Kinderen en Gezondheid bij Albert Heijn september 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ga? 2010.
Advertisements

Voorbeelden van innoverende toekomstige techniek bij C-Leren?
Programma – Voorstellen & verwachtingen
Gezonde voeding.
<Datum> <Naam school> <Naam presentator>
GOMARUS COLLEGE ASSEN. 2 DE DEELNAME  We wilden vanuit de oude situatie als school een nieuwe start maken t.a.v. ons kantine aanbod en beleid. We hebben.
<Naam spreker en school/ gemeente
Datum Naam school Naam presentator Organisatie presentator
Programma Welkom en doelen bijeenkomst Het gebouw, korte toelichting traject Waar staan we voor? Waar gaan we voor? Samenvatting met vragen en reacties.
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
Hoe kun je de kwaliteit van onderwijs in je eigen project verbeteren?
Ik eet het beter ABC, maart 2010.
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
‘Het talent bestaat niet. Het talent is de behoefte hebben iets te doen.’ ……. Wij als volwassenen willen graag dat kinderen zich goed ontwikkelen. Dan.
‘Het talent bestaat niet.
Voeg hier het organisatie onderdeel in
Datum Naam school Naam presentator
Informatiebijeenkomst voor ouders St. Catharinaschool Schooljaar
Het avontuur om je lichamelijke en Geestelijke gezondheid te verbeteren! Ontstaan vanuit GOF 2010 Ontwikkeld vanuit de Unie Gebaseerd op Bijbelse waarden.
Programma  Opening  11.05Terugblik JOGG en resultaten  11.35Gesprek met bestuurders  12.00Afsluiting en opening lunchbuffet  12.30Eind.
Plan van aanpak Gezond & Fit, that’s the spirit!.
BenFit; waarom? we geloven dat voor iedereen een gezond en gebalanceerd leven bereikbaar is de regie weer terug krijgen over je leven, lichaam en gewicht.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Economisch en Maatschappelijk toegevoegde waarde van gezondheid(szorg) en welzijn. Kick off bijeenkomst Professionele Leergemeenschap, 2 september 2015.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Sectorkeuze informatieavond mavo 3 Dinsdag 29 september 2015.
Vignet Gezonde School Gezonde Scholen presteren beter!
Profielkeuze informatieavond havo/vwo 3 Dinsdag 29 september 2013.
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
Informatieavond Project Andere Schooltijden Donderdag 26 november 2015 Locatie: OBS De Bussel 19h45 – 22h00 Effies gauw, gauw is an de skeet sturven!
MakeTech Platform-Allianties Basisscholen. MTP-Allianties BSO  Idee geboren tijdens in regio Hoge Dunk, tijdens een seminar in 2009 (naast vele andere.
Vignet Gezonde School Gezonde Scholen presteren beter!
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
Informatieavond Adalbert Basisschool ‘Andere schooltijden?’
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Andere Schooltijden Obs Het Veenpluis. Welkom namens team en MR van Het Veenpluis! Fijn dat u bent gekomen.
Gezondheidsbeleid in de wijk Stevenshof Veilig opgroeien Werkgroep School Schoolgezondheidsprofiel Schoolprofiel in Ingevuld door 16 collega’s.
Informatie avond 2 februari Doelstellingen De redenen voor de drie scholen in Ouderkerk a/d Amstel om dit 5 gelijke dagen model voor te stellen.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
Informatieavond schooltijden. Informatieavond   Aanleiding   Warming-up   Algemene info   Pauze   Aan de slag   Afsluiting en vervolg.
26 januari 2015 Gezonde Scholen in Drenthe! Jan Faber.
Informatie groepen 1 Schooljaar Inhoud Even voorstellen… Groepsindeling Binnenkomen en uitgaan Dagindeling Werkwijze Doelen Klassenknuffel.
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
KERNgezond. “Kinderen kunnen gezond eten leren afkijken” (Telegraaf, 7 nov 2013) “15 Procent van de leerlingen op de basisschool ontbijt niet of niet.
VETC - Voorlichting in Eigen Taal en Cultuur Drs. Robin Kaplan Medewerker Gezondheidsbevordering - VETC Kennis & Expertise Centrum (KEC)
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Eten ontdekken met al je zintuigen!
Hoe pedagogisch handelen?
Alle leerlingen zijn D&P leerlingen Via keuzevakken leggen ze hun eigen accent V A L K U I L “Alles blijft zoals het is…”
Healthwise/UMCG voorjaarssymposium
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Introductieworkshop Rinelle van den Top. Een opwarmer!
Ontmoetingsschool Arum.
Welkom in groep 2!.
TopOndernemers op de Springplank
CURSUS: FEESTJE VOOR JE DARMEN!
Omgeving Daar geef je om.
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
Een “gezonde kijk” op je werkomgeving
Presentatie Rode Bosbes
Omgeving Daar geef je om.
Transcript van de presentatie:

Kinderen en Gezondheid bij Albert Heijn september 2009

2 Albert Heijn  Opgericht in 1887 door Albert Heijn  823 winkels: 238 franchise  4 formules  medewerkers “Arm en rijk kunnen bij mij hun inkopen doen”

Albert Heijn & Gezondheid

4 Klantbehoefte

5 Maatschappelijke verantwoordelijkheid

6 Doelstelling Albert Heijn is de marktleider op het gebied van gezonde voeding door gezonde voeding alledaags bereikbaar (=betaalbaar, herkenbaar en begrijpelijk) te maken.

