Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nieuwe leerbenaderingen voor professionele organisaties
Advertisements

Curriculumvernieuwing en de kennissamenleving: nieuwe rollen voor docenten? Joke Voogt.
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
4C/ID Gebruikersdag, 17 april 2012, Utrecht
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
BattleBots The school battle.
E-learning Kwaliteitscriteria
Laat de buitenlandstage echt meetellen!
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
Visiecirkel organiseren leren
Het collaboratief spelen van een educatieve game
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne S. Helsdingen 1, Ludo W. van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen J.G. van Merriënboer 1,2, & Jeano J.P.R. de Bock.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Workshop Experiment Flexibele bestemmingsplannen Marrit van der Schaar & Jan Oosterkamp Programmamedewerker & Juridisch adviseur.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Joke Voogt Nnoal themabijeenkomst 13 december 2011
moderniseren van het curriculum.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Opdracht: Hoe geven we nu zaakvakonderwijs? Inventarisatie Hoe willen we zaakvakonderwijs gaan onderwijzen? Visie ontwikkeling.
De nieuwe zorg Het nieuwe werken Het nieuwe leren
Kritische dialoog: Digitalisering in het aanbod bewegingsonderwijs
Slotconferentie 12 juni 2014 ‘Leren in een werkende omgeving’
Evaluatie Leerlijnen.
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Weblectures Inholland
Amsterdam Airport Schiphol 1 Ludo W. van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen J.G. van Merriënboer 1,2, & Jeano J.P.R. de Bock 3 1 Open University.
Procedurele adviesmodellen en het effect op de ontwikkeling van ‘self-assessment’ en taakselectie vaardigheden en domein- specifieke vaardigheden Bettine.
Gamification. Contouren Roadmap (leren Eindhoven 2030) Drivers for change −Maatschappelijke waarde van leren −Lerende centraal −Technologie benutten Delen.
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
STUDIE NEDERLANDS dr. habil. Marketa Štefková Comenius Universiteit Bratislava, Slowakije De beste keuze van mijn leven !
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
21 st century skills en het onderwijs in de kennismaatschappij Joke Voogt De Onderwijsdagen Utrecht, 9 november 2010.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Onderzoek naar gebruik en effectiviteit van de WERK-portal Saskia Verstegen.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Samenwerkingsvorm- groepswerk Groepswerk beoogt steeds het op gang brengen van een collaboratief leerproces, d.i. een vorm van actief leren waarbij studenten.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Ludo van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen van Merriënboer 1,2, & Jeano de Bock 3 1 Open University of the Netherlands,
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Amsterdam Airport Schiphol 1 WELKOM ! Mini-conferentie ‘Human Factors in Future ATM’ 26 juni 2009.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Amsterdam Airport Schiphol 1 Miniconferentie 'Human factors in future ATM' 26 juni 2009 Shared Mental Models in ATC.
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd!
Werkplekleren Rubbens Jolien Bron: Duerings, L. (2011) Dé criteria voor succesvol werkplekleren. Utrecht: Universiteit Utrecht.
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Werkwijze telefoon & balie
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
Wat is coöperatief leren?
De driehoeksverhouding
De Wever Zorg Innovatie Centra
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen
Center for e-Learning, RSM
Jan Leen Projectmanager EVC Kerndocent MER deeltijd
Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
Geschiedenis 2011 Masterplan ICT
Slimme gemeenten doen aan Smart Mobility
STRATEGISCHE PARTNERSCHAPPEN
Open Universiteit Nederland
Leiderschapsontwikkeling
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach

Amsterdam Airport Schiphol 2 Inhoud Introductie Experimenten: Achtergrond Doelstelling Onderzoeksvragen Overige onderzoeksactiviteiten Demonstratie activiteiten Literatuur onderzoek Opleveringen Evaluatie

Amsterdam Airport Schiphol 3 Introductie Doelstelling –Integratie van de projecten –Toepassingen buiten ATM domein vinden –Aansluiting bij andere onderzoeksinitiatieven –Schaalvergroting door extra financiering Introductie Literatuur Experimenten: Overig onderzoek Demonstratie Evaluatie Opleveringen

