2013ASL BiSL Foundation Professionaliseren met BiSL ®

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De levenscyclus van een informatiesysteem
Advertisements

Gegevens Informatie Verwerking
Agenda De aanleidingen Wat is functioneel beheer BiSL
Update Implementatie en beheer
Succesvolle regie: meer dan een mooi contract Mark van der Velden 14 april 2008.
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
Business informatiemanagement:
1 IT Service Management Theorie (1). 2 Van ‘Beheren van dozen’ naar ‘Beheer van bedrijfsprocessen’ Bron: white paper van BMC Software. Leverancier van.
4. De vraagzijde: het organiseren van functioneel beheer.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMAIV01 Algemene Automatisering van de Informatievoorziening Week 7 Business IT & Management
Beheermodel van M. Looijen
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
Business Service Management: de zwakste schakel in de keten?!
ASL 2 Een dynamisch framework
Bepalen huidige bedrijfsprocessen Contract- management Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning.
Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel.
Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie.
Presentatie resultaten enquête competenties functioneel beheerder Hilda Brandsteder en Jan Willem Druppers.
Gebruikers- ondersteuning Require- ments man. Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch.
1 Optimalisatie van de keten bij uitbesteding Optimalisatie van de keten bij uitbesteding Koenraad Bruins Rabo Bouwfonds.
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Gebruikers- ondersteuning Management- informatie Data- beheer.
Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch support Management.
Welkom bij de 3de conferentie van de Werkgroep BIM-competenties.
Contract- management Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer.
Gebruikers- ondersteuning Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Behoefte- management.
Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch.
Bepalen verandermogelijkheden Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap”
NGI Themasessie 8 juni 2007 Inrichtingsfactoren voor Business Informatiemanagement Lex Scholten – informatie-procesverbeteraar ASLBiSL Foundation Motivaty.
Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie.
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
Gebruikers- ondersteuning Monitoring Data- beheer Management- informatie Change support Tactisch support Strategisch support Management support Behoefte-
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Ministerie van BZK – 3 november 2016
Van BiSL naar BiSL Next Lucille van der Hagen
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Requirementsmanagement
Richtinggevend Sturend Uitvoerend Organization cycle management
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Hoofdstuk 9 Taakcluster Management support
Hoofdstuk 7 Taakcluster Tactisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Digitale architectuur
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Is testen een project op zich?
Hoofdstuk 8 Taakcluster Strategisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Hoofdstuk 7 Taakcluster Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Transcript van de presentatie:

2013ASL BiSL Foundation Professionaliseren met BiSL ®

Herkent u dit? ‘Net grote nieuwe release gerealiseerd, nu wordt het systeem uitgefaseerd!’ ‘Ik heb geen inzicht in wat de applicaties me kosten.’ ‘Het systeem doet (net) niet wat ik ervan verwacht had.’ ‘Ik weet niet waar ik terecht kan met inhoudelijke vragen.’ ‘Acceptatie testplan is te laat en onvolledig’ 2013ASL BiSL Foundation

2013ASL BiSL Foundation Pushfactoren business informatie- management Applicatie- management professionaliseert Professioneel business informatie- management IT Infrastructuur- management professionaliseert Toenemend belang adequate IV Hogere klanteisen, gebruikerswensen Outsourcing ICT

2013ASL BiSL Foundation Drie beheerdomeinen IT infrastructuur- - management Applicatie- management Business Informatie- management Opdrachtnemer Opdrachtgever SLA’s Opdrachtnemer ITIL ASL BiSL Informatievoorziening Infrastructuur Applicaties

2013ASL BiSL Foundation Inrichting business information management Opdrachtnemer Business Informatie- Management Infrastructuur- services IT- Serviceteam Applicatie- services Opdrachtgever Business management Eind- gebruikers Contracten Gebruikersorganisatie

2013ASL BiSL Foundation Verantwoordelijkheden business informatiemanagement Centrale regie in inrichting en inhoud informatievoorziening, nu en in de toekomst Aansturing ICT-leveranciers (‘Smart Buyership’) Continue aansluiting informatievoorziening op actuele behoefte gebruikersorganisatie (‘Demand Management’) Adequate ondersteuning eindgebruikers

2013ASL BiSL Foundation Richting gevend Sturend Uitvoerend Planning en control Financieel management Behoefte management Contract management Gebruiksbeheer Functionaliteitenbeheer Opstellen IV-organisatie strategie Opstellen Informatie Strategie BiSL procesclusters Infor- matie Coör- dinatie

2013ASL BiSL Foundation Planning en control Financieel management Behoefte management Contract management Operationele ICT aansturing Beheer bedrijfs- informatie Gebruikers ondersteuning Infor- matie Coör- dinatie Richting- gevend Sturend Uitvoerend GebruiksbeheerFunctionaliteitenbeheer Specificeren Toetsen en Testen Voorbereiden transitie Vormgeven niet-geaut. IV Bepalen bedrijfsproces- ontwikkelingen Opstellen IV-organisatie strategie Leveranciers Management Ketenpartners Management Strategie Inrichting IV-functie Relatie- management Gebruikersorg. Opstellen Informatie Strategie Informatie lifecycle management Bepalen keten- ontwikkelingen Bepalen technologie- ontwikkelingen Wijzigingen beheer Transitie Informatie portfolio management BiSL procesmodel

2013ASL BiSL Foundation Professionaliseren van BIM welke eindwaarden? Hogere kwaliteit informatievoorziening Meer ICT voor hetzelfde geld Gebruikers beter ondersteund (hogere tevredenheid) Optimale aansluiting informatie- voorziening op bedrijfsprocessen

2013ASL BiSL Foundation BiSL is een library met: Proces framework Verzameling best practices White papers, artikelen en praktijkcases Instrumentarium voor professionalisering van uw business informatiemanagement Uniforme terminologie

2013ASL BiSL Foundation BiSL opleidingen Basisexamen ‘BiSLFoundation’ door APMG 20-tal instituten geaccrediteerd door APMG Zie

2013ASL BiSL Foundation Publicaties BiSL ® Zelfevaluatie, 2 de Herziene druk Donatz, Ralph, VHP, 2012 Boek: “BiSL ®, een framework voor business informatiemanagement”, 2 de Herziene druk Pols, Remko van der e.a., VHP, 2012 Best Practices en artikelen: