Veilige microbiologische technieken Diny van Faassen, biologische-veiligheidsfunctionaris Symposium 4C-ID OUNL, 5-3-2010
Inhoud Wat en waarom veilige microbiologische technieken (video Precies zoals het hoort.., Min.VROM) Authentieke (deel)leertaken Toename in complexiteit van taken Demonstraties van vaardigheden Oefenen van deeltaken Aangeboden voorschriften, instructies Just-in-time informatie (10 VMT-regels, flowschema’s) Feedback
Veilige microbiologische technieken Persoonlijke hygiëne Voorkomen besmetting experiment en omgeving Desinfectie van oppervlakten en materialen Werken in een microbiologisch veiligheidskabinet Veilig transport van materialen en afval Wat te doen bij incidenten, ongevallen en calamiteiten
Authentieke (deel)leertaken Werken in een ingeperkt laboratorium (ML-I of ML-II) * VMT-regels toepassen: labjas aan, desinfecteren, etc * Steriel werken: geen besmetting van experiment * Isoleren en identificeren van een genetisch zuiver organisme * Handelingen in een microbiologisch veiligheidskabinet * Desinfectie van oppervlakten en handen * Wassen van handen * Melden en afhandelen van incidenten * Afsluiten van laboratorium
Handelingen in MVK
Toename in complexiteit van taken 1. uitvoeren en rapporteren modificatie van E.coli (ML-I) 2. maken en rapporteren casus overstroming kweekvat E.coli 3. maken en rapporteren casus werken met Epstein Barr virus (ML-II) 4. zelf uitvoeren van experiment met virus in eigen ML-II laboratorium 5. vergunning aanvragen voor werken met virus onder ML-II inperking
Demonstraties van vaardigheden Werken in een microbiologisch veiligheidskabinet (video) Handen wassen onder elleboogkraan (practicumhandleiding) Isoleren van een genetisch zuiver micro-organisme (practicumhandleiding) Geven van feedback (video)
Aangeboden voorschriften en instructies Cursusklapper met procedures, instructies, achtergrondinformatie College beheersing van risico’s Calamiteiten folder Flyer met belangrijkste delen uit video Website met procedures, instructies en documentatie
Just-in-time information Flyer met 10 VMT-regels Belangrijkste stappen bij werken in een MVK Symbolen op toegangsdeur van laboratorium (Symbool verplicht handen wassen)
Feedback Correctieve feedback tijdens practicum op: * Juist werken in een microbiologisch veiligheidskabinet * Steriel werken (aflezen kweekresultaten) * Voldoende wassen van handen * Goed desinfecteren van oppervlakten en handen Cognitieve feedback door: * In te vullen formulieren (b.v. bij incidenten) * Presentatie cases aan mede-cursisten en docent
Voordelen van dit ontwerpprobleem Duidelijke (wettelijk) vastgestelde eisen Criteria voor scholing van cie Educatie BVF-platform Ondersteunende informatie VROM en BVF-platform Voorbeelden van andere cursussen op dit gebied
Met dank aan: Wiel Debie, zeer ervaren onderzoeks-assistent UM Guillaume van Eys, docent moleculaire biologie UM Ellen Stobberingh, docent microbiologie MUMC+ Per Staugaard, zeer ervaren biologische-veiligheidsfunctionaris (BVF) Nederlands Vaccin Instituut Marjanne Markerink, BVF en docent VMT-cursus Erik Beuken, plaatsvervangend BVF MUMC+ Biosafety Unit, Center for Research Innovation, Support and Policy, Faculty of Health, Medicine and Life Sciences, Maastricht University, Maastricht diny.vanfaassen@crisp.unimaas.nl; tel. 043-3881237