Studie-uitval in nuance Een onderzoek op zes Academies van De Haagse Hogeschool Rick Wolff en Sabine Severiens Risbo/EUR.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bedenker van het Daltononderwijs
Advertisements

Studiekeuze123 Jouw studie. Jouw Keuze. Studiekeuze123.
Anticiperen op de uitval onder studenten Daphne Hijzen Juliette Hoogeveen
Fontys Junior Academie aansluiting vo-hbo
A2 - Alliantie Een alliantie aangaan, wat betekent dat in de praktijk? ‘Een grote cultuuromslag’, antwoordt Ton Swanenberg (DI), alliantiemanager van A2.
Programma Bevordering doorstroom mbo –hbo
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
Allochtonen in het hoger onderwijs
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. Sterker aan de Start Marcel Vooijs6 februari 2014.
Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010
Zoon of dochter gaat studeren aan een universiteit Voorlichting voor Ouders Ad van Hout, coördinator aansluiting vwo-wo 25 april 2013.
1 Is de afgestudeerde mbo-student klaar voor het hbo?
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
Niek van den Berg Vmbo- en mbo-manifestatie Samen werken aan sterk groen onderwijs 13 november 2013 Doorstroom tussen groen vmbo en mbo Relevante factoren.
Jos van Hijfte 8 November 2007
Terugkoppeling studieresultaten Voortgezet Onderwijs
Wat cijfers 25% van de voortijdige schoolverlaters stopt vanwege verkeerde studiekeuze (ROA, 2009, p. 52)ROA, 2009, p. 52 Veel jongeren blijven in het.
April ’17.
Kaartje Gelderse Vallei invoegen. * Start gesprekken eind 2008 door welzijnsinstellingen en scholen * Redenen: * verandering in de maatschappij * onaantrekkelijkheid.
Casemanagement Draagvlakversterking Fontys Hogescholen Windesheim Hogescholen.
Profiel Hogeschool Rotterdam Rotterdams als HO-omgeving Diversiteitsbeleid Hogeschool Rotterdam.
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Goed kiezen en frequente vragen daarbij
TEVREDENHEIDONDERZOEK 2014 GEMAAKT DOOR: NICK HENRIQUEZ.
Matching en binding Invloedsfactoren op een passende en succesvolle studiekeuze Invloed of invloeds? Geen duidelijk regels voor, wat wil jij?
Succesfactoren voor aansluiting en studiesucces
moderniseren van het curriculum.
Studiebegeleidingen huisvestingdentenfinanciën en
Vervolg: Praktijksituatie TN Stand van zaken generatie 2002 en 2003 Alternatief voor rendementverhoging - Opzet doorlopend mentoraat bachelor TN - Nieuwe.
Studeren Rotterdam, 28 augustus Studeren Rotterdam, 28 augustus 2008.
De kwaliteit van loopbaangesprekken in de beroepsonderwijskolom De invloed van de kwaliteit van loopbaangesprekken op studiesucces en doorstroom in horecaopleidingen.
Bindend Studieadvies binnen TNW Hype of Hulp? Marieke Hofman, Studieadviseur Technische Geneeskunde.
De weg van uitval naar succes voor een beter rendement Onderwerp scriptie, aanleiding, specifieke doelgroep, toepassing breder.
Eerstejaarsproblemen
Even voorstellen: Jorien van Lieshout, Studiekeuzeadviseur Hogeschool Inholland, locatie Alkmaar
ONDERZOEKS VRAGEN Hoe ervaren de ll. van 5 havo en 6 vwo de 2e fase?
Walibi World(poster en folders)
Nationale Studenten Enquête (NSE)
HBO-Monitor en NAE: Wat kan je daarmee als onderwijsinstelling?
Informatieavond na Roncalli 24 november Programma Keuze vervolgopleiding en begeleiding (Buket Algurdag, Roncalli mavo) MBO (Rolf de Man, Albeda)
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
:53 RIVIO-TI1 STUDENT TEVREDENHEIDSONDERZOEK TI VraagAlternatiefRespondenten Je studeert bij het clusterRivio460.
Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers.
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Conferentie studiesucces 14 december, Wâtte Zijlstra monitoren studiesucces student impact en institutional impact.
Loopbaanleren in het hbo Studiedag De Haagse Hogeschool 31 mei 2010 Dr. F. Meijers.
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
SLC Assessment RUBEN SOL. Inhoud  Wie ik ben  Leerdoelen  Afsluiting.
Do’s en don’ts in het eerste studiejaar Hermien Miltenburg en studenten.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Doorstroom mbo-hbo Dr. José Mulder. NRO-onderzoek om te kijken hoe overgang mbo-hbo verbeterd kan worden Fase 1: wat is er reeds bekend? Fase 2: monitoren.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Aansluiting vmbo - mbo Landelijk project Stichting Platforms vmbo
Titel presentatie Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 48 opleidingen, 20 academies, 12 vestigingen 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Hoe verder na het Felisenum?
Project Doorstroom MBO – HBO college 1
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Opleiding Zorg technicus Ton Pagen Zorgtechniek Limburg.
Aansluiting mbo-hbo Peter van der Tol november 2017.
VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics
Doorstroom vwo-wo Regionale Bijeenkomst Platform vWo
Procesevaluatie zomerscholen 2015
Transcript van de presentatie:

Studie-uitval in nuance Een onderzoek op zes Academies van De Haagse Hogeschool Rick Wolff en Sabine Severiens Risbo/EUR

HHS en nationale HBO-uitval na 1 jaar Bron: HBO-raad

Onderzoeksvragen 1.Wat zijn redenen en achtergronden van studie-uitval van eerstejaarsstudenten op De Haagse Hogeschool? 2.Wat kan De Haagse Hogeschool doen om uitval te voorkomen?

Zes Academies AFM (Accounting & Financial Management) BRV (Bestuur, Recht en Veiligheid) SP (Sociale Professies) Pabo MHR (Management & Human Resources) TIS (Technology, Innovation & Society Den Haag, opleiding Bouwkunde)

Vier uitvalgroepen 1)0-9 behaalde studiepunten 2)Minstens 10 behaalde studiepunten en een negatief BSA 3)Aangehouden BSA 4)Positief BSA

Twee onderzoeken 1.Telefonische enquête onder 150 uitvallers (verkennend) 2.Interviews met 39 uitvallers (achtergronden)

Aandeel respondenten dat uitvalreden als (heel) belangrijk noemt (Telefonische enquête n=150)

Uitvalgroepen en uitvalredenen 0-9 studiepunten: verkeerde studiekeuze >10 studiepunten/negatief BSA: studie te moeilijk Aangehouden BSA: kwaliteit onderwijs/opleiding Positief BSA: doorstroom WO

Verkeerde studiekeuze “Ik stond helemaal achter mijn keuze. Ik wilde graag juf worden.” Situatieschets Gemotiveerd begonnen Praktijk clash Aanbevelingen (Verdere) verbetering voorlichting Vroege confrontatie beroepspraktijk

Studie te moeilijk “Op het mbo had ik wel wiskunde en mechanica, maar de aansluiting van de lesstof was er helemaal niet.” Situatieschets Moeite overgang, moeite niveau specifieke vakken/opleiding Minder goede ervaringen met SLB-ers Aanbevelingen Betere aansluiting vooropleiding/opleiding (inhoudelijk, studievaardigheden) Meer begeleiding en ondersteuning Beter contact met docenten

Kwaliteit onderwijs “Docenten wisten niet hoe ze les moesten geven, lazen dingen op van powerpoint. (…) Docenten vielen vaak uit waardoor er problemen kwamen met opdrachten en tentamens.” Situatieschets Ontevreden over docenten Ontevreden over (administratieve) organisatie Aanbevelingen Meer betrokkenheid docenten, (didactische) vaardigheden Meer stroomlijning organisatie

Doorstroom WO “Ik wil het hoogst haalbare. Toen haalde ik mijn P in 1 jaar en kon ik naar de uni.” Situatieschets Weinig moeite met lesstof Over het algemeen tevreden over docenten en SLB-ers Aanbevelingen Meer uitdagend lesprogramma Betere aansluiting (WO-)master

Bevindingen Meerdere soorten uitval, meerdere soorten preventie Complex: individuele uitval heeft vaak meerdere oorzaken Gedifferentieerd behoudbeleid (flankerend: vroege signalering)

Tot slot Groep uitvallers = studenten zonder studiesucces + studenten met studiesucces