2013ASL BiSL Foundation Professionaliseren met BiSL ®
Herkent u dit? ‘Net grote nieuwe release gerealiseerd, nu wordt het systeem uitgefaseerd!’ ‘Ik heb geen inzicht in wat de applicaties me kosten.’ ‘Het systeem doet (net) niet wat ik ervan verwacht had.’ ‘Ik weet niet waar ik terecht kan met inhoudelijke vragen.’ ‘Acceptatie testplan is te laat en onvolledig’ 2013ASL BiSL Foundation
2013ASL BiSL Foundation Pushfactoren business informatie- management Applicatie- management professionaliseert Professioneel business informatie- management IT Infrastructuur- management professionaliseert Toenemend belang adequate IV Hogere klanteisen, gebruikerswensen Outsourcing ICT
2013ASL BiSL Foundation Drie beheerdomeinen IT infrastructuur- - management Applicatie- management Business Informatie- management Opdrachtnemer Opdrachtgever SLA’s Opdrachtnemer ITIL ASL BiSL Informatievoorziening Infrastructuur Applicaties
2013ASL BiSL Foundation Inrichting business information management Opdrachtnemer Business Informatie- Management Infrastructuur- services IT- Serviceteam Applicatie- services Opdrachtgever Business management Eind- gebruikers Contracten Gebruikersorganisatie
2013ASL BiSL Foundation Verantwoordelijkheden business informatiemanagement Centrale regie in inrichting en inhoud informatievoorziening, nu en in de toekomst Aansturing ICT-leveranciers (‘Smart Buyership’) Continue aansluiting informatievoorziening op actuele behoefte gebruikersorganisatie (‘Demand Management’) Adequate ondersteuning eindgebruikers
2013ASL BiSL Foundation Richting gevend Sturend Uitvoerend Planning en control Financieel management Behoefte management Contract management Gebruiksbeheer Functionaliteitenbeheer Opstellen IV-organisatie strategie Opstellen Informatie Strategie BiSL procesclusters Infor- matie Coör- dinatie
2013ASL BiSL Foundation Planning en control Financieel management Behoefte management Contract management Operationele ICT aansturing Beheer bedrijfs- informatie Gebruikers ondersteuning Infor- matie Coör- dinatie Richting- gevend Sturend Uitvoerend GebruiksbeheerFunctionaliteitenbeheer Specificeren Toetsen en Testen Voorbereiden transitie Vormgeven niet-geaut. IV Bepalen bedrijfsproces- ontwikkelingen Opstellen IV-organisatie strategie Leveranciers Management Ketenpartners Management Strategie Inrichting IV-functie Relatie- management Gebruikersorg. Opstellen Informatie Strategie Informatie lifecycle management Bepalen keten- ontwikkelingen Bepalen technologie- ontwikkelingen Wijzigingen beheer Transitie Informatie portfolio management BiSL procesmodel
2013ASL BiSL Foundation Professionaliseren van BIM welke eindwaarden? Hogere kwaliteit informatievoorziening Meer ICT voor hetzelfde geld Gebruikers beter ondersteund (hogere tevredenheid) Optimale aansluiting informatie- voorziening op bedrijfsprocessen
2013ASL BiSL Foundation BiSL is een library met: Proces framework Verzameling best practices White papers, artikelen en praktijkcases Instrumentarium voor professionalisering van uw business informatiemanagement Uniforme terminologie
2013ASL BiSL Foundation BiSL opleidingen Basisexamen ‘BiSLFoundation’ door APMG 20-tal instituten geaccrediteerd door APMG Zie
2013ASL BiSL Foundation Publicaties BiSL ® Zelfevaluatie, 2 de Herziene druk Donatz, Ralph, VHP, 2012 Boek: “BiSL ®, een framework voor business informatiemanagement”, 2 de Herziene druk Pols, Remko van der e.a., VHP, 2012 Best Practices en artikelen: