Schokkende beelden in de media Media begrip week 37-38
Rampen Er gebeurt heel veel in de wereld: hele mooie, maar ook minder mooie of zelfs schokkende gebeurtenissen. Soms is hierover geschreven in geschiedenisboeken. Soms is het gisteren of vandaag gebeurd. Soms is het nieuws heel ver weg en soms ook dichtbij huis.
Opdracht 1: Benoem met de klas enkele voorbeelden. Misschien weet je een voorbeeld uit de geschiedenis(les) of iets dat je zag op het jeugdjournaal. Ken jij een voorbeeld van een: - ongeluk - natuurgeweld - epidemie - aanslag - oorlog
“Wil je een afschuwelijke foto zien?” Wat zou je zeggen al iemand op straat dit aan je vraagt? Misschien wil je eerst wat meer informatie over de foto, voordat je het te zien krijgt. Online wordt deze vraag niet eerst aan je gesteld. Dagelijks ben je online. Misschien zoek je wat op Google, ben je aan het Whatsappen, Snapchatten, zit je op Facebook of op Youtube. Ineens komt er een beeld voorbij dat je laat schrikken.
Aanslagen Deze les is gemaakt omdat er afgelopen week aanslagen in België waren. Hiervan kwamen veel nieuwsupdates en foto’s voorbij op sociale media. Wie heeft er een akelige foto van de aanslagen gezien?
Wat doet zo’n foto met je? Beantwoord de onderstaande vragen voor jezelf. Bespreek ze daarna in je tafelgroepje of klassikaal. Vraag 1: Wie ziet wel eens een foto of filmpje dat je liever niet had willen zien? Vraag 2: Hoe kwam de foto of het filmpje bij je terecht? Vraag 3: Wat deed het met je? Vraag 4: Wat vind je ervan dat dit gedeeld wordt? Vraag 5: Kon je er met iemand over praten?
Beschermen…? Wat vind jij van de volgende stelling: “Ik vind dat we via sociale media meer beschermd moeten worden tegen schokkende beelden”.
---Einde---