SOCIAL MEDIA INZETTEN VOOR HET AANTREKKEN VAN NIEUWE STUDENTEN Het gebruik van de Social Media door 5 en 6 VWOers Marc Zinck Stagno Workshop “Social Media as marketing tool for higher education” Donderdag 28 april 2011
Social Media inzetten om communicatie te verbeteren Over dit onderzoek Gebruik van de Social Media door scholieren Aanbevelingen Het gebruik van de Social Media door 5 en 6 VWOers INHOUD
Circa 25% van de VWOers die gaan studeren stopt binnen een jaar met de gekozen opleiding 1) Ruime meerderheid vanwege verkeerde studiekeuze 2) Concurrentie tussen instellingen voor hoger onderwijs door deregulatie 3) Goede communicatie is belangrijk om studenten aan te trekken én te behouden Het gebruik van de Social Media door 5 en 6 VWOers BEHOEFTE AAN BETERE COMMUNICATIE TUSSEN SCHOLIEREN EN INSTELLINGEN VOOR HOGER ONDERWIJS 1)Ministerie van OCW, Kennis in Kaart, )ResearchNed Nijmegen, Studiekeuze en studiesucces, )Hemsley-Brown & Oplatka, Universities in a competitive global marketplace, 2006
Het gebruik van de Social Media door 5 en 6 VWOers SOCIAL MEDIA INZETTEN VOOR COMMUNICATIE 500 miljoen actieve gebruikers 10 miljard uur per maand doorgebracht op Facebook 2) 2 miljard videos bekeken per dag 35 uur videomateriaal geupload per minuut 1) 1) ) 2011
Het gebruik van de Social Media door 5 en 6 VWOers SOCIAL MEDIA INZETTEN VOOR COMMUNICATIE 500 miljoen actieve gebruikers 10 miljard uur per maand doorgebracht op Facebook 2) 2 miljard videos bekeken per dag 35 uur videomateriaal geupload per minuut 1) 1) ) Wat zijn de Social Media? Hoe worden de Social Media door toekomstige studenten gebruikt? Welke rol spelen deze media in de keuze voor studie en Instelling?
Het gebruik van de Social Media door 5 en 6 VWOers HET ONDERZOEK GEBRUIK VAN DE SOCIAL MEDIA DOOR SCHOLIEREN Landelijke enquete onder 403 scholieren van 5 en 6 VWO (voorjaar 2010) Social Media gebruik: Connectiviteit (bijv. aantal profielen, op welke sites, inlog frequentie) Netwerk (bijv. aantal contacten, vrienden, verbindingen met anderen) Activiteit (wat wordt er gedaan, bijv. foto’s bekijken, afspraken maken) Gebruik van informatiebronnen tijdens besluitvorming: Traditionele media Social Media
Aantal Social Media profielenInlog frequentieDuur van activiteit per login Geen4,9%Nooit4,9%Geen4,9% Eén of meer95,1%< 1 keer per week8,7%< 5 minuten11,4% 1 keer per week8,9% minuten27,4% 1 keer per dag31,3% minuten37,0% > 1 keer per dag37,0% minuten15,3% Constant9,2%> 60 minuten4,1% Het gebruik van de Social Media door 5 en 6 VWOers CONNECTIVITEIT VAN SCHOLIEREN OP DE SOCIAL MEDIA GEBRUIK VAN DE SOCIAL MEDIA (1)
Het gebruik van de Social Media door 5 en 6 VWOers SITES WAAR SCHOLIEREN EEN PROFIEL HEBBEN GEBRUIK VAN DE SOCIAL MEDIA (2)
Het gebruik van de Social Media door 5 en 6 VWOers NETWERK VAN SCHOLIEREN OP DE SOCIAL MEDIA GEBRUIK VAN DE SOCIAL MEDIA (3) Bevriend met/lid van/fan vanProportionµσRange Andere gebruikers op favoriete SNS*97,7%209,4144, Groepen en/of communities op SNS83,8%12,915, Eigen school op SNS70,5%--- Bedrijven en/of merken op SNS47,8%5,18, Andere onderwijsinstelling op SNS43,1%1,91, Kanalen op YouTube37,1%3,84, Gebruikers en/of organisaties op Twitter14,3%30,137,5561 – 198 * Sociale Netwerk Sites
