Veilige microbiologische technieken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ongewenste micro-organismen
Advertisements

Veilig werken met GGO’s
23 JANUARI 2007 MBO CENTRAALMBO CENTRAAL Ageeth Jorna (lekker-werken.nl)
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
1 Presentatie Mediatheek TF ’06 Door: Barbara Vermaas, Jeroen van Beijnen en Erik Oomen Praktijkvoorbeelden m.b.t. instituutscontacten op TF 1.Virtuele.
Academische vaardigheden als competentie binnen een bachelor programma. Hobbels en valkuilen van een op het 4C-ID model gebaseerd traject. Dr. H.Roebertsen.
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Visionen für die Betriebliche Weiterbildung page 1.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen Ed OGO Hoe leer je ontwerpen? –doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: –modelleren: probleem terugbrengen.
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen. OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem.
BSN nederland De Action Learning MBA
Als ik jou een reddingsboei toewerp, kun jij jezelf dan redden?
1212 /b Ontwerpen en Presenteren met ICT dr.ir. Jos van Leeuwen Faculteit Bouwkunde cap.groep Ontwerp Systemen.
GMP and HACCP in school restaurants School Development Project
BacT/ALERT® Bloedkweek afname
Beoordelen met behulp van rubrics
Workshop “Beoordelen”
Welkom bij Maastricht University.
Informatiebijeenkomst Studiereis 2015 Onderwijsinstituut Moleculaire Wetenschappen.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Welkom bij Maastricht University.
VACCM H4 Calamiteiten Manager Handel.
Parametric release Wat is dat?.
sociaal pedagogisch hulpverlenen
Studieadviesregeling
Presentatie ontruimingsplan
ARBO.
Universiteit Maastricht Blackboard CS Elektronische leeromgeving Universiteit Maastricht (eleUM)
Huiselijk Geweld en Kindermishandeling
Gezondheidszorg Patiëntveiligheid bezien vanuit de psycholoog Resultaten van een onderzoek onder leden van het NIP Dr. Udo Nabitz, bestuur NIP 24 september.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Universiteit Leiden Peter Roemelé Arbo & Milieu Dienst (AMD) Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen, Universiteit Leiden INFO VEILIGHEID EERSTE.
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
Valkuilen bij het ontwerpen van competentiegericht onderwijs Jeroen J.G. van Merriënboer Derde 4C/ID Gebruikersconferentie, Studiecentrum OUNL, Utrecht,
AMBTELIJKE TOETS AAN REDELIJKE EISEN VAN WELSTAND.
Universiteit Leiden 1 Een eerste kennismaking met Veiligheid Arbo- & Milieudienst Wiskunde en Natuurwetenschappen (AMD)
Zorg & Welzijn Vernieuwing VMBO.
Uitleg en vertaling naar uitwerking nieuw KD
Real-time intraoperatieve fluorescentie beeldvorming van de ureter tijdens laparoscopische colorectale chirurgie: een haalbaarheidsstudie Jacqueline van.
Workshop Peer Review audit Kennisdag 5 juni 2014 Meta Peek.
Gebruikers- ondersteuning Monitoring Data- beheer Management- informatie Change support Tactisch support Strategisch support Management support Behoefte-
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
Casus 1 Hygiëne - infectie.
Disclosure belangen NHG spreker
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
H.6 Overleggen en regelen
Faculty of Health, Medicine and Life Sciences
e-Exercise: blended interventie met gereduceerd face-to-face contact
Thema-avond Chemours en DuPont
B-VCA / VOL-VCA © PBNA. Niets uit deze presentatie mag worden verveelvoudigd of openbaar gemaakt, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van PBNA.
Tijd Activiteit Plaats – Registratie en ontvangst UNS40
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
HR in tijden van GDPR/AVG – 6 februari 2018 – VAC Gent
Agressie op de werkvloer
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Sanering bij wegreconstructie Verplichtingen en kansen
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Veilige microbiologische technieken
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 11
Keuzedelen Opleiding doktersassistent
Werken in een arbeidsorganisatie
11. Ongevallen 11.1 Wat te doen bij incidenten?
VTH3 (verpleegtechnisch handelen) "postoperatieve zorg" VP16
Transcript van de presentatie:

Veilige microbiologische technieken Diny van Faassen, biologische-veiligheidsfunctionaris Symposium 4C-ID OUNL, 5-3-2010

Inhoud Wat en waarom veilige microbiologische technieken (video Precies zoals het hoort.., Min.VROM) Authentieke (deel)leertaken Toename in complexiteit van taken Demonstraties van vaardigheden Oefenen van deeltaken Aangeboden voorschriften, instructies Just-in-time informatie (10 VMT-regels, flowschema’s) Feedback

Veilige microbiologische technieken Persoonlijke hygiëne Voorkomen besmetting experiment en omgeving Desinfectie van oppervlakten en materialen Werken in een microbiologisch veiligheidskabinet Veilig transport van materialen en afval Wat te doen bij incidenten, ongevallen en calamiteiten

Authentieke (deel)leertaken Werken in een ingeperkt laboratorium (ML-I of ML-II) * VMT-regels toepassen: labjas aan, desinfecteren, etc * Steriel werken: geen besmetting van experiment * Isoleren en identificeren van een genetisch zuiver organisme * Handelingen in een microbiologisch veiligheidskabinet * Desinfectie van oppervlakten en handen * Wassen van handen * Melden en afhandelen van incidenten * Afsluiten van laboratorium

Handelingen in MVK

Toename in complexiteit van taken 1. uitvoeren en rapporteren modificatie van E.coli (ML-I) 2. maken en rapporteren casus overstroming kweekvat E.coli 3. maken en rapporteren casus werken met Epstein Barr virus (ML-II) 4. zelf uitvoeren van experiment met virus in eigen ML-II laboratorium 5. vergunning aanvragen voor werken met virus onder ML-II inperking

Demonstraties van vaardigheden Werken in een microbiologisch veiligheidskabinet (video) Handen wassen onder elleboogkraan (practicumhandleiding) Isoleren van een genetisch zuiver micro-organisme (practicumhandleiding) Geven van feedback (video)

Aangeboden voorschriften en instructies Cursusklapper met procedures, instructies, achtergrondinformatie College beheersing van risico’s Calamiteiten folder Flyer met belangrijkste delen uit video Website met procedures, instructies en documentatie

Just-in-time information Flyer met 10 VMT-regels Belangrijkste stappen bij werken in een MVK Symbolen op toegangsdeur van laboratorium (Symbool verplicht handen wassen)

Feedback Correctieve feedback tijdens practicum op: * Juist werken in een microbiologisch veiligheidskabinet * Steriel werken (aflezen kweekresultaten) * Voldoende wassen van handen * Goed desinfecteren van oppervlakten en handen Cognitieve feedback door: * In te vullen formulieren (b.v. bij incidenten) * Presentatie cases aan mede-cursisten en docent

Voordelen van dit ontwerpprobleem Duidelijke (wettelijk) vastgestelde eisen Criteria voor scholing van cie Educatie BVF-platform Ondersteunende informatie VROM en BVF-platform Voorbeelden van andere cursussen op dit gebied

Met dank aan: Wiel Debie, zeer ervaren onderzoeks-assistent UM Guillaume van Eys, docent moleculaire biologie UM Ellen Stobberingh, docent microbiologie MUMC+ Per Staugaard, zeer ervaren biologische-veiligheidsfunctionaris (BVF) Nederlands Vaccin Instituut Marjanne Markerink, BVF en docent VMT-cursus Erik Beuken, plaatsvervangend BVF MUMC+ Biosafety Unit, Center for Research Innovation, Support and Policy, Faculty of Health, Medicine and Life Sciences, Maastricht University, Maastricht diny.vanfaassen@crisp.unimaas.nl; tel. 043-3881237