SOCIAL MEDIA INZETTEN VOOR HET AANTREKKEN VAN NIEUWE STUDENTEN Het gebruik van de Social Media door 5 en 6 VWOers Marc Zinck Stagno Workshop “Social Media.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Social Media marketing
Advertisements

sociale media: de nieuwe realiteit
Bonding and bridging Social media als platform voor nieuws en discussie in de multiculturele samenleving.
Social Media met boswachters Het geheim achter het succes Jeffrey van Heck Adviseur Online Marketing & Social Media.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Zaal 3 14:00 uur Kimberley Bil, JOB Clair Rozemeijer, LAKS Drs. Metje Jantje Groeneveld, Hiteq Studiebijsluiter, hoe en waarom?
• De gemiddelde gebruiker heeft 130 vrienden • Vindt 60 pagina's, groepen of evenementen leuk • Elke dag maken mensen een Twitter account.
Sociale Netwerksites Summerschool Social Media – Augustus 2010.
Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’ November 2012 Olof-Jan Smits Voorzitter Stichting XS2CARE.
Topic 1: Social Media Innovative Generations © Innovative Generations.
IN DE KLAS Willemijn Gortworst
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
Social Media (Wat is dat & Wat kan de kerk daar mee?)
LOB Wat wordt er allemaal binnen de school gedaan en wat is er buiten de schooltijden als voorbereiding te doen.
Mediacentrum Windesheim na 23 dingen. Hoe nu verder?
Mijke Henstra Decaan 3-6 Vwo LOB Tweede Fase
Zelfde behoefte, ander spel Oscar Diele - CMO. MakkelijkMakkelijker.
Social Media ‘Talk of the town’. De bekendste: Twitter, Youtube, Flicker, Facebook, Linkedin en Hyves.
1 Social Media in de klas Film gebruik social media onderwijs 18 januari 2011.
Social media.
 Facebook pagina (219 likes)  Hyves pagina  LinkedIn  Twitter (1617 volgers)  Youtube.
Awel, ik zie het niet meer zitten. Itte Van Hecke.
Online ontwikkelingssamenwerking Utrecht, December 2008.
Hoger onderwijs ranking in Europees perspectief: Het CHE-systeem 2 december 2005 Amersfoort.
Social media presentatie
London Online Information 4 december Webanalytics Communities Collaboration Web 2.0 Social Web Multichannel Traffic Conversie Accountability.
Ismay Sonnemans & Khedy Gorissen
5. De Klant De netwerkmaatschappij en De klant Minor Digital Marketing
 Wat is het?  Mogelijkheden  In praktijk  Opgericht in februari 2005  Platform waar iedereen video’s kan uploaden  In 2006 overgenomen door Google.
Social Media 1 maart 2011 Vissen in je netwerkvijver.
Politiek 2.0 Obamanomics. Obama for America Acquisition Activation Advocacy.
Online video strategie. ALGEMEEN YouTube is 2 de grootste zoekmotor, na Google Zoekopdracht Google geeft steeds meer videoresultaten Kan gelijk waar en.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding VWO6
Robin Uters Digitale trends & Social Media. Muziek Robin Uters.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
Door Dave Lenssen. Social Media  Social media is een verzamelnaam voor alle internet-toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te.
1BaSWb-Eline Beernaert.  “Sociale media is een verzamelnaam voor online platforms waar door interactie en dialoog tussen gebruikers de inhoud wordt vormgegeven.”
Ontwikkeling en uitvoer MOOC bij de Hanzehogeschool Groningen Workshop - Open en online onderwijs is meer dan MOOC's.
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:  Betrokkenheid  Vindbaarheid  Bereikbaarheid  Community bouwen Zichtbaarheid  Mensen.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Sessie 4: Opdrachten krijgen met 1. Wat gaan we doen? #lift Aan de slag met Twitter Oefening Geavanceeerd gebruik Twitter succesvol toepassen Toelichting.
& Onze Staatvandienst Landelijk werkend, regionale focus – Hoofdkantoor Deventer – Kantoren in Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Doetinchem,
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Veilig Online. Wat als Facebook een dag niet werkte?
DE IDEALE REGIOZENDER IN 2010 Workshop ROOSdagen Vincent Everts Krijn Schuurman.
PRESENT.ME PRESENTATIE ALS VERVANGING VAN DE LEERKRACHT?
IntoSaxion: voor en door studenten Jeffrey van Rossum Dienst Interne en Externe Betrekkingen, Saxion.
Shared Services Network Twente Krachtenbundeling op het gebied van communicatie Regionaal Platform Communicatie Twente.
Hoe werkt Kampong TV? Onderdeel van Team communicatie 100% vrijwilligerswerk Samenwerking studenten Hogeschool Samenwerking Kampong videoteam Faciliteiten.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
Presenstatie: Social Media Door: Broos, Reeve, Roos, Willem en Romy.
Ara & Social Media.... Debriefing Probleemstelling 1.Hoe zou social media effectief ingezet kunnen worden voor ARA als merk? 2.Welke netwerken zijn voor.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding Havo5 en Vwo6
Digitale tools: SlideShare
Media is er altijd en overal
aantrekkingskracht van informatica
Media is er altijd en overal
Wie is wie? Roze = Ik ben Laura Ophof – Bosch, Marketing- en communicatiemanager NPO Zapp en Zappelin Geel = Ik ben Liesbeth Demmenie – Lergner, Productmanager.
Qompas StudieKeuze De online gids voor studiekeuze en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
Sociale media omdat wij met dit project bezig zijn moeten we hier eerst een werkstuk over maken en daarna een PowerPoint over maken aan de hand van dit.
Het bestuur van de Vrienden van de GSR:
NAME : Ramesar Monique COHORT 3 YR 1
INFOAVOND VWO-5 Welkom op het.
Decanaat Ouderavond 4 vwo 4 september 2018.
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:
1.2 massamedia en internet
Loopbaan oriëntatie en begeleiding Havo5 en Vwo6
INFOAVOND VWO-5 Welkom op het.
Welkom! Kennisbijeenkomst ‘Free publicity en social media’
Transcript van de presentatie:

