Kunst in samenhang W&T en Kunstzinnige Oriëntatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
cultureel kunstzinnige vorming in het vmbo
Advertisements

Differentiëren naar leerwegen
Onderzoekend en Ontwerpend Leren in het Basisonderwijs
Diederik Schönau Cultuurdag voor onderwijs 8 november 2012
Wat is CKV CKV staat voor Culturele en Kunstzinnige Vorming. In dit vak maak je kennis met kunst. Tijdens de lessen zie je verschillende vormen van kunst.
Nieuw profiel Groen Wat betekent dat voor onze schoolexamens?
BattleBots The school battle.
EXPRESSIE in STW = zich uitdrukken.
Techniek Eigen inhoud rekening houdend met de toepassingsgebieden:
Creatieve Vaardigheden
Binnen het vak ‘Kunst’ (CKV2,3) dat bestaan uit
Waar heb jij je de laatste tijd nog over verwonderd?
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen. OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem.
Ideeontwikkeling Werkcollege 1: -Context -Probleem.
Je Creatief Quotiënt verhogen ‘creatieve ontwikkeling van talent’
Jaar 1 les 5 Het creatieve proces
Medmec04 Engagement Les 2. agenda Teams vormen Maatschappelijk thema bepalen Ontwerpprocedure opstellen Dummie Procesverslag.
Jaar 1 les 8 Het creatieve proces
Medmec04 les 5 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les o Werken volgens ontwerp procedure o Werken aan opdracht 3 o Bijhouden.
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail:
MedMec Q3 Workshop co-creatie De student is in staat: Het begrip co-creatie en de voordelen van co-creatie te benoemen. De voorwaarden te benoemen om te.
Thema: mijn schaduw verrast me
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: divergeren en convergeren.
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen Ed OGO Hoe leer je ontwerpen? –doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: –modelleren: probleem terugbrengen.
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen. OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem.
Hoofdstuk 5.
Culturele receptie – wat, hoe, waarom?
1 Cultureel zelfportret
De waarde van cultuur, een onderzoek naar het meetbare en onmeetbare
MedMec01-2 Les schema per week
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
Media en creativiteit Identiteit les 7
IPC Nederland.
Jeannette van Nieuwkoop
CKV Culturele en Kunstzinnige Vorming 1 Beeldende kunst Theater Dans Muziek.
Cultuureducatie met Kwaliteit in Oldenzaal. Cultuureducatie met Kwaliteit Rijksregeling voor de periode –1 e tranche: 2013 en 2014 –2 e tranche:
Leerplankader kunstzinnige oriëntatie
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Ontwerpend aan de slag met techniek Martijn Weesing – iPabo Inka de Pijper - NEMO Ecent Conferentie De leerling als ontwerper 20 mei 2015.
ICC Module Dans op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Drama op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / Instelling.
ICC Module Muziek op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Vermelding onderdeel organisatie June 3, Ontwerpen onderwijzen NVON publicatie: Onderzoeken en ontwerpen met 4-14 Ineke Frederik Wim Sonneveld,
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Visie – didactische invalshoeken Elly Quanten 21 maart 2012.
Cultuureducatie, W&T en wereldoriëntatie
Pré-NLT-module 3D-printen
Paspoort griekse goden
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Presenteren en Etaleren
Plan van Aanpak Werken in stappen.
Over lesbrieven, inhoud en vorm
Onderzoeksproject Cultuur in de Spiegel ( )
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Experimentele modevormgeving
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Onderzoekend en Ontwerpend leren
Het onderzoek Onderwijs principes In de praktijk conclusie
Art& Design Leerjaar 1 Productvormgeving.
Zitobject.
Art & Design Productvormgeving.
Stuiterles.
Geef afval een nieuw leven
Meetkunst Een verbinding tussen beeldende kunst en meetkunde
Meetkunst Een verbinding tussen beeldende kunst en meetkunde Bijeenkomst 4 Het begeleiden en stimuleren van een creatief proces (allen) Welkom.
Kunst, Wetenschap & Technologie Irritant! groep 6 t/m 8
Transcript van de presentatie:

Kunst in samenhang W&T en Kunstzinnige Oriëntatie

Kunstzinnige Oriëntatie Het leergebied KO bestaat uit de volgende vakdisciplines en cultureel erfgoed: Beeldend Dans Drama Muziek Cultureel erfgoed

Kunstzinnige Oriëntatie Leergebied specifieke vaardigheden 1.Produceren Creëren en vormgeven 2.Reproduceren Het (opnieuw) uitvoeren van een bestaand werk 3.Receptie Beleven van kunst en cultuur 4.Reflectie Waarnemen, ideeën genereren, keuzes maken en (zichzelf) vragen stellen

Kunstzinnige Oriëntatie Reflectie Receptie Reproductie Productie

Kunstzinnige Oriëntatie Het (cyclische) creatieve proces Oriënteren Onderzoeken Uitvoeren Evalueren

Kunstzinnige Oriëntatie

Wetenschap en Technologie

Twee centrale vaardigheden: Onderzoeken Ontwerpen Drie subvaardigheden: Modelleren (maken en gebruiken van modellen) Gebruik van materiaal, gereedschap, apparatuur Waarderen en beoordelen van proces en resultaat

Wetenschap en Technologie OOL Stappenplan Onderzoekend lerenOntwerpend leren Confrontatie Verkennen Opzetten experimentOntwerpen Uitvoeren experimentOntwerp realiseren ConcluderenBeproeven Presenteren resultatenPresenteren Verdiepen en verbreden

Opdracht Maak een lesontwerp Maak gebruik van het ontwerpplan zoals besproken Noteer de bevindingen op een groot vel Maak voor de notatie gebruik van de structuur van het ontwerpplan Presenteer het lesontwerp

Zonnebloem BeeldendNatuur - VoedselWiskunde AlgemeenOntwerp een muurschildering op basis van een werk van Van Gogh Ontwerp een etiket voor een fles zonnebloemolie Ontwerp een folder voor een lezing over de Fibonacci reeks in de natuur SpecifiekOntwerp een afbeelding van een zonnebloem Ontwerp een zonnebloem voor op het etiket Ontwerp een zonnebloem voor op de voorzijde EisenMaak in het ontwerp zoveel mogelijk gebruik van dezelfde materialen en technieken als Van Gogh Maak in het ontwerp de relatie tussen de zonnebloem en het product duidelijk Leg in het ontwerp een relatie met het thema van de lezing Tijd20-30 minuten + 5 minuten presentatie