ACTIVITEITEN VAN SCHOLIEREN OP DE SOCIAL MEDIA
Het gebruik van de Social Media door 5 en 6 VWOers ACTIVITEITEN VAN SCHOLIEREN OP DE SOCIAL MEDIA GEBRUIK VAN DE SOCIAL MEDIA (4) – SEGMENTATIE OP BASIS VAN ACTIVITEITEN
Rang Bron µσ 1Voorlichtingsdagen/meeloopdagen/bezoek aan instelling4,43,694 2Officiële internet site van instelling4,12,671 3Brochures van instelling4,02,714 4Familie/vrienden/kennissen3,70,869 5Loopbaan Orientatie Begeleiding en/of decaan3,54,952 6Weblogs3,00,924 7Online content communities2,73,969 8Online fora2,70,916 9Sociale netwerk sites2,67, Het gebruik van de Social Media door 5 en 6 VWOers NUT VAN INFORMATIEBRONNEN VOLGENS SCHOLIEREN ROL VAN DE SOCIAL MEDIA IN BESLUITVORMING
Belangrijk voor marketing van hoger onderwijs: Relationship marketing Branding Social Media heeft de potentie om hiervoor ingezet te worden Belangrijk bij het inzetten van Social Media: Platform bieden voor interactie en conversaties aansporen Laagdrempelig Bereik Integratie Het gebruik van de Social Media door 5 en 6 VWOers AANBEVELINGEN VOOR HET INZETTEN VAN SOCIAL MEDIA OM NIEUWE STUDENTEN AAN TE TREKKEN
Het gebruik van de Social Media door 5 en 6 VWOers
Het gebruik van de Social Media door 5 en 6 VWOers RESULTAAT METEN Pillars of Social Media Measurement Bereik KwantiteitKwaliteit Discussies OnderwerpenSentimenten Resultaten SiteverkeerIntentie
Het gebruik van de Social Media door 5 en 6 VWOers VRAGEN?
Het gebruik van de Social Media door 5 en 6 VWOers
corporate content Het gebruik van de Social Media door 5 en 6 VWOers DE GEDACHTE ACHTER WEB 2.0 corporate content user generated content WEB 1.0 alleen lezen WEB 2.0 lezen/schrijven communicatie/interactie
Het gebruik van de Social Media door 5 en 6 VWOers HET GEBRUIK VAN DE SOCIAL MEDIA DOOR TOEKOMSTIGE STUDENTEN 95% heeft minstens één profiel op een Social Media site 78% bezoekt minstens één keer per dag een Social Media site Marktsegmenten (op basis van uitgevoerde activiteiten): 30% “weinig” gebruik 40% sociaal/vermakend gebruik 30% sociaal/vermakend/informatief gebruik Veel connectiviteit/netwerken Veel delen van fotos/videos Weinig “tekstuele” toevoegingen Weinig Twitter gebruik
Rank Driver µσ 1The institution's offer of social activities3,75,948 2The city's social and cultural facilities3,72,959 3Great variety of studies3,521,002 4Good ratings3,52,885 5Good mouth to mouth on the internet3,44,880 6Good and affordable housing3,401,008 7The institution's offer of cultural activities3,26,892 8The institution's offer of sporting activities3,181,053 9Proximity to parents2,961,261 10Friend's choice for the institution2,45,930 11Family's choice for the institution2,031, Het gebruik van de Social Media door 5 en 6 VWOers MARKET OF THE UNIVERSITY OF TWENTE DRIVERS INFLUENCING CHOICE OF INSTITUTION
55% spent at least two hours per day online (25% TV, 14% Radio) Potential of the Social Media in higher education marketing MARKET OF THE UNIVERSITY OF TWENTE USE OF THE (SOCIAL) MEDIA (1)