SOCIAL MEDIA INZETTEN VOOR HET AANTREKKEN VAN NIEUWE STUDENTEN Het gebruik van de Social Media door 5 en 6 VWOers Marc Zinck Stagno Workshop “Social Media as marketing tool for higher education” Donderdag 28 april 2011

 Social Media inzetten om communicatie te verbeteren  Over dit onderzoek  Gebruik van de Social Media door scholieren  Aanbevelingen Het gebruik van de Social Media door 5 en 6 VWOers INHOUD

 Circa 25% van de VWOers die gaan studeren stopt binnen een jaar met de gekozen opleiding 1) Ruime meerderheid vanwege verkeerde studiekeuze 2)  Concurrentie tussen instellingen voor hoger onderwijs door deregulatie 3)  Goede communicatie is belangrijk om studenten aan te trekken én te behouden Het gebruik van de Social Media door 5 en 6 VWOers BEHOEFTE AAN BETERE COMMUNICATIE TUSSEN SCHOLIEREN EN INSTELLINGEN VOOR HOGER ONDERWIJS 1)Ministerie van OCW, Kennis in Kaart, )ResearchNed Nijmegen, Studiekeuze en studiesucces, )Hemsley-Brown & Oplatka, Universities in a competitive global marketplace, 2006

Het gebruik van de Social Media door 5 en 6 VWOers SOCIAL MEDIA INZETTEN VOOR COMMUNICATIE  500 miljoen actieve gebruikers  10 miljard uur per maand doorgebracht op Facebook 2)  2 miljard videos bekeken per dag  35 uur videomateriaal geupload per minuut 1) 1) ) 2011

Het gebruik van de Social Media door 5 en 6 VWOers SOCIAL MEDIA INZETTEN VOOR COMMUNICATIE  500 miljoen actieve gebruikers  10 miljard uur per maand doorgebracht op Facebook 2)  2 miljard videos bekeken per dag  35 uur videomateriaal geupload per minuut 1) 1) )  Wat zijn de Social Media?  Hoe worden de Social Media door toekomstige studenten gebruikt?  Welke rol spelen deze media in de keuze voor studie en Instelling?

Het gebruik van de Social Media door 5 en 6 VWOers HET ONDERZOEK GEBRUIK VAN DE SOCIAL MEDIA DOOR SCHOLIEREN  Landelijke enquete onder 403 scholieren van 5 en 6 VWO (voorjaar 2010)  Social Media gebruik: Connectiviteit (bijv. aantal profielen, op welke sites, inlog frequentie) Netwerk (bijv. aantal contacten, vrienden, verbindingen met anderen) Activiteit (wat wordt er gedaan, bijv. foto’s bekijken, afspraken maken)  Gebruik van informatiebronnen tijdens besluitvorming: Traditionele media Social Media

Aantal Social Media profielenInlog frequentieDuur van activiteit per login Geen4,9%Nooit4,9%Geen4,9% Eén of meer95,1%< 1 keer per week8,7%< 5 minuten11,4% 1 keer per week8,9% minuten27,4% 1 keer per dag31,3% minuten37,0% > 1 keer per dag37,0% minuten15,3% Constant9,2%> 60 minuten4,1% Het gebruik van de Social Media door 5 en 6 VWOers CONNECTIVITEIT VAN SCHOLIEREN OP DE SOCIAL MEDIA GEBRUIK VAN DE SOCIAL MEDIA (1)

