ICC Module Erfgoededucatie Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Handreiking bij de standaarden en eindtermen ve
Advertisements

Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Vertel mij wat! Het levensverhaal in palliatieve zorg
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Dorpen Vroeger Nu Later
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Social Media (Wat is dat & Wat kan de kerk daar mee?)
Ho 6: Motivatie.
DE LAURENTIUS PRAKTIJKSCHOOL IN DELFT
Wat kun je er (niet) mee binnen het onderwijs?
coaching Geschiedenis u ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: –koets; koetsen koets; koetsenkoets; koetsen.
Flits 2 Spel 2. Bridge in een flits.
PleegoudersOnline Jarabee Naam spreker: Patrick Olde Daalhuis&
Erfgoedcel Brugge. Erfgoed? Definitie? Categorieën –Onroerend erfgoed: gebouwen, monumenten –Roerend: de dingen, gebruiksvoorwerpen, documenten, etc.
Erfgoed(educatie) in de basisschool!. Inhoud Wat is erfgoed? Soorten erfgoed Wat is erfgoededucatie? Erfgoededucatie als doel of middel Visie op erfgoededucatie.
Ondernemenincool Groepsbijeenkomst 2 juli. Voorstellen Liz Pelupessy John Autar Vertel in het kort: - Wie je bent - waarom je ondernemer wilt worden -
De dag van het solliciteren - introductie
Cursus Intern Cultuur Coördinator
Johan van der Sanden TU/e TULO Fontys PTH-Eindhoven
Volksuniversiteit Zwolle
Bijeenkomst training gespreksbegeleiders 13 maart 2015 Assen EEN WARM WELKOM.
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan? § 1.1 & 1.2
Bouw de hoogste toren Door Stef en Feline. inhoud Hoe hebben wij het gebouwd Wat vonden wij leuk hier aan Wat vonden wij hier moeilijk aan Wat voor materialen.
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 1 Powerpoints staan op med.hro.nl/houmj/Klas_1BCEHI_Inductief/
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Les 5: Zelfstandig & samen werken Doelen: Rond vandaag jullie onderdeel van ‘Project Ouderavond’ helemaal af. Zorg.
Deel B, les 2 Agenda  Aan- en afwezigen  Actualiteit  Sociaal kapitaal  Pedagogische civil society  Huiswerk en de wijk in.
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Wikimedia Les 1. Wat is Wikimedia? Weten we het nog?
Welkom In het nationaal gevangenismuseum. op eigen kracht.
Wat is erfgoed? Door mensen vervaardigd, aangelegd en bedacht Erfgoed omvat alles waar we waarde aan hechten Erfgoed vinden we de moeite waard om te bewaren.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Evaluatie Cursus.
ICC Module Cultuur in de Spiegel Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.
Succesvolle intelligentie (Sternberg)
ICC Module Dans op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Drama op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / Instelling.
ICC Module Filosoferen met kinderen Gemeenschappelijk nadenken Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Meervoudige Intelligenties Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Muziek op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Draagvlak Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Deze man kennen jullie waarschijnlijk wel. Zijn standbeeld staat op het Munsterplein. Pierre Cuypers is zo’n beetje de beroemdste Roermondenaar aller tijden.
ICC Module Portfolio Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Deze man kennen jullie waarschijnlijk wel. Zijn standbeeld staat op het Munsterplein. Pierre Cuypers is zo’n beetje de beroemdste Roermondenaar aller tijden.
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Duurzame energie en ruimtelijke ordening Inpassing in het cultuurlandschap Els Romeijn Adviseur erfgoed en ruimte.
Mondzorg - persoonsgericht
Erfgoedcentrum DiEP
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Module 1 Leren omgaan met dementie
Kia Tsakiridis | tapis plein vzw
© UNIEK IN DE KLAS.
ERFGOED.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
blok 2 les 2: taal thuis en op school
Ontwikkelingen in de recreatie
Cultuur en samenleving
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
<naam bedrijf> & <naam school>
Discussiegroep Erfgoed(koepel) Hoeksche Waard
Transcript van de presentatie:

ICC Module Erfgoededucatie Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling

Programma bijeenkomst 1 Welkom en voorstelrondje Korte toelichting module Theorie erfgoed Pauze Werken met voorwerpen Theorie: erfgoededucatie Erfgoed in mijn buurt Evaluatie en huiswerk

Anne Frankboom YouTube Jeugdjournaal Anne Frank boom

Wat is erfgoed? Cultureel erfgoed zijn de sporen uit het verleden van menselijke handelingen en gedragingen die we als samenleving of als individu de moeite van het bewaren waard vinden. Definitie SLO

We kennen materieel erfgoed… Poepdoos, krultang, fabrieksschoorsteen, archiefstuk, monument

En immaterieel erfgoed… Klompendans, Koninginnedag (vrijmarkt)

Werelderfgoed... Het Pantheon in Rome, Wikimedia.

Nationaal erfgoed... een Rijksmonument

En lokaal erfgoed… De acht van Chaam. l

Erfgoed is dynamisch: Wij bepalen samen wat we willen bewaren.

Wat maakt iets tot erfgoed? Krultang, poepdoos, wandelpad op kerkhof, brief.

Waarom is erfgoed waardevol? Het kan je helpen wortelen in je eigen omgeving Het versterkt onze band met het verleden Het helpt betekenis te geven aan het heden Het maakt de geschiedenis tastbaar

Wat is erfgoededucatie?

Erfgoededucatie gaat over je eigen omgeving

Tastbare voorwerpen, landschappen en gebouwen kunnen het startpunt zijn voor een verhaal. En het verhaal daar weer achter.

Met erfgoededucatie kun je een grote diversiteit aan werkvormen inzetten

Leren over erfgoed Wanneer is de watertoren gebouwd? Waarom is hij gebouwd? In wat voor (bouw)stijl is hij gemaakt? Hoe wordt hij nu gebruikt?

Leren met erfgoed Techniek, natuurkunde: hoe werkt een watertoren? Wiskunde: hoe hoog is hij, hoeveel water kan er in het reservoir? Nederlands: waterspreekwoorden. Sprookjes met een toren. Ruimtelijke ordening/aardrijkskunde: waarom staat hij dáár?

Erfgoed biedt een krachtige leeromgeving en in de praktijk kunt leren. Waarin je verschillende vaardigheden kunt oefenen, leren om vakken in samenhang te zien, vakoverstijgend kunt werken,

ICC Module Erfgoededucatie Bijeenkomst 2 Datum Naam trainer / instelling

Programma bijeenkomst 2 Welkom en terugblik Evaluatie en huiswerk Pauze Erfgoedonderwijs op een hoger plan brengen Verdieping van het huiswerk Afsluiten en evalueren