De beschikbaarheid van kwalitatief goede zorg voor expats Lucie Cunningham, Delft Business Consultancy Adviseur Expat Project Team Delft.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jaap Dik Apotheker te Vianen Lid GR VZVZ
Advertisements

Op de afdeling verloskunde werkt een deskundig en enthousiast team van verpleegkundigen en kraamverzorgenden om u 24 uur per dag met raad en daad bij te.
Project ‘Make me beautiful’
Geef uw zorgverlener toestemming voor het delen van uw medische gegevens! Informatiefolder gegevensuitwisseling voor zorgconsumenten in Zuid-Holland.
Goedemiddag mijn naam is Marian Denekamp van Duynhoven
Prenataal en Postnataal
Nieuw focuscentrum ‘Endometriose in Balans’
Keuzehulp pijn; wat valt er te kiezen?
Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’ November 2012 Olof-Jan Smits Voorzitter Stichting XS2CARE.
Thuis dokteren, een enorme verbetering! Filip van dijk Patiënt en ontwikkelaar.
Partner voor verenigingen Laat uw leden verantwoord sporten.
Q koorts in Herpen bewonersavond
Het veilig uitwisselen van elektronische patiëntengegevens.
Gezondheidscentrum Waterwijk en Apotheek in Almere
Opt In Verslag werkgroep en plan
De klant is koningin Power to Mothers: De klant is ‘ koningin ’ Edwin van Teijlingen Reader in Public Health, University of Aberdeen & Visiting Professor,
Alcohol en druggebruik tijdens de zwangerschap – Opsporing, kortadvies en ondersteuning van zwangere vrouwen Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening,
Pijn in de palliatieve zorg
Studiereis Turkije AOF: Achterstands Ondersteunings fonds Amsterdam Seans: cultuur en studiereizen 28 sept. t/m 6 oktober 2013.
Zelfmanagement bij de ziekte van Parkinson
Medische zorg Optimalisatie. Uitdaging/opdracht Verbeter de organisatie van de medische zorg in het verzorgingshuis. Verzorging: Minder huisartsen! Huisarts:Meer.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Ontwikkelingshulp Zambia
Zijn uw patiënten tevreden over uw bereikbaarheid?
B-Project Servicedesk Jolanda Versteeg Rob Kiekens Jarl Hoenink.
De deur open naar de digitale spreekkamer
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
Goede voorbereiding is het halve werk
Dr. Wim Verhoeven, huisarts V AST DOSSIERHOUDENDE PRAKTIJK.
Niet alles wat kan, hoeft
ZorgSaam Kliniek Hulst. Ontstaan ZorgSaam Kliniek Hulst ± 1986: Politieke belofte bouw dagbehandelingsunit bij de polikliniek Hulst. Wens om huisartsenpraktijken.
Ervaringen met implementatie van beeldschermzorg "Een deur naar de rest van de wereld" Irene van Duijvendijk Adviseur Zorg ICT & Innovatie 15 oktober 2015.
Spoedzorg in Nederland Waar staan we en waar gaan we?
Johan Krijgsman (Nictiz) Grafisch werk door Roel Schenk (Nictiz)
Maureen Naarden -Karsters 24/11/2015.   1. Inleiding  2.Veel voorkomende vragen  3.Omstandigheden van de patiënten  4. Behoeften van de patiënt in.
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
Amber Gefilmd tijdens de behandeling: het aanprikken van de vap voor het toedienen van de medicatie.
Cliënttevredenheidsonderzoek 2013 Praktijk van Iersel Gemaakt door: Drs. J.H. van ’t Hoog 15 november 2013.
14 juni 2013 NHG wetenschapsdag Controle na borstkanker in de eerste lijn versus de tweede lijn: voorkeuren van patiënten Carriene Roorda, Geertruida H.
1 EXPATS IN DELFT Belang, wensen en mogelijkheden Paul Rullmann.
Het Verwijzersportaal Een inkijkmogelijkheid voor verwijzers in het databestand van het Martini ziekenhuis.
PROJECT ZOET ZWANGER REGISTRATIE PRAKTISCHE ASPECTEN.
Lucie Herraiz Cunningham Delft Business Consultancy Adviseur Expat Project Team Delft April 18, 2013 Delftse Expats en Delftse Culturele Instellingen.
Ketenzorg, onze zorg ?! Projectgroep: Anja Dekker, Berry van Kats, Yvonne den Ouden, Marleen de Bruin.
Project Project “Nieuwkomers gezond”. Gezondheids Vaardigheden.
De ziekenhuiszorg in Zeeland en Schouwen- Duiveland Algemene ledenvergadering 15 november 2011.
Workshop Peer Review audit Kennisdag 5 juni 2014 Meta Peek.
GH de Bock Department of Epidemiology University Medical Center Groningen The Netherlands Nazorg voor patiënten met borstkanker in de huisartsenpraktijk.
Gezondheidszorg voor asielzoekers GC A. Disclosure dia Geen conflicterende belangen.
Kerntaak: triëren Werken o.a. aan werkproces 1.1: de zorgvrager op een professionele wijze te woord staan en het kanaliseren van de zorgvraag. Werken.
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
“NPZZG werkt aan een continuüm van vertrouwen" Carel Veldhoven
Gezondheidszorg Hoe is de zorg geregeld op deze locatie?
We omringen jou en je kind met de beste zorg.
Doktersassistenten en Praktijkondersteuners Caroline van den Berg
Noorderpoort Paktijkscholing
Huisarts en spoed: Hoe doen we het NU? Doen we het goed?
Drs Loes Meijer, huisarts, Medisch Coördinator MCCE
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
S. Baré Sociaal verpleegkundige UZ Brussel
[Voeg eigen informatie over uw gemeente en/of de collecte toe]
Vast dossierhoudende praktijk
Disclosure belangen (Potentiële) belangenverstrengeling Geen
Vast dossierhoudende praktijk
Andere zorgverleners in de 1e lijn
Wetenschappelijk onderzoek en uw privacy
KOH staat voor Kwaliteit en Ontwikkeling Huisartsenzorg Hét expertisecentrum voor geaccrediteerde nascholing en taakherschikking in de eerste lijn.
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
Andere zorgverleners in de 1e lijn
We omringen jou en je kind met de beste zorg.
Transcript van de presentatie:

De beschikbaarheid van kwalitatief goede zorg voor expats Lucie Cunningham, Delft Business Consultancy Adviseur Expat Project Team Delft

Kennis over Zorgsysteem Meesten leren over medisch systeem via eigen netwerk van vrienden en collega’s Anders via expat websites Duidelijke wens voor meer uitleg

Feedback over Huisartsen 1/5 helemaal niet tevreden Tevredenheid hangt af van welke huisarts binnen grote praktijken Top-klachten zijn (in volgorde van voorkomen) : Willen niet behandelen Willen niet naar specialist doorverwijzen Willen geen toestemming voor onderzoek geven Top-complimenten: Artsen spreken prima Engels Hoeft niet lang op afspraak te wachten

Naar eigen land voor Zorg Expats die wachten op zorg tot ze terug zijn in eigen land: - naar de specialist (50% van degenen die teruggaan) - naar de gynaecoloog - naar de tandarts 11% gaat nooit terug voor zorg.

Verzekering 20% met internationale verzekering (geen probleem). 20% die Nederlandse verzekering hebben hebben problemen de kosten te dekken.

Huisartsenpost 40% nooit gebruikt. 40% die huisartsenpost hebben gebruikt waren niet tevreden. Top-redenen ontevredenheid: - personeel wil geen Engels over de telefoon spreken - hun gezondheidsklachten werden niet gezien als passend voor de huisartsenpost

RDGG Ziekenhuis 20% nooit geweest. 60% van RDGG patienten waren tevreden. Mensen die ontevreden waren over artsen waren zeer ontevreden. Positieve feedback over verpleegkundigen. Klachten over lang wachten in wachtkamer.

Prenatale en Postnatale zorg Minder vrouwen reizen terug om te bevallen dankzij: - Britse verloskundige in Delft (vloeiend in het NLs) - mogelijkheid van pijnstillers tijdens geboorte verbeterd - meeste angstige vrouwen gaan naar Bronovo - inhuren van tweetalige doula’s (geboorte coaches) - veel informatie via Delft MaMa laatste 5 jaar Weinigen weten dat preconceptiezorg ook aanwezig is.

Conclusies Tevredenheid gaat vooruit, maar kan beter. SGZ van de TU Delft heel actief met voorlichting en toegang naar algemene zorg studenten en medewerkers. De Hoed huisartsenpraktijk: Engelse menu-optie als mensen bellen. Inventarisatie van expat-vriendelijke zorgverleners door het Expat Team was belangrijk, maar slechts weinigen hebben informatie in het Engels op hun website. Ze mogen dus niet op zorgpagina van Suggestie: video maken over Delftse medische zorg in het Engels met RDGG, huistartsenpost, apotheek, tandards, huisartsenpraktijk en verloskundige.