Het gebruik van de Social Media door 5 en 6 VWOers SITES WAAR SCHOLIEREN EEN PROFIEL HEBBEN GEBRUIK VAN DE SOCIAL MEDIA (2)

Het gebruik van de Social Media door 5 en 6 VWOers NETWERK VAN SCHOLIEREN OP DE SOCIAL MEDIA GEBRUIK VAN DE SOCIAL MEDIA (3) Bevriend met/lid van/fan vanProportionµσRange Andere gebruikers op favoriete SNS*97,7%209,4144, Groepen en/of communities op SNS83,8%12,915, Eigen school op SNS70,5%--- Bedrijven en/of merken op SNS47,8%5,18, Andere onderwijsinstelling op SNS43,1%1,91, Kanalen op YouTube37,1%3,84, Gebruikers en/of organisaties op Twitter14,3%30,137,5561 – 198 * Sociale Netwerk Sites

ACTIVITEITEN VAN SCHOLIEREN OP DE SOCIAL MEDIA

Het gebruik van de Social Media door 5 en 6 VWOers ACTIVITEITEN VAN SCHOLIEREN OP DE SOCIAL MEDIA GEBRUIK VAN DE SOCIAL MEDIA (4) – SEGMENTATIE OP BASIS VAN ACTIVITEITEN

Rang Bron µσ 1Voorlichtingsdagen/meeloopdagen/bezoek aan instelling4,43,694 2Officiële internet site van instelling4,12,671 3Brochures van instelling4,02,714 4Familie/vrienden/kennissen3,70,869 5Loopbaan Orientatie Begeleiding en/of decaan3,54,952 6Weblogs3,00,924 7Online content communities2,73,969 8Online fora2,70,916 9Sociale netwerk sites2,67, Het gebruik van de Social Media door 5 en 6 VWOers NUT VAN INFORMATIEBRONNEN VOLGENS SCHOLIEREN ROL VAN DE SOCIAL MEDIA IN BESLUITVORMING

Belangrijk voor marketing van hoger onderwijs:  Relationship marketing  Branding  Social Media heeft de potentie om hiervoor ingezet te worden Belangrijk bij het inzetten van Social Media:  Platform bieden voor interactie en conversaties aansporen  Laagdrempelig  Bereik  Integratie Het gebruik van de Social Media door 5 en 6 VWOers AANBEVELINGEN VOOR HET INZETTEN VAN SOCIAL MEDIA OM NIEUWE STUDENTEN AAN TE TREKKEN

Het gebruik van de Social Media door 5 en 6 VWOers

Het gebruik van de Social Media door 5 en 6 VWOers RESULTAAT METEN Pillars of Social Media Measurement Bereik KwantiteitKwaliteit Discussies OnderwerpenSentimenten Resultaten SiteverkeerIntentie

Het gebruik van de Social Media door 5 en 6 VWOers VRAGEN?

Het gebruik van de Social Media door 5 en 6 VWOers

corporate content Het gebruik van de Social Media door 5 en 6 VWOers DE GEDACHTE ACHTER WEB 2.0 corporate content user generated content WEB 1.0 alleen lezen WEB 2.0 lezen/schrijven communicatie/interactie

Het gebruik van de Social Media door 5 en 6 VWOers HET GEBRUIK VAN DE SOCIAL MEDIA DOOR TOEKOMSTIGE STUDENTEN  95% heeft minstens één profiel op een Social Media site  78% bezoekt minstens één keer per dag een Social Media site  Marktsegmenten (op basis van uitgevoerde activiteiten): 30% “weinig” gebruik 40% sociaal/vermakend gebruik 30% sociaal/vermakend/informatief gebruik  Veel connectiviteit/netwerken  Veel delen van fotos/videos  Weinig “tekstuele” toevoegingen  Weinig Twitter gebruik

Rank Driver µσ 1The institution's offer of social activities3,75,948 2The city's social and cultural facilities3,72,959 3Great variety of studies3,521,002 4Good ratings3,52,885 5Good mouth to mouth on the internet3,44,880 6Good and affordable housing3,401,008 7The institution's offer of cultural activities3,26,892 8The institution's offer of sporting activities3,181,053 9Proximity to parents2,961,261 10Friend's choice for the institution2,45,930 11Family's choice for the institution2,031, Het gebruik van de Social Media door 5 en 6 VWOers MARKET OF THE UNIVERSITY OF TWENTE DRIVERS INFLUENCING CHOICE OF INSTITUTION

 55% spent at least two hours per day online (25% TV, 14% Radio) Potential of the Social Media in higher education marketing MARKET OF THE UNIVERSITY OF TWENTE USE OF THE (SOCIAL) MEDIA (1)