7 Uitgangspunten beleid  Actief en bewust inhoud geven aan een relevante identiteit voor Albert Heijn op het gebied van gezondheid.  Gerichter en effectiever zijn in: –het maken van strategische keuzes –marketing activiteiten (product innovatie en communicatie)  En dus in staat om sneller en duurzamer doelstellingen te realiseren!  Integrale benadering: overkoepelend beleid voor winkels, productontwikkeling, communicatie en personeel.

8 Geen zeurkassa’s in nieuwe Albert Heijn

9 ‘Gezonde’ productontwikkeling

10 ‘Gezonde’ communicatie

11 Fit & fun

Kinderen en gezondheid bij Albert Heijn

13 Doelstelling ‘Ik eet het beter’ Kinderen (4-12 jaar) bewust maken van gezonde voeding en aanzetten tot een gezonder voedingspatroon.

14 Doelgroep  Kinderen op de lagere school staan nog ‘open’ voor deze boodschap.  Kinderen gaan steeds eerder zelfstandig aankopen doen in de supermarkt.  Voorbereiding op de middelbare school waar kinderen vaker worden blootgesteld aan ongezonde verleidingen. Waarom kinderen tussen 4-12 jaar?

15 Kinderen en gezondheid – huidige activiteiten AH In de winkel (gericht op ouders):  Gezonde productconcepten voor kinderen Bv. rozijn vriendjes, kleine zoete appeltjes/peertjes, yoghurt sticks  Activatie: Klavertjesland placemats  Communicatie: Kinderkeuken in Allerhande Buiten de winkel (gericht op kinderen):  ‘Ik eet het beter’ met als onderliggende initiatieven KlasseLunch en KlasseProef

16 ‘Ik eet het beter’ Ik eet het beter is een programma van Albert Heijn. Binnen dit programma ontwikkelt Albert Heijn verschillende initiatieven die scholieren uit het basisonderwijs actief aanzetten tot een gezond voedingspatroon.

17 Initiatieven ‘Ik eet het beter’ Gratis gezonde lunch en bijbehorend lesmateriaal voor groep 8. Gratis online lesomgeving over gezonde voeding voor groep 6 t/m 8.

18 Uitgangspunten initiatieven ‘Ik eet het beter’  Minimale inspanningsverplichting voor scholen  AH acteert vanuit maatschappelijke verantwoordelijkheid  Primaire kanaal: lagere scholen  Activiteiten zijn bereikbaar: voor alle scholen beschikbaar  Lesmaterialen zijn aanvullend op bestaande lesmethoden

19 Invulling  Positief ‘Gezond eten’ heeft een negatieve associatie bij kinderen (niet lekker!). Dus ‘leuke dingen gezond maken’ ipv ‘gezonde dingen leuk’.  Inspirerend Kinderen op de lagere school willen graag serieus genomen worden en vinden het leuk om ‘grote mensen dingen’ te doen.  Uitdagend Kinderen zijn over het algemeen leergierig en laten graag zien dat ze iets weten/kunnen.

Activiteiten Ik eet het beter 2008/2009

21 Aankondiging programma nieuw schooljaar

22  Gericht op groep 8 -> kinderen staan op het punt om naar de middelbare school te gaan.  Gratis gezonde lunch en lesmateriaal over gezonde voeding van Albert Heijn voor alle groepen 8 van Nederland.  Kinderen ervaren dat gezond eten ook gezellig en lekker kan zijn.

23  Thema KlasseLunch 2008/2009: ‘De show van vijf’: een andere kijk op de Schijf van Vijf!  Record aantal deelnemers in 2008/2009: –6100 groepen 8 – kinderen

24 – nieuw initiatief februari 2009 Geïnspireerd op het onderwijs vandaag de dag:

25  Online leeromgeving over gezonde voeding voor de hele bovenbouw (groepen 6, 7 en 8) op  Lesmateriaal kan zowel individueel als klassikaal worden ingezet  Lesmateriaal is ontwikkeld volgens richtlijnen SLO (Stichting Leerplanontwikkeling) en sluit daarom aan op thema’s binnen gebruikte lesmethoden Natuur onderwijs.  Lesmateriaal wordt op 2 niveaus aangeboden: groep 6/7 en groep 7/8

26  KlasseProef bestaat vooralsnog uit 4 lesmodules met verschillende thema’s.  Lesmodule bestaat uit een edu filmpje en werkopdrachten  Thema’s lesmodules 2008/2009 : 1.Eten is een feestje 2.Eten van de koude grond 3.Eten uit alle windstreken 4.Beweeg wat je eet

27 – voorbeeld lesmodule

28  Beschikbaar sinds februari 2009  Inschrijving: 2800 scholen met de gehele bovenbouw  Gebruik tot half april (= lesmodules afgespeeld): +/ leerlingen

29 Ik eet het beter Kookschrift  Verspreiding van exemplaren over 1800 basisscholen.  Kookschrift met verantwoorde en lekkere recepten om kinderen ook buiten schooltijd te inspireren gezond te eten.  Recepten gebaseerd op de lesmodules van KlasseProef

30 Summer camp - Amsterdam west

31 Uitdagingen Ik eet het beter 2009/2010  Bereik verder verhogen: –KlasseLunch: deelname van meer dan leerlingen uit groep 8 –KlasseProef: minimaal bovenbouw leerlingen hebben minimaal 1 lesmodule gevolgd (waarvan leerlingen uit groep 6 en 7).  Impact/effect verder verhogen: –KlasseLunch: deelname stimuleert gezond lunch gedrag in de toekomst –KlasseProef: lesmodules zetten aan tot een gezonder voedingspatroon

Bedankt voor uw aandacht