Amsterdam Airport Schiphol 4 Literatuur Ontwikkelingen op het gebied van het leren van complexe taken Self-directed learning –Ook: self-regulated learning, student centered, self management of learning skills,… –Elementen: Reflectie, meta-cognitie, zelf beoordeling, kritisch denken, verantwoording en voor jezelf uitleggen, motivatie,.. Gedecentraliseerd –Ook: Gedistribueerd, netwerken, op het werk leren, altijd en overal, leven lang leren,.. –Elementen: Sociaal leren, netwerk leren, communities of practice, collaboratief leren, coaching, blended learning, ingebed in context,… Schaalbaar –Ook: flexibel –Elementen: leerstijlen, media keuze, modaliteits keuze, interactief, modulair, veroorloofbaar, beschikbaar. Introductie Literatuur Experimenten: Overig onderzoek Demonstratie Evaluatie Opleveringen

Amsterdam Airport Schiphol 5 Experimenten: achtergrond Ontwikkelingen in de praktijk: –werken in (ad hoc samengestelde) teams –leren op werkplek –kennis en begrip wordt belangrijker dan specifieke technische vaardigheden –Team vaardigheden zijn “ondergeschoven kindje” in veel formele leertrajecten. Wetenschappelijke ontwikkelingen: –Self directed learning –Decentralisatie –Schaalbaar Introductie Literatuur Experimenten Overig onderzoek Demonstratie Evaluatie Opleveringen

Amsterdam Airport Schiphol 6 Doelstelling Experimenten De effectiviteit van collaboratieve leeromgevingen voor de verwerving van individuele en team vaardigheden in complexe supervisie- en besluitvormingstaken. Collaboratief: Twee of meer mensen leren een (individuele) taak, in het leren zijn ze van elkaar afhankelijk. Waarom ook focus op individuele vaardigheden: –Processen als jezelf uitleggen, groepsdiscussie, luisteren naar iemands uitleg kunnen bijdragen aan het leerproces. –Maar ook onderlinge verdeling van werklast kan leren bevorderen. Introductie Literatuur Experimenten Overig onderzoek Demonstratie Evaluatie Opleveringen

Amsterdam Airport Schiphol 7 Onderzoeksvragen Experimenten Onderzoeksvragen: –Hoe effectief zijn mensen in zelf-beoordeling in collaboratieve leeromgevingen? –Hoe beoordelen zij de leervorderingen van anderen in een collaboratieve leeromgeving? –Hoe wordt de werkbelasting verdeeld in collaboratieve leeromgevingen? –Wat is de effectiviteit van deeltaak en hele taak leerstrategieën in collaboratieve leeromgevingen? Domein: –ATC –complexe supervisie en besluitvormingstaken Introductie Literatuur Experimenten Overig onderzoek Demonstratie Evaluatie Opleveringen

Amsterdam Airport Schiphol 8 Overige onderzoeksactiviteiten Aansluiting bij (inter)nationale onderzoeksactiviteiten –Bestaande netwerken: RTO NATO, AGS, STELLAR, DCIS, …. –Bestaande programma’s: FABEC, SESAR, Gaming Research for Training & Entertainment (GATE), Simulated Mission & Rehearsal Training (SMART) Nieuwe voorstellen –Voor onderzoek met universitaire partners –Voor ontwikkeling met industriële partners Planning: 2009 e.v. Introductie Literatuur Experimenten: Overig onderzoek Demonstratie Evaluatie Opleveringen

Amsterdam Airport Schiphol 9 Demonstratie activiteiten Workshop over collaboratief leren –European network of Excellence in technology enhanced learning (STELLAR) –Situation awareness, self-assessment, Ontwikkeling specificaties voor: –Technische hulpmiddelen Scenario generatie, leerling ondersteuning, instructeurs- ondersteuning, deeltaak training met behulp van game technologie, beoordelingssystemen. –Leeromgevingen Collaboratieve omgevingen, omgevingen voor self-directed learning, betekenisvolle leeromgevingen, leren op de werkplek, blended learning. Publicaties in vakbladen, management samenvattingen Planning: e.v. Introductie Literatuur Experimenten: Overig onderzoek Demonstratie Evaluatie Opleveringen

Amsterdam Airport Schiphol 10 Evaluatie Implementaties: –Veldstudies naar de effecten van nieuwe instructie concepten –Gelijksoortige experimenten in andere taakdomeinen Pilot projecten: –Demonstrators ontwikkelen (tools, omgeving) Planning: 2010 e.v. Introductie Literatuur Experimenten: Overig onderzoek Demonstratie Evaluatie Opleveringen

Amsterdam Airport Schiphol 11 Opleveringen Beproefde aanwijzingen voor instructie en training Experimenteer omgeving Specificaties voor hulpmiddelen en leeromgevingen Publicaties (wetenschappelijk / praktisch) Workshops Demonstrator / pilot Ideeën / support: Introductie Literatuur Experimenten: Overig onderzoek Demonstratie Evaluatie Opleveringen