Marokkaanse Nederlanders Hun positie in 10 onderwerpen Achterstand en vooruitgang Hoe de integratie te bevorderen?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
determinanten jeugd & overgewicht
Advertisements

Kleurende steden. Uitgeverij Vanden Broele, Stationslaan Brugge - -
Drie mythen over flexibele werknemers Gastcollege SZW Congres Den Haag, 25 maart 2013 Arjan Heyma.
Overzicht Inkomen en armoede bij Belgische ouderen, vergeleken met hun leeftijdsgenoten in buurlanden Niet-monetaire indicatoren van de levensstandaard.
informatiemodel BBO trajecten, schoolwisselingen, leeftijden,
| 29 juni 2014 || 1 | Aanpak Voortijdig schoolverlaten Gemeente ‘s-Hertogenbosch Henny Wibbelink Teammanager afdeling Jeugd & Onderwijs
Allochtonen op de Vlaamse arbeidsmarkt
  Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven Marginalisering= verwijst naar een proces van afnemende participatie.
Hoofdstuk 6 Sociale ongelijkheid.
Samenwerking rond onderwijs. 1 Dit kan u verwachten: 1)Voorstelling van het onderwijsproject 2)Wat zijn de succesfactoren voor het welslagen van een dergelijk.
Allochtonen in het hoger onderwijs
Voorzieningen bereiken migranten niet altijd
Planning: Startopdracht Uitleg paragraaf 3.4 Verwerkingsopdracht
Cultuurparticipatie bij jongeren
Afstand en toenadering Jaarrapport Integratie 2008 Toelichting door Jan Latten.
Workshop: gender mainstreaming
DE OVERGANG ONDERWIJS-ARBEIDSMARKT Rationeel of emotioneel ?
Discriminatiemonitor niet-westerse migranten op de arbeidsmarkt
Sessie 4 Interculturaliteit en diversiteit Graziela Dekeyser (FaPOS, K.U.Leuven) Imane Bouzarmat (Ella vzw) LAGO studiedag 22 september 2011.
Profiel Hogeschool Rotterdam Rotterdams als HO-omgeving Diversiteitsbeleid Hogeschool Rotterdam.
Vaderschap Versterken
Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven L. Eldering & E.J. Knorth.
Spijbelen aan het einde van het basisonderwijs en het begin van het voortgezet onderwijs : de invloed van sociale bindingen en zelfcontrole.
Werkhervatting van zieke en niet-zieke werklozen. R. Steenbeek en K. Jettinghoff.
De niet-westerse derde generatie en criminaliteitscijfers
MIS HET NIET! JE DIPLOMA.
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Het scholenprogramma Jump-In Inspiratieworkshop ABC onderwijsadviseurs 8 september 2014.
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
Voortijdig schoolverlaten
Den Haag Belediye Meclisi Uyeleri 4 KASIM 2014 Briefing BILGILENDIRME.
Verleden en nu Hoe is dat begonnen?. Cornelius Haga ( ) ( )
Resultaten enquête lager onderwijs De resultaten 1.Steekproef 2.Gamegedrag 3.Gamen en opvoeding 4.Besluit.
1 TH Hoofdstuk 1 Bevolking § 6 en 7
1 vwo Hoofdstuk 1 Bevolking, §7 - 9
Titel wereld moet weg. 1 havo/vwo 1 Bevolking § 7-8.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Etnische discriminatie op de arbeidsmarkt
Armoede en Vrouwen 10 December December December Stichting Samen voor Gezondheid van Vrouwen.
Hoofdstuk 5 Bevolking en ruimte in Duitsland en Nederland.
Hagenaars en sport Onderzoek sportdeelname december 2015 Versie.
Hoe persoonlijk is leven zonder werk? Gijselinck Jolien 1BaTPB3 R Academiejaar Bron: Peelman, K. & Valkeneers, G. (2010). Hoe persoonlijk.
STRAATKWAAD & JEUGDCRIMINALITEIT EEN GROEP MET TWEE GEZICHTEN - CRIMINALITEIT ONDER AMSTERDAMSE ANTILLIANEN.
Hermine Callewaert. Over het algemeen jongens Etniciteit verschilt per type en aard van de jeugdgroep Activiteit verschilt per type en aard van de jeugdgroep.
Leeswijzer bij de bijlagen In deze bijlagen bij het NVZ-strategiedocument Zorg voor 2020 zijn de belangrijkste grafieken en brondocumenten voor u geselecteerd.
Nationaal Programma Rotterdam Zuid Presentatie Werkbezoek Gemeente Breda aan Rotterdam 4 februari 2016 Marco Pastors Directeur 1 1.
Emancipatiemonitor februari 2011 Emancipatie op stoom Jan Latten.
De Turkse groep in Nederland: splendid isolation?.
Wat is een vluchteling? Asielzoeker Erkende vluchteling Subsidiair beschermde.
Zelfdoding, Werkloosheid en Crisis Renske Gilissen Senior onderzoeker 113Online & GGD Haaglanden.
Internationalisering 2-talig onderwijs Inleiding 4 e leerjaar thavo
Utrecht, 20 februari Centraal Bureau voor de Statistiek Jaarrapport Integratie 2010 Integratiegeneratie? 25 november 2010 Jan Latten.
De weg naar succes Bevorderende factoren voor de participatie van 2 e generatie vrouwen met een niet- westerse achtergrond Wil van Nunen.
Verdampende jeugdcriminaliteit
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
Rayandro ( ): wat ga je doen als je een kind hebt youtube
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Oorzaken van criminaliteit”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal schriftelijk.
Waarom worden mensen crimineel
RAADSELTJE.
3. Oorzaken van criminaliteit
Jong geleerd, oud gedaan?
Zittenblijven in het basisonderwijs: leerlingen, scholen, argumenten, alternatieven Geert Driessen | Bianca Leest Lia Mulder | Tineke Paas | Twan.
Rayandro ( ): wat ga je doen als je een kind hebt youtube
De angstige stad Prof.dr. Peter Muris Rotterdamlezing 2006.
RAADSELTJE.
Workshop basisonderwijs
Migratie Anouck, Anne, Indy, Lisanne& Nikki.
Land van vooruitgang Wie zijn de winnaars en wie de verliezers?
Verschillen in onderwijskansen
Criminaliteit onder Marokkaanse jongeren
Transcript van de presentatie:

Marokkaanse Nederlanders Hun positie in 10 onderwerpen Achterstand en vooruitgang Hoe de integratie te bevorderen?

1. Slechte beeldvorming Marokkaans45 Turks55 Surinaams58 Antilliaans48 Autochtone NL67 Sociaal en Cultureel Planbureau 2

2. Hoge criminaliteit Sociaal en Cultureel Planbureau 3 Marokkaans-Nederlandse jonge mannen 21% van de 2 e generatie mannen (18-25 jaar) verdacht van een misdrijf jaar: 2 e generatie mannen vaker crimineel gedrag dan 1 e generatie volgen van jongeren van 12 jarige leeftijd tot 20 e ( ): 56% van de jongens op enig moment in die periode verdacht van een misdrijf Criminaliteit is veel hoger dan bij autochtonen en andere migrantengroepen, muv 1 e generatie Antillianen

3. Religie is voor Marokkaanse Nederlanders belangrijk sterk ‘geïnternaliseerd’ actief religieus gedrag (halal eten, moskee bezoek, vijf maal daags bidden) groot belang van regelnavolging toename moskeebezoek 2 e generatie Radicalisering? Sociaal en Cultureel Planbureau 4

4. Lage inkomens, veel uitkeringen, vaak zonder werk Armoede (lage inkomens) Uitkeringen (bijstand, ww, ao) Jeugd- werkloosheid Marokkaans27,92225 Turks24,221,318 Surinaams16,916,722 Antilliaans23,216,1- niet-westers (tot)24,118,820 autochtone NL5,810,19 Sociaal en Cultureel Planbureau 5

5. Onderwijs: vooruitgang en achterstand Sociaal en Cultureel Planbureau 6 Lees- en rekenprestaties in basisonderwijs verbeteren Hogere scores op cito-toets Steeds vaker havo-plus adviezen Voortijdig schoolverlaten neemt af, maar nog steeds hoog Derde leerjaar VO: van de Marokkaans-Nederlandse leerlingen zit ca. 80% in vmbo-t of lager, autochtonen: ca. 50 %

6. Toename contact met autochtonen Sociaal en Cultureel Planbureau 7

7. Steeds betere beheersing Nederlands Sociaal en Cultureel Planbureau 8

8. Daling huwelijksmigratie Sociaal en Cultureel Planbureau 9 In % van de huwende mannen haalde partner uit Marokko, in % Vrouwen: in 2001 ongeveer 50% partner uit Marokko, in 2008 minder dan 15% Partner tegenwoordig van Marokkaanse origine uit Nederland Gemengde huwelijken blijven zeldzaam

9. Meer 2 e generatie in de middenklasse Sociaal en Cultureel Planbureau 10

10. Instroom hoger onderwijs (2 e generatie) Sociaal en Cultureel Planbureau 11 Sinds studiejaar 1995/1996 verdubbeld Van 20% naar 40%. Vrouwen aanzienlijk vaker in hoger onderwijs dan mannen

Marokkaans-Nederlandse groep Enorme verscheidenheid: toppen en diepe dalen Groep op stoom en groep op drift Perspectieven en grote risico’s: ‘assimilatie’ en marginalisering Hou jongeren op school en uit de criminaliteit Betere beeldvorming: crimineel en overlastgevend gedrag, hoe terug te dringen? Opvoeding en ouders. Sociaal en Cultureel Planbureau 12

8. Daling huwelijksmigratie Sociaal en Cultureel Planbureau 13

10. Instroom hoger onderwijs (2 e generatie) Sociaal en Cultureel Planbureau 14