargios (ed.), Educational Psychology Research Focus, pp Nova Science Publishers, Hauppauge, NY )Implicit and explicit processes in the development of cognitive skills: A theoretical interpretation with some practical implications for science education. Effort Easy Hard Learning Unaware Aware Robustness Error tolerant Error intolerant Knowledge Difficult-to-Verbalize Easy-to-Verbalize Type of Cognition Hot (emotional) Cool Speed Fast Slow Control Cue-driven (unconscious) Conscious Solutions Heuristic Algorithmic Representation Holistic Analytic Implicit learningExplicit learning 25/26
Balls and BoxesBalls and Boxes: (ReberLab, ) Impliciet trainen voorbeeld van puur impliciet leren 26/26