Studie-uitval in nuance Een onderzoek op zes Academies van De Haagse Hogeschool Rick Wolff en Sabine Severiens Risbo/EUR
HHS en nationale HBO-uitval na 1 jaar Bron: HBO-raad
Onderzoeksvragen 1.Wat zijn redenen en achtergronden van studie-uitval van eerstejaarsstudenten op De Haagse Hogeschool? 2.Wat kan De Haagse Hogeschool doen om uitval te voorkomen?
Zes Academies AFM (Accounting & Financial Management) BRV (Bestuur, Recht en Veiligheid) SP (Sociale Professies) Pabo MHR (Management & Human Resources) TIS (Technology, Innovation & Society Den Haag, opleiding Bouwkunde)
Vier uitvalgroepen 1)0-9 behaalde studiepunten 2)Minstens 10 behaalde studiepunten en een negatief BSA 3)Aangehouden BSA 4)Positief BSA
Twee onderzoeken 1.Telefonische enquête onder 150 uitvallers (verkennend) 2.Interviews met 39 uitvallers (achtergronden)
Aandeel respondenten dat uitvalreden als (heel) belangrijk noemt (Telefonische enquête n=150)
Uitvalgroepen en uitvalredenen 0-9 studiepunten: verkeerde studiekeuze >10 studiepunten/negatief BSA: studie te moeilijk Aangehouden BSA: kwaliteit onderwijs/opleiding Positief BSA: doorstroom WO
Verkeerde studiekeuze “Ik stond helemaal achter mijn keuze. Ik wilde graag juf worden.” Situatieschets Gemotiveerd begonnen Praktijk clash Aanbevelingen (Verdere) verbetering voorlichting Vroege confrontatie beroepspraktijk
Studie te moeilijk “Op het mbo had ik wel wiskunde en mechanica, maar de aansluiting van de lesstof was er helemaal niet.” Situatieschets Moeite overgang, moeite niveau specifieke vakken/opleiding Minder goede ervaringen met SLB-ers Aanbevelingen Betere aansluiting vooropleiding/opleiding (inhoudelijk, studievaardigheden) Meer begeleiding en ondersteuning Beter contact met docenten
Kwaliteit onderwijs “Docenten wisten niet hoe ze les moesten geven, lazen dingen op van powerpoint. (…) Docenten vielen vaak uit waardoor er problemen kwamen met opdrachten en tentamens.” Situatieschets Ontevreden over docenten Ontevreden over (administratieve) organisatie Aanbevelingen Meer betrokkenheid docenten, (didactische) vaardigheden Meer stroomlijning organisatie
Doorstroom WO “Ik wil het hoogst haalbare. Toen haalde ik mijn P in 1 jaar en kon ik naar de uni.” Situatieschets Weinig moeite met lesstof Over het algemeen tevreden over docenten en SLB-ers Aanbevelingen Meer uitdagend lesprogramma Betere aansluiting (WO-)master
Bevindingen Meerdere soorten uitval, meerdere soorten preventie Complex: individuele uitval heeft vaak meerdere oorzaken Gedifferentieerd behoudbeleid (flankerend: vroege signalering)
Tot slot Groep uitvallers = studenten zonder studiesucces + studenten met studiesucces